Integration of grammatical skills with communicative uses inSpanish language teaching from a critical perspectivefrom the functional communicative approach
DOI:
https://doi.org/10.59654/ezsyj497Keywords:
Abduction, communication, autopoiesis, grammar, pragmatic, dialogical, functional communication method.Abstract
This paper presents a research called ""Didactic functional theory for reading, a motivational conceptual design in learning" with a methodology of qualitative research through the phenomenological-hermeneutic approach. The didactic of teachers in linguistic teaching is analyzed from pedagogical actions that prioritize grammatical skills to the detriment of communicative ones, ignoring concrete speech acts inside the classroom. This aspect corresponds to meaningful constructions of meanings oriented in communicative actions that contextualize the reality of who learns, in order to an intersubjective contrast the contents of the Castilian language area with their vision of the world starting from their cognitive structure from their previous knowledge to discuss them in those pedagogical actions. Many educators find it difficult to manage and evolve with didactic means as communication mechanisms inside their classroom. A majority of these does not apply the Functional Communicative Approach with which it would boost communication skills that facilitate learning. It is proposed a Didactic Functional Theory that dynamizes formative, didactic and evaluative concepts, mixing disciplinary and pedagogical knowledge of the teacher through a motivational conceptual design of learning. It is proposed to reflect these pedagogical processes and didactic procedures that since Solé (1998) advances in three concepts (reading, understanding, learning) that from a constructive cognitive perspective develops its syntactic, semantic, pragmatic structure supported by the functional communicative approach, abduction and
reasoning.
Downloads
References
Ausubel, D. (1991). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Trillas.
Cassany, D. (1999). Los enfoques comunicativos: elogio y crítica. Lingüística y literatura, Revista del Departamento de Lingüística de la Universidad de Antioquia, 36-37, 11-33.
Escandell V., M. V. (1993). Introducción a la pragmática. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Frondizi, R. (2008). Introducción a los problemas fundamentales del hombre. Breviarios. Fondo de Cultura Económica.
Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa I y II. Taurus.
Horkheimer, M. y Adorno, T. W (1998). La dialéctica de la ilustración. Editorial Trotta.
Nubiola, J. (2001). La abducción o lógica de la sorpresa. Revista Electrónica Razón y Palabra. Número 21
Marcuse, H. (1967). Cultura y sociedad. Acerca del carácter afirmativo de la cultura. https://www.infoamerica.org/documentos_pdf/marcuse1.pdf
Maturana, H. (1987). Emociones y lenguaje en educación y política. Material para el curso de Teoría de sistemas. Extracto del texto Emociones y Lenguaje en Educación y Política. Colección HACHETTE/COMUNICACIÓN CED.
Maturana, H. y Varela, F. (2003). El árbol del conocimiento: las bases biológicas del entendimiento humano. Lumen.
Morin, E. (1996). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.
Piaget, J. (1970). La teoría de Piaget. Manual de psicología infantil. New York. Traducción de Martine Serigos.
Pittelman, S. D., Heimlich, J. E., Berglond, R. L. Y French, M. P. (2002). Análisis de Características
Semánticas como estrategias de aprendizaje. Aplicaciones para el salón de clase. Trillas.
Solé, I. (1998). Estrategias de lectura. Editorial Grao.
Van Manen, P. (2003). Sobre la relación entre pedagogía y filosofía. Universidad de Alberta-Canadá.
Vygotsky, L. S. (1934). Pensamiento y lenguaje. Obras Escogidas Tomo II. http://www.taringa.net/perfil/vygotsky1PensamientoyLenguajeLevSemiónovichVygotsky.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Digital de Investigación y Postgrado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.