Cognitive dimensions of research competencies

Authors

  • Julio César César Valdés Profesor e Investigador. Universidad Metropolitana del Ecuador. Daule - Ecuador. Author

DOI:

https://doi.org/10.59654/fvaq7b79

Keywords:

Dimensions, competences and research.

Abstract

The changes and transformations that globalisation has generated in pedagogy have forced universities to redesign their educational models, directing their functions towards a more committed training that is capable of solving the problems of the social environment and its permanent dynamics, training people with a high level of effectiveness and self-confidence. The aim of this paper is to analyse the theoretical elements that support the cognitive dimensions of research competences. The objective set and the methodology designed allow us to determine that competences in higher education should be aimed at transforming the teaching-education process, from a theoretical-practical perspective, by means of which the teaching process turns and manages to place professional training in a political, economic, social, technological, environmental and legal context, with the intention of achieving a more integrated training of future professionals. It is concluded by stating that the teacher-researcher from his or her discipline must favour the incessant habit of the unknown, as the research process is not a subject, a process that must break the old school myth that research is something impossible to achieve and/or demonstrate so that teachers understand the intrinsic need to be researchers necessarily.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Julio César César Valdés, Profesor e Investigador. Universidad Metropolitana del Ecuador. Daule - Ecuador.

    Director Académico del Instituto Superior Tecnológico Life College International. Profesor de Contabilidad y Finanzas · Centro Ecuatoriano de Educación Continua. Licenciado en Contabilidad y Finanzas. Maestría en Investigación Educativa. Dr. en Ciencias de la Educación, Universidad de Oriente - Cuba. Email: jccesarvaldes@gmail.com

References

Academia Nacional de Ciencias de Estados Unidos (2000). Cómo Aprende la Gente

Cerebro, Mente, Experiencia y Escuela. https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/ComoAprendeLaGente.pdf

Azuaje, L y González, M. (2018). Reflexiones sobre la epistemología, axiología y ontología de la investigación docente. Revista CIEG, 33, pp. 251-259. https://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.%2033%20(251-259)-Azuaje%20Leomary-Gonzalez%20Marbelis_articulo_id403.pdf

Bolívar, A. (2002). La evaluación de Valores y Actitudes. Edición Grupo Amaya S.A

Cabrera, K y González, L. (2006). Currículo universitario basado en competencias. Ediciones UniNorte.

Marrero, O y Pérez, M. (2014). Competencias investigativas en la educación superior. Revista RES NON VERBA. Edición Especial, pp.55-68. https://biblio.ecotec.edu.ec/revista/edicionespecial/COMPETENCIAS%20INVESTIGATIVAS%20EN%20LA.pdf

Martínez, L. M. y Aponte, P. J. (2007). Axiología y praxiología en la política educativa venezolana: caso Misión Ribas. - Revista Frónesis, 14 (2),38. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S131562682007000200003

Pérez, R. et al. (2005). Las Competencias Interpretar, Argumentar y Proponer en Química un Problema Pedagógico y Didáctico. Enseñanza de las ciencias, Número extra. VII Congreso.

Rojas, N. (2019). Enseñanza de la competencia investigativa: percepciones y evidencias de los estudiantes universitarios. Revista Espacios, 40(41), p26. http://www.revistaespacios.com/a19v40n41/a19v40n41p26.pdf

Sánchez, R. (1995). Enseñar a investigar, Una didáctica nueva de la investigación en ciencias sociales y humanas. CESU/P y V/UNAM. México.pp.91-125.

Spencer, L. M. y Spencer, S. M. (1993). Competence at Work. New York, John Wiley and Sons.

Tobón, S. (2008). Gestión curricular y ciclos propedéuticos. Editorial ECOE.

Tobón, S. (2009). Formación basada en competencias: Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica (2a. ed.). Ecoe Ediciones. Disponible en: https://www.uv.mx/psicologia/files/2015/07/Tobon-S.-Formacion-basada-en-competencias.pdf

Valdez, J. (2016). Competencias actitudinales. https://jennifervaldezzarate.wordpress.com/2016/05/20/competencias-actitudinales/

Villareal, J. M. (2008). Exige IMS simulacros de evaluación a sus guarderías. www.https://www.hoytamaulipas.net/?PHPSESSID=qqlazydh&v1=notas&v2=78048&t

Published

2023-06-15

Issue

Section

Artículos De Revisi´ón

How to Cite

César Valdés, J. C. . (2023). Cognitive dimensions of research competencies. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 4(8), 117-126. https://doi.org/10.59654/fvaq7b79

Similar Articles

1-10 of 42

You may also start an advanced similarity search for this article.