The social phenomenology of Alfred Schütz
A contribution from complex andtransmethodical research perspectives
DOI:
https://doi.org/10.59654/n1avre40Keywords:
Dissemination of knowledge, research, ontology, epistemology, interpretation (diatopic hermeneutics), social phenomenology.Abstract
Research, at certain academic levels, must transcend the conventional and the simple act of revealing findings. The scientific narrative must be nuanced with complexity; moreover, it must be guided by a problematizing syntagma, a teleological syntagma and an ontological-epistemological syntagma; they imbricate a transmethodical and complex architecture for the discovery of knowledge. In this perspective, the theoretical here has complexity as its focal point, a look that allows us to value social phenomenology in order to understand the everyday world and sociality. Teleologically, the dissertation is oriented to resemanticize and resignify the social phenomenology of Alfred Schütz, from a complex, transmethodical look and diatopic hermeneutics, since social phenomenology itself stands as transmethodical and transphilosophical. Methodologically, this narrative has as founding criteria reflexivity and diatopic hermeneutics, in order to satisfy the concern that emerges from the resignification of Alfred Schütz's social phenomenology. As a corollary, it is necessary to consider the complexity and the transmetodic in which the same social phenomenology is erected; it is supported in the diatopic and ecosophic hermeneutics to understand the other, from its own action. All this is consubstantiated with the complexity of the social framework.
Downloads
References
Austin, J. (1962). Cómo hacer cosas con palabras. Paidós
Balza, L. A. (2020). Complejidad, transdisciplinariedad y transcomplejidad. Los caminos de la nueva ciencia. Fondo Editorial Gremial. Asociación de Profesores Universidad Nacional Experimental “Simón Rodríguez” (APUNESR).
Foucault, M. (2002). La arqueología del saber. Siglo XXI.
Hernández R. Y. y Galindo, S. R. R. (2007). El concepto de intersubjetividad en Alfred Schütz. Espacios Públicos [en línea], 10 (20), 228-240. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67602012
Iglesias, I. (2009). Otras miradas. En Palabras, Consultoría. https://www.enpalabras.com/2009/02/la-ignorancia-afirma-o-niega-rotundamente-la-ciencia-duda-voltaire/
Krause, M. (2013). Sentido común y clase social: una fundamentación fenomenológica. En Astrolabio. Etapa nueva. N° 10. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/download/3308/4495/13638
Merlo, V. (2019). La dimensión índica del pensamiento de R. Panikkar: de la filosofía como descripción de ontofanías a la espiritualidad átmica. En KONVERGENCIAS, Filosofías de la India, número 9, enero, 2019 (pp. 9 – 26). http://www.konvergencias.net/vicentemerlo2019.pdf
Molini, F. F. (1999). Proactividad: el método científico de Karl Popper aplicado al futuro. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/684768/EM_3_4.pdf
Moreno, L. R. (2022). Época y epojé fenomenológica. Husserl. https://entelekiafilosofik.com/epoca-y-epoje-fenomenologica-husserl/
Morin, E., Ciurana, E. R. y Motta, R. M. (2002). Educar en la era planetaria: el pensamiento complejo como método de aprendizaje en el error y la incertidumbre humana. Serie: FILOSOFÍA, n° 16. Salamanca: Gráficas Varona.
Narvaja, M. (2012). Elementos de mereología cuántica. Revista Colombiana de Filosofía de la Ciencia, 12(24), 83-100. https://www.redalyc.org/pdf/414/41423933006.pdf
Panikkar, R. (1990). Sobre el diálogo intercultural. Editorial San Esteban.
Panikkar, R. (s.f.). La hermenéutica diatópica. https://www.raimon-panikkar.org/spagnolo/gloss-hermeneutica.html
Rodríguez, M. (2020). La hermenéutica comprensiva, ecosófíca y diatópica Un transmétodo rizomático en la transmodernidad. En Perspectivas Metodológicas, 19, 1-15. http://revistas.unla.edu.ar/epistemologia/article/view/2829/1586
Rodríguez, M. (2021). La decolonialidad planetaria como urgencia de la complejidad como transmetódica. En Perspectivas Metodológicas, Vol. 21. http://revistas.unla.edu.ar/epistemologia/article/view/3527/1727
Sánchez, M. R. (2018). El problema del hombre en la fenomenología de Husserl. En Valenciana. Revista de Estudios de Filosofía y Letras, núm. 21, 289-312. https://www.scielo.org.mx/pdf/valencia/v11n21/2007-2538-valencia-11-21-289.pdf
Schütz, A. (1932). La construcción significativa del mundo social. Introducción a la sociología comprensiva. Paidós. 1ª reimpresión en España, 1993. Con prólogo de Joan-Carles Mèlich Sangrà.
Schütz, A. (1962), El problema de la realidad social. Maurice Natanson (comp.), Amorrortu.
Schütz, A. (1967). Fenomenología social. Introducción a la sociología comprensiva. Paidós.
Searle, J. (1994). Actos de habla. Ensayo de Filosofía del lenguaje. Traducción: Luis M. Valdés Villanueva. Editorial Planeta.
Segovia Pérez, J. (2011). Filosofía para pensar por la calle. (La Filosofía que nunca me enseñaron). Visión Libros. https://www.academia.edu/15065802/Jos%C3%A9_ Segovia_P%C3%A9rez
Tobón, S. y Núñez, R. A. (2006). La gestión del conocimiento desde el pensamiento complejo: Un compromiso ético con el desarrollo humano. Revista EAN (Revista de la Escuela de Administración de Negocios). No.58, septiembre-diciembre, 27- 40. https://journal.universidadean.edu.co/index.php/Revista/article/view/385/379
Torrez, S. (2016). El concepto de intencionalidad en la Fenomenología como Psicología Descriptiva. [Libro en línea]. https://www.teseopress.com/elconceptodeintencionalidad/
Zubiri, X. (1966). Notas sobre la inteligencia humana. http://www.zubiri.org/works/spanishworks/notassobre.htm
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Digital de Investigación y Postgrado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.