Integration of grammatical skills with communicative uses inSpanish language teaching from a critical perspectivefrom the functional communicative approach

Authors

  • Dago Alfredo Guerrero Bautista Docente de la Institución Educativa Distrital, Colegio San José de Cúcuta, Colombia. Author

DOI:

https://doi.org/10.59654/ezsyj497

Keywords:

Abduction, communication, autopoiesis, grammar, pragmatic, dialogical, functional communication method.

Abstract

This paper presents a research called ""Didactic functional theory for reading, a motivational conceptual design in learning" with a methodology of qualitative research through the phenomenological-hermeneutic approach. The didactic of teachers in linguistic teaching is analyzed from pedagogical actions that prioritize grammatical skills to the detriment of communicative ones, ignoring concrete speech acts inside the classroom. This aspect corresponds to meaningful constructions of meanings oriented in communicative actions that contextualize the reality of who learns, in order to an intersubjective contrast the contents of the Castilian language area with their vision of the world starting from their cognitive structure from their previous knowledge to discuss them in those pedagogical actions. Many educators find it difficult to manage and evolve with didactic means as communication mechanisms inside their classroom. A majority of these does not apply the Functional Communicative Approach with which it would boost communication skills that facilitate learning. It is proposed a Didactic Functional Theory that dynamizes formative, didactic and evaluative concepts, mixing disciplinary and pedagogical knowledge of the teacher through a motivational conceptual design of learning. It is proposed to reflect these pedagogical processes and didactic procedures that since Solé (1998) advances in three concepts (reading, understanding, learning) that from a constructive cognitive perspective develops its syntactic, semantic, pragmatic structure supported by the functional communicative approach, abduction and
reasoning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Dago Alfredo Guerrero Bautista, Docente de la Institución Educativa Distrital, Colegio San José de Cúcuta, Colombia.

    Dr. en Ciencias de la Educación, Unellez, Venezuela. Maestría en Práctica Pedagógica, Universidad Francisco de Paula Santander. Especialista en educación ambiental de la universidad Libre seccional Cúcuta. Graduado en Comunicación Social.

References

Ausubel, D. (1991). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Trillas.

Cassany, D. (1999). Los enfoques comunicativos: elogio y crítica. Lingüística y literatura, Revista del Departamento de Lingüística de la Universidad de Antioquia, 36-37, 11-33.

Escandell V., M. V. (1993). Introducción a la pragmática. Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Frondizi, R. (2008). Introducción a los problemas fundamentales del hombre. Breviarios. Fondo de Cultura Económica.

Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa I y II. Taurus.

Horkheimer, M. y Adorno, T. W (1998). La dialéctica de la ilustración. Editorial Trotta.

Nubiola, J. (2001). La abducción o lógica de la sorpresa. Revista Electrónica Razón y Palabra. Número 21

Marcuse, H. (1967). Cultura y sociedad. Acerca del carácter afirmativo de la cultura. https://www.infoamerica.org/documentos_pdf/marcuse1.pdf

Maturana, H. (1987). Emociones y lenguaje en educación y política. Material para el curso de Teoría de sistemas. Extracto del texto Emociones y Lenguaje en Educación y Política. Colección HACHETTE/COMUNICACIÓN CED.

Maturana, H. y Varela, F. (2003). El árbol del conocimiento: las bases biológicas del entendimiento humano. Lumen.

Morin, E. (1996). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.

Piaget, J. (1970). La teoría de Piaget. Manual de psicología infantil. New York. Traducción de Martine Serigos.

Pittelman, S. D., Heimlich, J. E., Berglond, R. L. Y French, M. P. (2002). Análisis de Características

Semánticas como estrategias de aprendizaje. Aplicaciones para el salón de clase. Trillas.

Solé, I. (1998). Estrategias de lectura. Editorial Grao.

Van Manen, P. (2003). Sobre la relación entre pedagogía y filosofía. Universidad de Alberta-Canadá.

Vygotsky, L. S. (1934). Pensamiento y lenguaje. Obras Escogidas Tomo II. http://www.taringa.net/perfil/vygotsky1PensamientoyLenguajeLevSemiónovichVygotsky.

Published

2021-12-21

Issue

Section

Artículos de Investigación

How to Cite

Guerrero Bautista, D. A. (2021). Integration of grammatical skills with communicative uses inSpanish language teaching from a critical perspectivefrom the functional communicative approach. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 3(5), 80-91. https://doi.org/10.59654/ezsyj497

Similar Articles

1-10 of 48

You may also start an advanced similarity search for this article.