Open and distance learning

A model revaluedin the pandemic and in constant change

Authors

  • Jairo Gregorio Ramírez Docente agregado del Programa de Ciencias de la Educación. Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora, Programa Académico Santa Bárbara. Barinas - Venezuela. Author https://orcid.org/0000-0003-0930-6906

DOI:

https://doi.org/10.59654/1yrwt133

Keywords:

Distance Education, Open Education, Pandemic, Open Learning, Open Educational Resources.

Abstract

Open and distance learning is a model that has elements of great strength and evolves every day as new developments are made in systems, methods and technologies that facilitate the learning process. Open educational resources (OER), open licences and the technical openness of resources have generated an open pedagogy that is becoming more widespread through the use of new technological tools available on the Internet. Proof of this progress is that in the Covid-19 pandemic, open and
distance education through digital distance education has been the support for institutions that developed traditional education, which brought with it remote emergency learning. Precisely, the purpose of the article is to make a hermeneusis to open and distance education as a model revalued in the pandemic and which is constantly changing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jairo Gregorio Ramírez, Docente agregado del Programa de Ciencias de la Educación. Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora, Programa Académico Santa Bárbara. Barinas - Venezuela.

    Candidato a Dr. en Educación, Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora (Unellez), Barinas, Barinas – Venezuela. Magister en Orientación de la Conducta, Centro de Investigaciones Psicológicas Psiquiátricas Sexológicas de Venezuela. Licenciado en Educación Mención Educación Integral, Unellez. Barinas, Barinas – Venezuela. Email: ramgregorz83@gmail.com

References

Aureliano, F. E. B. S., & Queiroz, D. E. de. (2022). Astecnologias digitais como recurso pedagógicodo ensino remoto: implicações na formação continuada e nas práticas docentes. In SciELO Preprints. https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/3851/7208

Betancourt, M.C., Celaya, R. y Ramírez, M.S. (2014). Prácticas educativas abiertas y apropiación tecnológica: el caso de la Comunidad Latinoamericana Abierta y Regional de Investigación Social y Educativa (CLARISE). Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). 11(1), 4-17. http://doi.dx.org/10.7238/rusc.v11i1.1794.53.

Butcher, N. (2015). Guía Básica de Recursos Educativos Abiertos (REA). Asha Kanwar (COL) y Stamenka Uvalic ́-Trumbic ́ (UNESCO). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/in/documentViewer.xhtml?v=2.1.196&id=p::usmarcdef_0000232986&file=/in/rest/annotationSVC/DownloadWatermarkedAttachment/attach_import_508325db-1252-4242-9394-0241b836d17e%3F_%3D232986spa.pdf&locale=es&multi=true&ark=/ark:/48223/pf0000232986/PDF/232986spa.pdf#2800_14_S_Basic%20Guide%20OER_Int.indd%3A.144121%3A1155

Educación 3.0 (s.f). Recursos Educativos Abiertos (REA) gratis. https://www.educaciontrespuntocero.com/recursos/recursos-educativos-abiertos-rea-gratis-para-todos/

GARA. (2014). Creative Commons alcanza los 882 millones de licencias en 2014. https://www.naiz.eus/es/hemeroteca/gara/editions/gara_2014-12-16-06-00/hemeroteca_articles/creative-commons-alcanza-los-882-millones-de-licencias-en-2014

García, A. L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 9-25. https://www.redalyc.org/jatsRepo/3314/331464460001/331464460001.pdf

Glasserman, L. D. (2012). Documentación de Experiencias de una Práctica Educativa Abierta (PEA) en un Curso de Educación Superior”. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10 (2), 201-211. http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol10num1/art13.pdf

Hilton, J. l., Wiley, D., Stein, J., & Johnson, A. (201 O). The four 'R's of openness and ALMS analysis: Frameworks for open educational resources. Open Learning: The Journal of Open and Distance Learning. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02680510903482132

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T y Bond, A. (2020). La diferencia entre la enseñanza remota de emergencia y el aprendizaje en línea. En A. Cabrales et al (Editores) Enseñanza de emergencia a distancia: textos para la discusión. The Learning Factor.

Lara, J. C. y Rossini, C. (2014). La información y el conocimiento abierto en el contexto de la cooperación multilateral: Aspectos clave para la revisión del Acuerdo Regional No. 7 de ALADI. Cuadernos de Discusión de Comunicación e Información. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura - Oficina Regional de Ciencias de la UNESCO para América Latina y el Caribe, Oficina de UNESCO en Montevideo. https://unesdoc.unesco.org/in/documentViewer.xhtml?v=2.1.196&id=p::usmarcdef_0000230986&highlight=aprendizaje%20abierto&file=/in/rest/annotationSVC/DownloadWatermarkedAttachment/attach_import_796e223e-b674-4048-b7bf-69b26f8bdb2b%3F_%3D230986spa.pdf&locale=es&multi=true&ark=/ark:/48223/pf0000230986/PDF/230986spa.pdf#CDCI2-Aladi-ES-Ojo.indd%3A.29220%3A259

Ley Orgánica de Educación. (2009). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, Extraordinario agosto de 2009. Imprenta Nacional y Gaceta Oficial.

Miao, f., Mishra, s., Orr,D. y Janssen, B. (2020). Directrices para la elaboración de políticas de recursos educativos abiertos. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO).

MOOC. (s.f). ¿Qué es un Mooc? https://mooc.es/que-es-un-mooc/

Open Educational Quality Initiative. (s.f). The OEP Best Practice Clearing House. http://www.oer-quality.org/clearinghouse/browse/

Reig, H. D. (2012). Sociedad aumente y aprendizaje. #IBERTIC. Video. https://www.youtube.com/watch?v=ci3EeZRXVDM.

Silva, S. L. R. Da., Andrade, A. V. Ch. De y Brinatti, A. (2020). Ensino Remoto Emergencial. Ed. Dos autores, http://www1.fisica.org.br/mnpef/sites/default/files/anexosnoticia/EnsinoRemotoEmergencial_SilvaAndradeBrinatti.pdf

Wiley, D. (2014a). Open content. Pressbook. https://openedreader.org/chapter/open-content/

Wiley, D. (2014). Defining the "open" in open content and open educational resources. http://opencontent.org/definition/

Wiley, D. (2015). Open pedagogy: The importance of getting in the air. [Blog post]. http://opencontent.org/blog/archives/3761

Zambrano, F. F. J. (2017). Sociedad del conocimiento y las TEPs. INNOVA Research Journal, 2(10), 169-177. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6183861

Published

2022-07-01

Issue

Section

Artículos De Revisi´ón

How to Cite

Ramírez, J. G. (2022). Open and distance learning: A model revaluedin the pandemic and in constant change. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 3(6), 145-155. https://doi.org/10.59654/1yrwt133

Similar Articles

1-10 of 121

You may also start an advanced similarity search for this article.