Happiness as a human value in learning

Authors

  • Jose Luis Duarte Ramírez Coordinador Académico. Institución Educativa Manuela Beltrán. Yopal, Casanare - Colombia. Author

DOI:

https://doi.org/10.59654/7zh7fj06

Keywords:

Happiness, human value, learning, pedagogical practice.

Abstract

This article analyzes the importance of happiness as a human value in learning and its implications in the integral development of children and young people, in this sense, the theoretical contributions Diener, Quick and Quick, Ellis in their conception of happiness and Seligman with his contributions of positive psychology related to happiness. Freire, Bohn, with dialectical learning. Giraldo and Col, Odum
and Moreira, provide related contributions on ecoeducation. From a methodological point of view, the study was framed in the interpretive paradigm with a qualitative approach and the method used was the phenomenological one. The results allowed corroborating the importance of happiness as a human value
in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jose Luis Duarte Ramírez, Coordinador Académico. Institución Educativa Manuela Beltrán. Yopal, Casanare - Colombia.

    Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora (Unellez), Barinas - Venezuela. Magister Scientiarum en Educación Mención: Gerencia y Planificación, Unellez, Barinas - Venezuela. Especialista en Pedagogía para el Desarrollo de la Inteligencia, de la Fundación Universitaria de San Gil – UNISANGIL, Colombia. Técnico laboral en Teología Superior con énfasis en Administración Eclesial, Asociación fraternidad Latinoamericana de estudios Teológicos, AFLET. Licenciado en Educación Básica Primaria,  Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Bachiller pedagógico de la Escuela Normal Nacional para varones, Pamplona, Norte de Santander. Colombia. Email: joseluisduarte01@gmail.com

References

Alarcón, R. (2006). Desarrollo de una escala factorial para medir la felicidad. Revista Interamericana de Psicología, 40(1) 99-106.

Assmann, H. (2002). Placer y ternura en la educación. Madrid: Narcea.

Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa (RIE), 21, 7-43.

Boff, L. (2000). Ecologia, Mundialización y Espiritualidad. São Paulo: Ática.

Bordenave, J. D., y Rocha, P. D. (2002, Jan./Mar). La Dimensión ecológica de la educación. Revista de Educação AEC, 122, 33-40.

Bronfenbrenner, U. (1994). La Ecologia del Desarrollo Humano: Experimentos naturales y planificados. Porto Alegre, Brasil: Artmed.

Delors, j: (1994). La Educación encierra un tesoro, Informe de la UNESCO por la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Madrid: Editorial Santillana.

Diener, E. (2000) Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43. doi: 10.1037/0003-066X.55.1.34.

Elboj, C. et al. (2002). Comunidades de aprendizaje. Barcelona: Graó.

Fernández, I. (2015). Felicidad Organizacional. Cómo construir felicidad en el trabajo. (G. Zeta, Ed.) (3ed ed.). Chile.

Freire, P. (1997). A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure.

Gardner, H. (2000). La educación de la mente y el conocimiento de las disciplinas. Barcelona: Paidós.

Habermas, J. (1987). Teoría de la Acción Comunicativa (Vol. I - Racionalidad de la acción y racionalización social I - Crítica a la razón funcionalista). Madrid: Taurus.

Lafrancesco, G. (2003). Los cambios en la educación. Perspectiva etnometodológica. Bogotá-Colombia. Cooperativa Editorial Magisterio.

Maturana, H. (1999). Transformación en la convivencia. Argentina: Dolmen Ediciones.

Morin, E. (1999). Los Siete Saberes Necesarios para la Educación del futuro. París, Francia. UNESCO.

Punset, E. (2005). El Viaje a la Felicidad. Las Nuevas Claves Científicas. Barcelona: Destino, a. Edit.

Quick, J. C., & Quick, J. D. (2004). Healthy, happy, productive work: A leadership challenge. Organizational Dynamics, 33(4), 329–337. http://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2004.09.001.

Rodríguez, M. J. (2012). Representación social de la noción de felicidad: un estudio transcultural en muestras calificadas de estudiantes universitarios y profesionales de las áreas de la educación y la salud en Chile e Italia. Universitas Psichologica, 4(1), 271-286. https://www.studocu.com/co/document/universidad-cooperativa-de-colombia/psicologia/representacion-social-de-la-nocion-de-felicidad-en-estudiantes-y-profesionales-de-educacion-y-salud-de-chile-e-italia/59763382

Seligman, M. (2011). Niños Optimistas. Cómo crear las bases para una existencia feliz. Barcelona. De bolsillo.

Seligman, M. (2016). La auténtica Felicidad. Barcelona, Ediciones B.

Sheldon, K. M., & Lyubomirsky, S. (2006). Achieving sustainable gains in happiness: Change your actions, not your circumstances. Journal of Happiness Studies, 7(1), 55–86. http://doi.org/10.1007/s10902-005-0868-8.

Veenhoven, R. (2005). Lo que sabemos de la felicidad. En Garduño Estrada, L.; Salinas Amescua, B., y Rojas

Herrera, M. Calidad de vida y bienestar subjetivo en México. México: Plaza y Valdés.

Zubiria, J. (2002). Teorías contemporáneas de la inteligencia y la ex. Bogotá – Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Published

2021-06-04

Issue

Section

Resumen de Tesis Doctoral

How to Cite

Duarte Ramírez, J. L. (2021). Happiness as a human value in learning. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 2(3), 47-61. https://doi.org/10.59654/7zh7fj06

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1-10 of 92

You may also start an advanced similarity search for this article.