Emotional component and academic performance.

Authors

  • Héctor Iván Velásquez López Institución Educativa, Carlos Enrique Cortés Herrera del Municipio de Itagüí, Antioquia, Colombia Author https://orcid.org/0000-0001-9648-3091
  • Clara Inés Castañeda Escobar Institución Educativa San José Obrero del Municipio de Medellín, Antioquia - Colombia. Author https://orcid.org/0009-0004-7843-8413

DOI:

https://doi.org/10.59654/w1gfkc23

Keywords:

Emotional components, academic performance, relationship, education.

Abstract

The present article is part of a doctoral thesis, which emphasizes emotional components and academic performance, focusing on determining the relationship between emotional components and academic performance of students in educational institutions in Medellin, Antioquia. The study followed positivist paradigm procedures with a quantitative approach, using a basic study type and correlational level. The sample consisted of 24 teachers and 36 students, who were administered a 60-item instrument. The results showed a strong and significant positive correlation coefficient between the variables (r = 0.878, p < 0.005). This indicates that as the emotional component increases, so does academic performance. It was concluded that the strength of this correlation is high, supporting the relevance of addressing students' emotions in teaching. Furthermore, the statistical significance of the results indicates that this relationship is not random but a significant finding.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Héctor Iván Velásquez López, Institución Educativa, Carlos Enrique Cortés Herrera del Municipio de Itagüí, Antioquia, Colombia

    Doctorando en Ciencias de la Educación con Énfasis en Investigación, Evaluación y Formulación de Proyectos Educativos, Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología - Panamá. Magister en Psicopedagogía de la Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia. Psicólogo de la Universidad de Antioquia, Medellín / Colombia. Email de contacto: hectoerlopez.est@umecit.edu.pa

  • Clara Inés Castañeda Escobar, Institución Educativa San José Obrero del Municipio de Medellín, Antioquia - Colombia.

    Doctorando en Ciencias de la Educación con Énfasis en Investigación, Evaluación y Formulación de Proyectos Educativos, Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología – Panamá. Magister en Educación de la Universidad de Medellín, Medellín, Colombia. Licenciada en Educación Preescolar de la Universidad de Antioquia, Medellín - Colombia. Email de contacto: claraines.est@umecit.edu.pa

References

Abreu O., Gallegos, M, Jacome, JG y Martínez, R. (2017). La Didáctica: Epistemología y Definición en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la Universidad Técnica del Norte del Ecuador. Formación Universitaria, 10(3), 81-92. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=373551306009

Clavijo, C.R. G. y Bautista, C. M. J. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad. Revista de Educación, 15(1), 113-124. https://www.redalyc.org/journal/4677/467761669009/html/

Dainase, R. (2016). Didáctica para la inclusión. Fundamentos Teóricos y Metodológicos para atender a Estudiantes con Necesidades Educativas Especiales. Editores MINED, EDUCAID. San Salvador, El Salvador. EDUCAID. https://www.educaid.it/wp-content/uploads/2020/09/Didactica -para-la-inclusion_Roberto-Dainese.pdf

Hernández C., Patricia (2014). La didáctica: un acercamiento al quehacer del docente. Revista PAPELES 6(11), 98-106. https://core.ac.uk/download/pdf/236383958.pdf

Lindao, S. y Miltón, H. (2015). La Inclusión Educativa en la Educación General Básica. Universidad Regional Autónoma de los Andes (UNIANDES). https://dspace.uniandes.edu.ec/bitstream/123456789/1730/1/TUAEXCOMMGEA005-2015.pdf

Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una Oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content

Pila, M. J. C., Quintuña, G. J. M., Pila, M. F. R., Salazar, P. S. A. & Analuisa, J. I. S. (2023). Didáctica, un breve análisis situacional para el profesorado ecuatoriano. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0. 27(1), 375-385. https://revistas.investigacion-ueliob.com/index.php/educare/article/view/1623

Rojas N., Gabriela A. (2022). Estrategias didácticas para el desarrollo de la comprensión lectora en los y las estudiantes de séptimo año de E.G.B del paralelo “B” de la Unidad Educativa “Sayausí”2020–2021. Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica Salesiana Cuenca – Ecuador. pp. 1-81 (p34) https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/22046

Unesco, (2008). Conferencia Internacional de Educación, Cuadragésima octava reunión. Centro Internacional de Conferencias Ginebra, 25 a 28 de noviembre de 2008. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000161565_spa

Unesco. (2021). Informe sobre inclusión y Educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379502_spa

Published

2024-07-30

Issue

Section

Artículos de Investigación

How to Cite

Velásquez López, H. I., & Castañeda Escobar, C. I. . (2024). Emotional component and academic performance. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 5(10), 133-146. https://doi.org/10.59654/w1gfkc23

Similar Articles

11-20 of 81

You may also start an advanced similarity search for this article.