Interpersonal competencies of emotional intelligence

Case: Ana María Campos Petrochemical Complexin the municipality of Miranda, Venezuela

Authors

  • Beisy Lisbeth Romero Luzardo Docente. Fundación Internacional Universidad del Amor. Los Puertos de Altagracia, Zulia - Venezuela Author https://orcid.org/0000-0003-3403-3460

DOI:

https://doi.org/10.59654/fzjtpj44

Keywords:

Competences, social, intelligence, emotional.

Abstract

The purpose of this research was to describe the interpersonal competences of emotional intelligence in the personnel of the Ana María Campos Petrochemical Complex in the Miranda municipality, Zulia state, Venezuela. The theoretical contributions were based on the criteria of various authors. Methodologically,
the research was of a projective type, with a field, non-experimental, transectional design.
The population consisted of 340 employees with a sample of 77 subjects from the Petrochemical
Complex. Among the techniques and instruments used to collect the data, a questionnaire consisting of 30 items was used, validated through the judgement of 5 experts. The Alpha Cronbach statistic yielded an index of r = 0,93. The results determined that the workers have a very high deficiency of empathy that prevents them from relating to others, as well as in social skills for teamwork and communication. Finally, it is concluded that there is a low knowledge and use of social competences in the staff, which directly affects empathy and social skills, damaging the emotional control of their
actions in the workplace.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Beisy Lisbeth Romero Luzardo, Docente. Fundación Internacional Universidad del Amor. Los Puertos de Altagracia, Zulia - Venezuela

    Doctorante en Ciencias Gerenciales, Universidad Latino América del Caribe, Caracas – Venezuela. Magister Scientiarium Mención Gerencia de Recursos Humanos, Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt, los puertos de Altagracia – Venezuela. Licenciada en Educación Mención Orientación en la Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt sede Cabimas – Venezuela. Licenciada en Administración, Mención Gerencia Industrial, Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt, Los Puertos de Altagracia – Venezuela. Técnico Superior Universitario en Administración de Personal, instituto Universitario Jesús Enrique Lossada, sede Maracaibo –Venezuela. Email: beisyr1310@gmail.com

References

Bizquerra, R y Pérez, N (2007). Las competencias emocionales. Revista de Investigación Educativa (RIE) XXI(10), 61-82.

Cooper, F. y Sawaf, G. (2006). La Inteligencia Emocional aplicada al liderazgo y a las organizaciones. Editorial. Mc Graw Hill.

Gil, M. (2013). Cómo crear y hacer funcionar una empresa. Novena Edición. ESIC Editorial.

Goleman, D. (2013). Liderazgo. El Poder de la Inteligencia Emocional. Ediciones B.S.A.

Goleman, D. (2006). La Inteligencia Emocional. Editorial Puresa S.A.

Goleman, D. (2004). La Inteligencia Emocional. Editorial Vergara.

Goleman, D. (2001). La Práctica de la Inteligencia Emocional. Editorial Kairos.

Goleman, D. (1999). La Inteligencia Emocional en la Empresa. Editorial Vergara.

Goleman, D. (1998). La Inteligencia Emocional. Editorial Emotional Intelligence.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, L. (2016). Metodología de la investigación. 6ta Edición. Editorial Mc. Graw-Hill.

Hurtado e3 Barrera, J. (2010). Metodología de la investigación holística. Sypal/Fundacite.

Pérsico, L. (2003). Inteligencia Emocional. Editorial Libsa.

Robbins, S. (2004). Comportamiento Organizacional. Editorial Pretince Hall. Décima Edición.

Saz, A. (2002). ¿Quiere alguien explicarme que es la Inteligencia Emocional? Editorial Ilustraciones.

Schein, E. (1988). La cultura empresarial y el liderazgo. Una visión dinámica. Plaza & Janes Editores. P. Barcelona.

Vivas, S. Gallego, A. (2008). Inteligencia Emocional en la Empresa. Universidad de los Andes. Mérida - Venezuela.

Published

2022-07-01

Issue

Section

Artículos de Investigación

How to Cite

Romero Luzardo, B. L. . (2022). Interpersonal competencies of emotional intelligence: Case: Ana María Campos Petrochemical Complexin the municipality of Miranda, Venezuela. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 3(6), 61-70. https://doi.org/10.59654/fzjtpj44

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1-10 of 58

You may also start an advanced similarity search for this article.