The ethical intelligence

A vision from the educational context

Authors

  • María Auxiliadora Campos Medina Docente Agregado. Universidad Nacional Abierta, Centro Local Lara - Venezuela. Author https://orcid.org/0000-0002-1370-4491

DOI:

https://doi.org/10.59654/9pb4qg65

Keywords:

Ethical intelligence, education, transepistemology, transcomplexity.

Abstract

Any epistemological reflection on the ethical reason for knowledge constitutes a particular intellectual challenge for the academic field, especially for the realms of human intelligence from the ontology of educational processes and the transcomplex perspective, seen as a transepistemology under construction. that generates new epistemic positions. In this epistemic sphere, the present scientific work  obeys the documentary approach, of descriptive scope, which is drawn as cardinal teleology, reflecting on ethical intelligence in the educational context, on the complementarity between thought and behavior, but also between conviction and human actions: the teacher must shine from honesty, intellectuality and spirituality, thus, from the thread of virtue of ethics, he is able to face anti values, the death of the spirit and broaden the horizons of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • María Auxiliadora Campos Medina, Docente Agregado. Universidad Nacional Abierta, Centro Local Lara - Venezuela.

    Doctora en Psicología, Atlantic International University. Doctora en Ecología del Desarrollo Humano, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez, Caracas - Venezuela. Estudios Postdoctorales en Gerencia (Universidad Yacambu). Estudios Postdoctorales en Investigación emergente (Universidad Tecnológica del Centro-Redit). Asesora en Orientación, Universidad de Carabobo. Autora de artículos en revistas nacionales e internacionales. Jurado y Tutora de diversos trabajos de investigación.  Email: mariauxi2502@gmail.com

References

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Episteme

Balza, A. (2021). El Eidos de la Ontología de la Transcomplejidad Una amalgama epistémica entre pensamiento, realidad y lenguaje. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 2(3) 17-30. https://redip.iesip.edu.ve/ojs/index.php/ redip/article/view/28.

Churcland, P. (2020). El cerebro moral. Paidós.

Escudero, C. y Cortez, L. (2018) . Técnicas y métodos cualitativos para la investigación científica. Ediciones Utmach.

Finol, T. y Nava, H. (1993). Procesos y productos de la investigación documental. Ediluz.

Gardner, H. (2000). Las inteligencias múltiples. Norma.

Juan Pablo II (1998). Carta Encíclica Fides et Radio: Sobre las relaciones entre la fe y la razón. Salesiana.

Martín, V. (2008). Ética de la ciencia. Redhecs, 5 (3), 1-8. http://ojs.urbe.edu/index.php/redhecs/article/view/51/57.

Morín, E. (2003). Introducción al Pensamiento Complejo. Editorial Gedisa.

Sabino, P. (2010). Educación subjetividad. Ediciones Buenos Aires.

Seijas, C. y Rosmaña, G. (2013). La inteligencia ética: Una herramienta orientadora en el proceso de la negociación. Revista Praxis, 9(1) 33-45. https://doi.org/10.21676/23897856.737

Stella, M. (2014). Reflexiones acerca de la ética transcompleja. Red de Investigadores de la transcomplejidad. https://es.calameo.com/books/0046341447dd1cd89db9a.

Stemberg, R. (1985). La teoría triárquica de la inteligencia: comprender el autogobierno mental. Paidós.

Gómez, L. (2012). Ética y valores: Enfoques por competencias. McGraw Hill.

Vera, L. (2015). La Investigación Cualitativa. Universidad Interamericana de Puerto Rico. Recinto de Ponce.

Published

2022-07-01

Issue

Section

Artículos de Investigación

How to Cite

Campos Medina, M. A. . (2022). The ethical intelligence: A vision from the educational context. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 3(6), 51-59. https://doi.org/10.59654/9pb4qg65

Similar Articles

1-10 of 115

You may also start an advanced similarity search for this article.