The andragogic and autopoietic in the educational model of the university of the 21st century

Authors

  • Oscar Cárdenas Secretario del Instituto de Estudios Superiores IESIP San Cristóbal, Táchira – Venezuela. Author

DOI:

https://doi.org/10.59654/vgpypq36

Keywords:

Andragogy, autopoiesis, university, educational model

Abstract

The adult consolidates his learning and the experiential field; it is an essential element in that learning situation. The context, the labor relations, its critical capacity, of reasoning and the human experience; for that reason the anthropological relation that is made in this work. Added to this is the fact that people have renewed knowledge and interpersonal communication processes, dialogue, consensus and its evolution and the early dissemination of knowledge as a synonym for productivity, solidarity, participation and spontaneous collaboration. These are core elements of the andragogy and self-poiesis of the 21st century University that need to be considered. Andragogical education has a fundamental role in the formation of students, in which the aim is not only to prepare them to carry out a profession, but also to provide formative citizenship for daily life and coexistence. In this sense, the autopoetic does not go unnoticed. The university as a social organization can be attributed the autopoietic vision since people are in capacity to organize learning according to the real need, to develop themselves in a social system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Oscar Cárdenas, Secretario del Instituto de Estudios Superiores IESIP San Cristóbal, Táchira – Venezuela.

    Doctor en Ciencias de la Educación. Universidad Bicentenaria de Aragua, Maracay - Venezuela. E-mail: oscarduarte16@hotmail.com

References

Adam, F (1977). Andragogía. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Caracas. Publicaciones de la Presidencia.

Adam, F (1987). Andragogía modelo educativo para el adulto. Editorial INSTIA.

Benne, K. (1995). De la Pedagogía a la Antropogogía: un reto para los profesionales de la educación. Informática educativa 8 (3), pp. 183-210. Traducido de Benne, K.D. (1981) From Pedagogy to Antropogy Society of professors of education: Sixth Annual DeGarmo Lecture. [En línea]. http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-127990_archivo.pdf

Guarisma, G. (2009). Métodos de Investigación. Fondo editorial UBA. Maracay

Maturana, H. (1997) La Realidad: ¿Objetiva o Construida? Editorial Anthropos., Barcelona-España.

Méndez, J. (2013). Guía Holopraxica. Universidad católica del Táchira.

Méndez, J (2003). Planeación y Administración. Guía Publicada. UPEL-Rubio. Táchira – Venezuela

Méndez, J. (2012). La deontología del saber para la educatividad en el docente investigador. Ponencia Congreso Regional de Investigación Educativa. “educar para la sabiduría y la esperanza”. Universidad Católica del Táchira.

Morales, J (2001). Didáctica Andragógica. Buenos Aires. Argentina: Editorial ALDIBE, S.L.

Ramos, M. (2008). Para Educar en Valores, Teoría y Práctica. Trabajo de Tesis Doctoral publicado. Universidad de Carabobo.

Roger, J. (2004). El Proceso de convertirse en Persona. Barcelona, España: Editorial Pardo.

Rojas, D y Mora, R. (s/f). Estrategias Docentes para la Promoción de Valores en el Contexto Escolar.

Sanjurjo, L y Vera, M (1994). Aprendizaje Significativo y enseñanza en los niveles medio y Superior. Argentina: Editorial Homo sapiems.

Torres (2008). La Horizontalidad y la Participación en la Situación de Aprendizaje. ULA. Concejo de Publicaciones. Mérida – Venezuela

Watzlawick P. La realidad inventada, Ed. Gedisa, Argentina, 1988.Refer

Villegas, C. (2006). La investigación: Un enfoque integrador transcomplejo. Ediciones Universidad Bicentenaria de Aragua.

Villegas, C. (2011). Líneas de Investigación. Ediciones Universidad Bicentenaria de Aragua.

Published

2021-06-04

Issue

Section

Artículos Científicos

How to Cite

Cárdenas, O. (2021). The andragogic and autopoietic in the educational model of the university of the 21st century. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 1(2), 23-50. https://doi.org/10.59654/vgpypq36

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1-10 of 124

You may also start an advanced similarity search for this article.