Information and communication technologies as apedagogical resource in classrooms

Authors

  • Nely María Monterrosa Polo Docente en la I.E.D Beatriz Gutiérrez de Vives. Gaira, municipio de Santa Marta. Magdalena - Colombia. Author

DOI:

https://doi.org/10.59654/rzd0db75

Keywords:

TIC, recursos pedagógicos, aulas de clases

Abstract

The introduction of information and communication technologies has improved educational processes to the extent that they have become pedagogical resources. The aim of this study was to explore the effectiveness of new technologies in the pedagogical process that takes place in the classroom, in a post-positivist interpretative bibliographical paradigmatic context from which academic papers published in recent refereed journals were reviewed, located using the keywords information and communication technologies and pedagogical resource, which showed the trends in the use of new technologies in education, also considering their contributions in relation to the characteristics of traditional and humanist pedagogical models. These contributions indicate that it is necessary to work with a conception of education in which an innovative pedagogical model is conceived, characterised by learning spaces mediated by digital technology, because they facilitate interaction between participants, cooperation and innovation in the strategies applied
in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Nely María Monterrosa Polo, Docente en la I.E.D Beatriz Gutiérrez de Vives. Gaira, municipio de Santa Marta. Magdalena - Colombia.

    Dra. en Humanidades Mención Educación de la Instituto de Estudios Superiores de Investigación y Postgrado (IESIP) - Venezuela. Magister Scientiarum en Informática Educativa de la Universidad Rafael Belloso Chacín (URBE) - Venezuela. Licenciado en Ciencias de la Educación - Especialidad en Ciencias Sociales y Económicas de la Universidad del Atlántico - Barranquilla - Colombia. E-mail: nelymary88@gmail.com

References

Gómez, J. L., Monroy, L. J. y Bonilla, C. A. (2019). Caracterización de los modelos pedagógicos y su pertinencia en una educación contable crítica. Entramado, 15(1), 164-189. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.5428

Hurtado, J. (2010). Metodología de la investigación holística. Guía para la comprensión holística de la ciencia. Quirón Ediciones, S.A.

Martínez, M. (2010). Ciencia y arte de la metodología cualitativa. Editorial Trillas.

Matute, O. (2019). La estimulación de las TIC como herramientas útiles en la educación actual. Revista Arjé. Edición Especial, 13(25),253-271. Disponible en: vwww.arje.bc.uc.edu.ve/arj25e/art15.pdf

Monterrosa, N. M. (2020). Competencias ciudadanas: ejes presentes en el sector estudiantil colombiano. Telo: revista de estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 22(2), 376-386. https://doi.org/10.36390/telos222.09

Ortiz, A. (2013). Modelos pedagógicos y teorías del aprendizaje. Ediciones de la U. Magdalena, Colombia.

Pamplona, R. J., Cuesta,S. J. y Cano,-V. V. (2019). Estrategias de enseñanza del docente en las áreas básicas: una mirada al aprendizaje escolar. Revista Eleuthera, 21, 13-33. https://doi.org/10.17151/eleu.2019.21.2

Perilla, J. S. (2019). Estrategias de diseño curricular desde antecedentes y exigencias contextuales. En J. S. Perilla (Comp.), Diseño curricular y transformación de contextos educativos desde experiencias concretas (pp. 13-40). Universidad Sergio Arboleda. Escuela de Educación; Alcaldía Mayor de Bogotá. Secretaría de Educación del Distrito.

Propuestas Educación Mesa Social Covid-19. (2020). Didácticas para la proximidad: aprendiendo en tiempos de crisis. https://www.lidereseducativos.cl/wp-content/uploads/2020/07/INFORME-DIDACTICAS-PARA-LA-PROXIMIDAD.pdf

Revelo, S. O., Collazos, O. C. y Jiménez, T. J. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza-aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. TecnoLógicas, 21(41), 115-134. www.scielo.org.co/pdf/teclo/ v21n41/v21n41a08.pdf

Ruiz, J., Tamayo, D. y Montiel, H. (2020). Competencias digitales de los docentes en la modalidad de clases en línea: estudio de caso en el contexto de crisis sanitaria. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 13(3), pp. 47-62. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2020.25592

Published

2023-01-23

Issue

Section

Artículos De Revisi´ón

How to Cite

Monterrosa Polo, N. M. . (2023). Information and communication technologies as apedagogical resource in classrooms. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 4(7), 95-103. https://doi.org/10.59654/rzd0db75

Similar Articles

1-10 of 115

You may also start an advanced similarity search for this article.