Sayings and chores: understandability of the significance of teachers' knowledge regarding reading and writing in Colombian rural education
DOI:
https://doi.org/10.59654/2ptecf78Keywords:
Career guidance, aptitude, ability, career choice, intelligence.Abstract
To discuss about the sayings and doings seeks to establish the relationship between what people do and say. In this writing act, from the theoretical point of view, it is based on Goffman's (1959) social action. Herrera and Soriano (2004: 71) indicate: “The world of face-to-face relationships is also governed by an articulated and persistent system of rules, norms and rituals”. The comprehensibility of teachers' knowledge connects doing and saying, with respect to reading and writing. The interpretative paradigm made it possible to understand reality through ethnography. Three teachers with their own training and four with MEN Excellence Scholarship training were interviewed. Semi-structured interviews were conducted with both groups; as well as analysis of the learning guides, curricular guidelines and Spanish Language Standards. All of this made it possible to determine the importance of promoting continuous training for teachers.
Downloads
References
Burgardt, A. (2004). El aporte de Max Weber a la constitución del paradigma interpretativo en ciencias sociales. VI Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, 2004. https://www.aacademica.org/000-045/506
Callou, M. (2005). Comunicar para el desarrollo: una comunicación más participativa y con estrategias adecuadas a realidad sociocultural de la comunidad. Universidad Autónoma de Barcelona.
Capuano, A., Lucilli, P. y Szwarc, L. (2004). Apuntes para la reflexión sobre el concepto de identidad. En Oficios terrestres. (pp. 124-133). https://acortar.link/CSocA4
Causa, J. (1967). A propósito de la obra La Enseñanza Primaria en el Medio Rural, de Agustín Ferreiro. Educación Rural. https://www.educacionrural.org/?page_id=559
Contreras, C. A. F. y Contreras, M. (2015). La Práctica Pedagógica de los Docentes desde una Visión Émic y Étic: Elaboración Teórica Emergente. Revista Evaluación e Investigación. Núm. 1. Año 10, (pp. 77-104). doi: http://190.168.5.17/bitstream/handle/123456789/41746/articulo4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Denzin, N. K. y Lincoln, Y. (2011). Paradigmas y perspectivas en disputa. Manual de Investigación Cualitativa. Vol. Educação. Revista do Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Brasil, volumen 31, número 1, 2006, (págs. 11-22). https://www.redalyc.org/pdf/1171/117117257002.pdf
Ferreiro, E. (1982). Procesos de adquisición de la lengua escrita dentro del contexto escolar. Revista de investigación Educativa. https://acortar.link/inessB
Ferreiro, E. (2006). La escritura ante de la letra. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, número 3, julio-diciembre, 2006, (pp. 1-52). Instituto de Investigaciones en Educación Veracruz, México. https://www.redalyc.org/pdf/2831/283121724001.pdf.
Ferreiro, E. (2011). Alfabetización Teoría y práctica. Siglo XXI.
Ferreiro, E. (2018. Acerca de las dificultades para aceptar que los niños piensan sobre lo escrito. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6561877
Freire, P. y Faundez, A. (2018). Por una pedagogía de la pregunta. Critica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes. Siglo XXI Editores.
Fusca, C. (2016). Las increíbles ideas de los niños durante su apropiación de la lectura y escritura. Buenos Aires: Letra Urbana. Al borde del olvido, ed. 33. https://letraurbana.com/articulos/las-increibles-ideas-de-los-ninos-durante-su-apropiacion-de-la-lectura-y-escritura/
García, A. L. (2012). Saberes sobre la educación a distancia (y IV). El saber teórico (12,28) https://aretio.hypotheses.org/373
Goodman, K. (2003). El aprendizaje y la lectura y la enseñanza de la lectura y la escritura. Revistas Undistrital. Enunciación. Número 8, 2003, (pp. 77-98) https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/enunc/article/view/2480
Hernández, S. R., Fernández, C. C. y Baptista, L. P. (2014). Metodología de la Investigación (6a. ed.). McGraw Hill.
Herrera, G. M. y Soriano, M. R. (2004). La teoría de la acción social en Erving Goffman. En Papers, número 73, (pp. 59-79). https://www.raco.cat/index.php/Papers/article/download/25784/25618
Litwin, E. (1996). Corrientes Didácticas Contemporáneas. Paidós.
Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos curriculares Lengua Castellana.
Navarro Cordón, J. y Pardo, J. (2009). La clasificación de los saberes. En Historia de la Filosofía. Anaya. https://acortar.link/3lXFOI
Navarro, E. (2000). Alfabetización Emergente y Metacognición. Revista Signos, 33(47), 111-121. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342000000100010
Parra Sandoval. (1990). Escuela y modernidad colombiana. https://acortar.link/scloaB
Peralta Martínez, C. (2009). Etnografía y métodos etnográficos. Análisis. Revista Colombiana de Humanidades, Universidad Santo Tomás, Bogotá, número 74, (pp. 33-52). https://www.redalyc.org/pdf/5155/515551760003.pdf
Ribes, A. (2019). Goffman y las situaciones sociales: algunas enseñanzas teórico-metodológicas. Revista Española de Sociología, volumen 29, número 2, (pp. 285-300). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7403974.pdf
Ricoy Lorenzo, C. (2006). Contribución sobre los paradigmas de investigación. https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1486
Sanjurjo, L. y Desinano, N. (2016). La enseñanza de la lengua en la Escuela Media. Fundamentos y desafíos. Homo Sapiens.
Shannon, C. y Weaver, W. (1949). Modelo de la Comunicación Shannon y Weaver. https://experianta.com/directory/concepts/the-shannon-weaver-model-of-communication/
Vernon, S. (2013). Tres distintos enfoques en las propuestas de Alfabetización inicial. https://nayeliriverasanchez.files.wordpress.com/2013/06/tres-distintos-enfoques-en-las-propuesta-de-alfabetizacion-inicial.pdf
Downloads
PDF (Spanish)PDF (French)
PDF (Portuguese)
HTML (Spanish)
HTML
HTML (French)
HTML (Portuguese)
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Digital de Investigación y Postgrado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.