Challenges faced by teachers when guiding competitive learning in areas outside their field of expertise

Authors

  • Mayra Daniella Escobar Rivas Associate Professor, Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora, Santa Bárbara Campus Department of Educational Sciences and Humanities Office of the Vice Rector for Planning and Social Development. Author

DOI:

https://doi.org/10.59654/0ycs4z44

Keywords:

competency-based education, teacher adaptability transdisciplinary learning, educational crisis (Venezuela), critical pedagogy.

Abstract

This essay examines the challenges faced by university educators when teaching subjects outside their expertise, advocating for a competency-based approach that fosters critical thinking, autonomy, and problem-solving skills. It critiques traditional, behaviorist teaching models for stifling student creativity and proposes a transdisciplinary, humanistic framework integrating technology (e.g., artificial intelligence). The text emphasizes the need for adaptable, ethically grounded educators who create meaningful learning environments. Additionally, it addresses Venezuela’s teacher shortage crisis, worsened by migration and poor working conditions, calling for policies to train non-specialist faculty. The author argues that true competitive teaching transcends technical knowledge, requiring reflective educators committed to holistic student development and societal transformation. Ultimately, the essay highlights the urgency of rethinking higher education to produce professionals capable of addressing complex global challenges

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mayra Daniella Escobar Rivas, Associate Professor, Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora, Santa Bárbara Campus Department of Educational Sciences and Humanities Office of the Vice Rector for Planning and Social Development.

    PhD Candidate in Education Master of Educational Sciences with specialization in University Teaching, Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora, Venezuela. Educational Assessment Specialist, Universidad Valle del Momboy, Venezuela.  Email: escobarm@unellez.edu.ve 

References

Dewey, J. (1998). Democracia y educación. Ediciones Morata.

Escámez, S. J. (2013). La excelencia en el profesor universitario. Estudios, 254, 11-27. https://www.revistadepedagogia.org/rep/vol71/iss254/9/

Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía: Saberes necesarios para la práctica educativa. Paz e Terra.

Linarez, V. G. D. y Linarez, V. G. D. (2019). Éxodo del docente universitario en Venezuela. Revista Scientific, 4(14), 141-162. https://www.redalyc.org/journal/5636/563662154008/html/

Lora, G. H. S., Castilla, P. S. y Gómez, F. M. C. (2020). La gestión por competencias como estrategia para el mejoramiento de la eficiencia la eficacia organizacional Revista Saber, Ciencia y Libertad, 15(1), 83 – 94. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n1.6291

Ministerio del Poder Popular para la Educación. (2025). Así incrementa el Ministerio de Educación el número de docentes especialistas. https://www.mppe.gob.ve/noticias/2025/05/21/así-incrementa-el-ministerio-de-educación-el-número-de-docentes-especialistas/#:~:text=Así%20incrementa%20el%20Ministerio%20de%20Educación%20el%20número%20de%20docentes%20especialistas&text=El%20sistema%20educativo%20venezolano%20presentaba,ministro%20del%20área%2C%20Héctor%20Rodríguez.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1999). Fuga de cerebros, movilidad académica, redes científicas. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000186433

Ortega y G. J. (1976). Misión de la universidad y otros ensayos afines. Ediciones de la Revista de Occidente.

Rico, G. M. Ponce, G. A. I. (2022). El docente del siglo XXI: Perspectivas según el rol formativo y profesional. Revista Mexicana Investigación Educativa, 27(92), 77-101, 2022.

Rodríguez, E. S. (2003). Nuevos retos y enfoques en la formación del profesorado universitario. Revista de Educación, 331, 67-99. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=670568

Santiago, G. R. y Fonseca, B. C. D. (2016). Ser un buen profesor. Una mirada desde dentro. EDETANIA, 50, 191-208. https://revistas.ucv.es/edetania/index.php/Edetania/article/view/27/26

Zhizhko, E (2017). Competencias en la educación profesional: una contribución a su estudio. Universidad Autónoma de Zacatecas. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjuw6XZnKeOAxX-RTABHaIHEjcQFnoECBYQAQ&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F6475486.pdf&usg=AOvVaw2le6G8aq1lUHMvALenSEsl&opi=89978449.

Published

2025-07-20

How to Cite

Escobar Rivas, M. D. (2025). Challenges faced by teachers when guiding competitive learning in areas outside their field of expertise. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 6(12), 201-209. https://doi.org/10.59654/0ycs4z44

Similar Articles

1-10 of 135

You may also start an advanced similarity search for this article.