Transcomplex Management in Colombian Educational Institutions

Basis for Emerging Leadership

Authors

  • Freddy Martin Duarte Ramírez Rector. Institución Educativa San Francisco de Asís: Bucaramanga, Santander, Colombia. Author https://orcid.org/0000-0002-5065-1464

DOI:

https://doi.org/10.59654/zp0bk356

Keywords:

University teacher training, training models, new normality.

Abstract

The complexities of today's world require organisations to assume leadership with socioenvironmental, 
socio-community and socio-affective responsibility, in which the individual is assumed and recognised as the determining factor and primary basis of the organisation, and the environment as the context for socio-economic development and growth. From this perspective, transcomplex management as that which is in the constant search for alternatives, allowing a vision beyond the expected, becoming a complex tool
that responds to problems analysed transdisciplinary reality in such a way as to guide the achievement of its objectives through the efficient management of resources. For the above reasons, a reflection on management, transcomplexity, transcomplex management and emerging leadership models is proposed. From a theoretical perspective, aspects related to transcomplexity, transcomplex management, elements of leadership, emergent leadership, resonant leadership, transformational leadership, distributed leadership and resilient leadership were developed. The school as a transcomplex organisation is called upon to develop, strengthen and maintain the social, political, educational, organisational and community aspects, aspects that must be reconceptualised in order to adapt to the new historical moment in which we find ourselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Freddy Martin Duarte Ramírez, Rector. Institución Educativa San Francisco de Asís: Bucaramanga, Santander, Colombia.

    Postdoctor en Epistemología conceptual, procedimental e Investigación Científica (Instituto de Estudios Superiores de Investigación y postgrado, IESIP: San Cristóbal, Táchira, Venezuela). Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora: Barinas, Barinas, Venezuela.  Email: martinramirez4@gmail.com

References

Bass, B. (2000). Liderazgo y organizaciones que aprenden. ICE Deusto, Actas del III Congreso Internacional. https://www.researchgate.net/profile/Antonio-Bolivar/publication/300170863_El_liderazgo_compartido_segun_Peter_Senge/links/5709da9708aed09e916f9ad3/El-liderazgo-compartido-segun-Peter-Senge.pdf

Batista, J. (2007). El líder emergente. https://users.wix.com/signin?redirectTo=https.

Bennett, N., Harvey, J.A.,Wise, C. & Woods, P. A. (2003). Distributed leadership: A desk study. http://www.ncsl.org.uk/literature.

Bulent, A., & Ceylan, A. (2009). The role of organizational culture on effectiveness. COPÉRNICO, Revista arbitrada de divulgación científica, Año VI, N° 12, 139-140. https://www.researchgate.net/publication/298948437_THE_ROLE_OF_ORGANIZATIONAL_CULTURE_ON_EFFECTIVENESS

Calatayud, S. A. (2010). El director/a que se necesita hoy en las organizaciones escolares. Revista Padres y Maestros, N.° 334, 5-9. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/1194

Drucker, P. (2002). La Gerencia en la Sociedad Futura. Editorial Norma.

Gil, R. (2008). Hacia una pedagogía del conocimiento. Ediciones Mc Graw Hill.

Goleman, D. (2005). Inteligencia emocional en la empresa. Vergara.

Goleman, D. (2006). Inteligencia social. Bantam books.

González, R. (2010). Liderazgo resiliente: un nuevo paradigma en el perfil del líder. Capital Humano, 240, 28-30.

González Velasco, Juan Miguel. (2016). La Transcomplejidad una nueva forma de pensarla educación. Revista CON-CIENCIA, 4(2), 47-59. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2310-02652016000200005&lng=es&tlng=es.

Medina, I. (2012). Percepción sobre inteligencia social entre estudiantes de la facultad de administración de empresas. Revista [IN] Genios. 2, (1),1-14. Universidad de Puerto Rico. https://www.ingeniosupr.com/vol-21/2015/9/11/percepcin-sobre-inteligencia-social-entre-estudiantes-de-la-facultad-de-administracin-de-empresas

Morin, E. (2005). Introducción al pensamiento complejo. Editorial Gedisa. S.A.

Mujica, M. (2007). Estudio contextualizado de la administración en Venezuela. Universidad de Carabobo. https://www.researchgate.net/publication/320474739_Estudio_Contextualizado_de_la_Administracion_en_Venezuela_2da_Edicion_ampliada

Murillo, F. J. (2006). Una dirección escolar para el cambio: del liderazgo transformacional al liderazgo distribuido. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 4, 11–24.

Rodríguez, M. R. M. (1989). La sonrisa de Saturno. Hacia una teoría transmoderna. Anthropos.

Schavino, N., y Villegas, C. (2010). De la teoría a la praxis en el enfoque integrador transcomplejo. Espacio Iberoamericano del Conocimiento. Congreso Iberoamericano de Educación. https://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/EIC/R0721_Schavino.pdf

Soto, E. (2001). Comportamiento organizacional. 5ª Edición. Editorial Thompson.

Spillane, J. (2005). Distributed Leadership. The Educational Forum, 69(2), 143- 150.

Published

2024-01-04

Issue

Section

Artículos Científicos

How to Cite

Duarte Ramírez, F. M. . (2024). Transcomplex Management in Colombian Educational Institutions: Basis for Emerging Leadership. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 2(4), 73-84. https://doi.org/10.59654/zp0bk356

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1-10 of 129

You may also start an advanced similarity search for this article.