Pedagogical management and ethical values insecondary schools in the city of Barranquilla,Department of Atlántico, Colombia.

Authors

  • Aura María Arevalo Mieles Profesora en la Fundación Universitaria San Martin, Colombia. Docente en el Instituto de Educación Distrital Máximo Mercado, Sabana Larga, Departamento del Atlántico, Colombia. Author https://orcid.org/0000-0001-8739-6391
  • Patricia Aideé Rios Coba Profesora en el Instituto de Educación Distrital para el Desarrollo Integral Nueva Granada. Barranquilla, Atlántico, Colombia. Author

DOI:

https://doi.org/10.59654/s3cx3124

Keywords:

Pedagogical management, Ethical values, Basic education secundary, Colombia.

Abstract

This article is the product of an investigation, whose objective was to determine the relationship between pedagogical management and ethical values in secondary schools in the city of Barranquilla,
Department of Atlántico, Colombia. It was based on the teachers of the aforementioned institutions. The methodology that was developed to achieve the objectives was descriptive and of field type, because its purpose was to determine the magnitude of the presence of the variables pedagogical management and ethical values, to then specify the existing relation between both being located in the non-experimental positivist perspective. The instruments used were two
questionnaires containing 60 items, with alternatives: always, almost always, sometimes, almost never and never, to be applied to teachers at the basic secondary level. The questionnaire was subjected to validity by expert judgement, reliability was assessed using Cronbach's alpha coefficient, and the items were formulated using a Lickert-type scale. The analysis of the data was carried out with descriptive statistics, making it possible to establish how the pedagogical management assumed by the teachers could influence the strengthening of ethical values in the students
of basic secondary education, guided by the teachers. The results indicate that there is a positive correlation between the research variables, as the teachers have clear criteria on how good pedagogical management helps to strengthen the values of the students.

Downloads

Author Biographies

  • Aura María Arevalo Mieles, Profesora en la Fundación Universitaria San Martin, Colombia. Docente en el Instituto de Educación Distrital Máximo Mercado, Sabana Larga, Departamento del Atlántico, Colombia.

    Doctora en Educación en la Universidad Nacional Experimental Ezequiel Zamora – Venezuela. Maestría en Gestión de la Informática Educativa, Universidad de Santander (UDES) - Colombia.  Especialista en Administración, de la Informática Educativa, UDES - Colombia. Licenciada en Humanidades y Lengua Castellana, Universidad del Atlántico – Colombia. Email: auraarevalo27@gmail.com

  • Patricia Aideé Rios Coba , Profesora en el Instituto de Educación Distrital para el Desarrollo Integral Nueva Granada. Barranquilla, Atlántico, Colombia.

    Magister en Ciencias de la Educación, Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín, Maracaibo - Venezuela. Especialización en Gestión Educativa, Universidad de Pamplona, Pamplona - Colombia. Maestra en Artes Plásticas, Universidad del Atlántico, Barranquilla - Colombia. Email: patriciaaide@hotmail.com

References

Álvarez, G., Topete, B. C. y Abundes, P. A. M. (2005). El concepto emergente de gestión educativa estratégica y desafíos para la formación en gestión. Escuela Superior de Comercio y Administración. Instituto Politécnico Nacional. https://www.calameo.com/books/005465313f1bf8f22c395

Graffe, G. J. (2010). Gestión educativa para la transformación de la escuela. Revista de pedagogía. 23(68). https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922002000300007

Buxarrais, M. R., Martínez, M. J, Puig, J. M. Trilla, J. (2011). La Educación moral en primaria y en secundaria. Editorial Luis Vives.

Carreras, Y. et al. (2011). Cómo educar en valores. Narcea, S.A. Ediciones.

Chávez, A. N. (2010). Introducción a la metodología educativa. Caracas: Editorial Gráfica.

Hamburger, F. A. A. (2008). Ética y Práctica de la Responsabilidad Social Empresarial. Revista de la Universidad de La Salle, (45), 47-55. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1224&context=ruls

Hernández, S. R. Fernández, C, C. y Baptista, L. P. (2007). Metodología de investigación. Editorial Mcgraw-Hill.

López, C. (2009). Legislación Educativa y clima institucional. Fondo editorial PUCP.

Manes, J. M. (2008).Gestión estratégica para instituciones educativas. Editorial Granica.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2012). Educación de Valores. Guía del formador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/05/1_Guia_Formadores_Valores.pdf

Morales, O. (2008). Gestión de Recursos Humanos basado en Competencias. República Dominicana. Extraído de http//:www.gestiopolis.com. Navas, E. (2004), La Educación en valores en la UNIMET y su entorno normativo. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj00ILk4qOBAxVMk2oFHWCeDmoQFnoECBMQAQ&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F4003676.pdf&usg=AOvVaw2vb2WKl15qpKSUbxMHjKqH&opi=89978449

Pujol I, P. E. y González, I. L. (2009). Valores para la convivencia. Ediciones Prentice.

Rodríguez, A. y Seoane, J. (2006). Creencias, actitudes y valores. Tratado de psicología general. Editorial Alhambra.

Tubilla, R. J. (2007). La Escuela: instrumento de paz y solidaridad. Movimiento Cooperativo de Escuela Popular (MCEP).

Published

2021-12-21

Issue

Section

Artículos de Investigación

How to Cite

Arevalo Mieles, A. M., & Rios Coba , P. A. . (2021). Pedagogical management and ethical values insecondary schools in the city of Barranquilla,Department of Atlántico, Colombia. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 3(5), 128-137. https://doi.org/10.59654/s3cx3124

Similar Articles

1-10 of 111

You may also start an advanced similarity search for this article.