Critical pedagogy in transformation of the educational framework

Authors

  • Evelyn de Valle Leal Pérez Centro Regional de Formación e Información. Zona Educativa del estado Barinas. Ministerio del Poder Popular para la Educación. Author

DOI:

https://doi.org/10.59654/v9rk9750

Keywords:

Critical pedagogy, educational framework, learning relationships.

Abstract

The approach to the transformative critical pedagogy acquires notability in the educational framework in the learning relationships because it is directed towards a curricular change, with self-gesturing characteristics that provoke constant innovations in the educational institutions; that is, with relevance in the classroom. To achieve this purpose requires a teacher willing to promote cognitive skills in an environment of freedom, capable of transforming the student into an autonomous, self-related and responsible for both their learning and their social self-development. In this sense, it´s considered appropriate to demonstrate the progress of a doctoral thesis with the purpose of generating a theoretical approach from the critical pedagogy transforming the educational framework in the learning relationships. From there, that the research development was assumed from the socio-critical paradigm, framed in a phenomenological-hermeneutic approach. Thus, three (3) teachers were selected from the context, involved for their experience, experience, knowledge and significant contributions, categorization, contrast and triangulation will also be carried out, conceiving the construction of the experience lived in school life, and the teacher's action with the other members of the educational process, emphasizing through the critical pedagogy the curriculum will be built permanently and continuously, because it is based on the premise of learning by doing in a collective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Evelyn de Valle Leal Pérez, Centro Regional de Formación e Información. Zona Educativa del estado Barinas. Ministerio del Poder Popular para la Educación.

    Doctora en Ciencias de la Educación, Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora.  E-mail: evelinleal82@gmail.com   

References

Adam, F. G. (1999). Andragogía. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Publicaciones de la Presidencia.

Avanzini, G. (1998). La pedagogía hoy. Fondo de Cultura Económica.

Cabrera y Vázquez (2012). La educación un fenómeno social complejo. En Revista Digital Sociedad de la Información, Nº 38. http://www.sociedadelainformacion.com/38/complejo.pdf

Casadiego, A. (1998). Filosofía en las Ciencias Sociales. Editorial Tiempo Libre.

Dinkmeyer y Carlson (2003). La educación humanista en la convivencia universitaria. Editorial La Alambra.

Fernández-Savater, M. F. (2004). Ética para amador. 5a. Edición. Panamericana

Huntington, G. (1997). Hacia la nueva civilización de las emociones. Simón Antúnez.

Ludojoski, R. L. (1972). Andragogía o Educación del adulto. Guadalupe.

Manganiello, E. (1998). La Educación y sus Fundamentos. (3ra. Edición). Buenos Aires:

Maturana, M. H. (1997). Emociones y lenguaje en educación y política. Ediciones Dolmen.

Martínez, M. M. (1999) El paradigma emergente: Hacia una nueva racionalidad de la teoría científica. Editorial Trillas.

Moreno, L. (2001). El Tercer Milenio de los nuevos desafíos de la educación. Ediciones Nueva sociedad. https://books.google.com/books/about/El_tercer_milenio_y_los_nuevos_desaf%C3%ADos.html?id=rsIBLAAACAAJ

Navarro, (2007). El «rostro» del otro: Una lectura de la ética de la alteridad de Emmanuel Lévinas. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2863805.pdf

Requena, (2001). Sinergia educativa una valoración del ser. 2da. Edición. Editorial Paidos.

Rojas, E. (1999). El hombre light. La importancia de una vida con valores. Ediciones Martínez Roca.

Sierra, Á. (2008). La afectividad. Eslabón perdido de la educación. Eunsa.

Published

2021-06-04

Issue

Section

Resumen de Tesis Doctoral

How to Cite

Leal Pérez, E. de V. (2021). Critical pedagogy in transformation of the educational framework. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 1(1), 103-118. https://doi.org/10.59654/v9rk9750

Similar Articles

1-10 of 109

You may also start an advanced similarity search for this article.