Integration of ICT in transdisciplinary teaching in university education
DOI:
https://doi.org/10.59654/h1kdh186Keywords:
Transdisciplinarity, university education, Information and Communication Technologies, integration.Abstract
This article examines how Information and Communication Technologies (ICT) are integrated into transdisciplinary teaching in university education. The objective is to analyze the role of ICT in promoting transdisciplinarity. To this end, the researcher conducted a literature review in databases such as Scopus, Redalyc, and Scielo, using terms like "ICT," "transdisciplinary teaching," and "university education." The results reveal that platforms like Zoom and Moodle enable global connectivity and resource sharing, enhancing learning and collaboration across disciplines. The conclusions indicate that ICT serve as mediators in transdisciplinary teaching in university education and as an integrative tool, though evidence of digital gaps persists. Universities continue training their faculty to improve digital competencies.
Downloads
References
Referencias
Area, M. (2017). La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 13-28. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.2.13
Area, M. M. y Adel, J. (2021). Tecnologías Digitales y Cambio Educativo. Una Aproximación Crítica, REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 83-96. https://revistas.uam.es/reice/article/view/reice2021_19_4_005/13907
Area, M. M., Puigcercós, R., Rivera, V. P. y Alonso, C. C. (2020). Investigación sobre tecnologías educativas: más allá de los artefactos. En Sancho, G. A. M. et al (Coord.) (2020). Caminos y derivas para otra investigación educativa y social. pp. 223-236. Octaedro.
Artidiello, M., Córdova, M. y Arboleda, L. (2017). Características de la docencia transdisciplinaria: desarrollo de instrumentos para evaluarla. Ciencia y Sociedad, 2(2), 19-36. DOI: https://doi.org/10.22206/cys.2017.v42i2.pp19-36
Asunción, S. M. (2018). Transdisciplinariedad: Una Mirada desde la Educación Universitaria. https://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/276/398
Castañeda, L., Esteve, F. y Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? RED. Revista de Educación a Distancia, 56(6), 1-20. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/56/6 http://www.um.es/ead/red/56/castaneda_et_al.pdf
Espinoza Varela, A. R. (2024). Formación docente en competencias digitales: una experiencia basada en la investigación – acción. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5 (2), 1964 – 1982. https://doi.org/10.56712/latam.v5i2.2000
Gómez, M. I., & Cano, M. A. (2020). El desarrollo de la competencia investigadora: Experiencia online en orientación educativa. Revista Educativa Hekademos, 29(12), 32-42. https://bit.ly/3EZfGxe
Hernández, D. (2023). 11 de junio de 2023 Los mejores cursos gratuitos en línea con certificado que recomiendo. https://www.linkedin.com/pulse/los-mejores-cursos-gratuitos-en-línea-con-certificado-deylin/
Hidalgo, B. L.E., Haro, D.C. L. y Niño, C. C. A. (2023). Entornos personales de aprendizaje y competencias investigativas digitales en estudiantes de la Universidad Nacional de Piura. Educación, 32(63), 157-178. https://doi.org/10.18800/educacion.202302.A008
Irigoyen, A. L. E., Acuña, O. M. A., Aguilar, P. E. y Hernández, H. M. E. (2018). Pros y contras de las TIC en educación superior como detonante del aprendizaje en el s XXI. Pp. 264-276. En Martínez, P. L. et al (compiladores). El uso de las TIC en la formación de estudiantes en Instituciones de Educación Superior (IES). Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. https://repositorios.fca.unam.mx/anfeca_docs/publicaciones/libros/anfeca_tic_min.pdf
Kubisch, S., Parth, S., Deisenrieder, V., Oberauer, K., Stötter, J. & Keller, L. (2021). From Transdisciplinary Research to Transdisciplinary Education—The Role of Schools in Contributing to Community Well-Being and Sustainable Development. Sustainability, 13(1), 306. https://doi.org/10.3390/su13010306
Makrakis, V., 2005. Training teachers for new roles in the new era: Experiences from the United Arab Emirates ICT program. En Actas de la Tercera Conferencia Panhelénica sobre Didáctica de la Informática, Corinto (Grecia).
Martínez, M. M. (2013). Epistemología y metodología cualitativa en las ciencias sociales. Trillas.
Martin, V. (2017). Transdisciplinarity revealed: What librarians need to know. Libraries Libraries Unlimited, Santa Barbara, CA.
Morin, E. (2011). La Vía. Para el futuro de la humanidad. Editorial Paidós.
Nicolescu, B. (1996). La Transdisciplinariedad. Manifiesto. Ediciones Du Rocher. https://www.academia.edu/31835170/LA_TRANSDISCIPLINARIEDAD_Manifiesto_transdisciplinariedad_Ediciones_Du_Rocher
Nicolescu, B. (2010). Methodology of transdisciplinarity – levels of reality, logic of the included middle and complexity. Transdisciplinary Journal of Engineering & Science, 1(1), 19-38. https://www.basarab-nicolescu.ciret-transdisciplinarity.org/Docs_Notice/TJESNo_1_12_2010.pdf
Nicolescu, B. (2014). From Modernity to Cosmodernity. SUNY Press.
Sagenmüller, I. (2016). Beneficios de la tecnología en educación. Universidad Magallanes.
Santaella, V. A. y Ruiz, S. E. (2023). La transdisciplinariedad educativa: análisis del marco conceptual, metodologías, contexto y medición. Revista Iberoamericana de Educación, 92(1), 15-28. https://doi.org/10.35362/rie9215747
Tomalá De la Cruz, M. A., Gallo, M. G. G., Mosquera, V. J. L. y Chancusin, C. J. C. (2020). Plataformas virtuales para fomentar aprendizaje colaborativo en los estudiantes del bachillerato. Recimundo, Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 4(4), 199-212. DOI: 10.26820/recimundo/4.(4).octubre.2020.199-212
Unesco. (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. http://www.eduteka.org/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf
Unesco. (2015). La integración de las tecnologías de la información y comunicación en los sistemas educativos. 17. http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001507/150785s.pdf
Wall, S., & Shankar, I. (2008). Adventures in transdisciplinary learning. Studies in Higher Education, 33(5), 551–565. https://doi.org/10.1080/03075070802373008
Zawacki, R. O. & Jung, I. (2023). Handbook of Open, Distance and Digital Education. Springer Nature.
Zarzuelo, P. D., Cosme da Costa, P. C. & Balán, G. A. (2024). Service-learning through an educational model based on transdisciplinary education. Environmental & Social Management Journal / Revista de Gestão Social e Ambiental, 18(10), 1-9. https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A10%3A19076218/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Aresult-item&id=ebsco%3Adoi%3A10.24857%2Frgsa.v18n10-004&bquery=enseñanza%20transdisciplinaria%20OR%20educación%20transdisciplinar&page=1&link_origin=www.ebsco.com
Zuña, M. E. R., Romero, B. W. J., Palma, V. J. C. y Soledispa, B. C. J. (2020). Plataformas virtuales y fomento del aprendizaje colaborativo en estudiantes de Educación Superior. Sinergias educativas, 1(5), 349-369. https://sinergiaseducativas.mx/index.php/revista/article/view/71
Downloads
PDF (Spanish)PDF (French)
PDF (Portuguese)
HTML (Spanish)
HTML
HTML (French)
HTML (Portuguese)
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Digital de Investigación y Postgrado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.