Cyberspace and emerging research.

A transepistemic and transdialogic vision from transcomplexity.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59654/ncd55z06

Keywords:

Cyberspace, transcomplexity, social research, paradigmatic migration, emerging state of the art.

Abstract

This paper analyzes cyberspace as an emerging research setting from the perspective of transcomplexity, exploring humanity's migration towards digitality and the possibilities for transcending traditional research frameworks. Through an exhaustive literature review, concepts and theories related to cyberspace, transcomplexity, and social research are identified. The results suggest that cyberspace forms an integrative and extensive worldview through connectivity, interactivity, and immediacy. From the standpoint of transcomplexity, it enables research activities that challenge classical epistemic mapping, detaching from conventional gnoseological, methodological, and teleological structures. The emerging state of the art is configured as an expression of freedom and awareness, incorporating ontological, epistemic, praxeological, technological, methodological, axiological, and ecological dimensions. Thus, cyberspace is presented as a transdisciplinary and transmethodological research setting, challenging traditional frameworks and promoting a conscious and open-ended narrative. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gregth Raynell Hernández Buenaño, Metropolitan International University. Director de Asuntos Académicos.

    Doctor en Educación, Universidad Católica Andrés Bello, Caracas - Venezuela. Email: gregthhernandez@gmail.com

References

Balza, A. (2010). Educación, Investigación y Aprendizaje. Una hermeneusis del Pensamiento Complejo y Transdisciplinario. Asociación de Profesores Universidad Pedagógica Experimental Simón Rodríguez (APUNESR).

Balza, A. (2019). Del Reduccionismo de la materia a la transcomplejidad del espíritu. En Villegas et Al (Comp), Disquisiciones acerca de la investigación y la espiritualidad. (pp 22-32) Editorial: Fondo Editorial Red de Investigadores de la transcomplejidad. https://es.calameo.com/read/004347457208d6877aeda

Balza, A. (2019). Investigación social y desobediencia paradigmática. Un desafío transcomplejo para el docente del siglo XXI. Editorial Académica Española, Mauritius.

Bédard, R. (2003). Los fundamentos del pensamiento y las prácticas administrativas. El rombo y las cuatro dimensiones filosóficas. Revista AD MINISTER, Num 3 Jun-Dic Universidad EAFIT.

Campos, M. y Hernández, G. (2021). El estado del arte emergente. Un sendero desde la transcomplejidad. Ediciones Metropolitan International University.

Campos, M. y Hernández, G. (2022). La ética y la estética. Un sustrato clave en la investigación emergente en el marco de la tecnociencia. Aportes. Revista Internacional de Estudios Abiertos, Independientes y Alternativos, 2(1), pp. 1-14

Deroncele, A. Á., Gross, T. R. y Medina, Z. P. (2021). El mapeo epistémico: herramienta esencial en la práctica investigativa. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 172-188. https://acortar.link/PWtNTL

Hernández, G (2020). La Migración Digital Tansparadigmática. Un sendero integrador del hombre en su camino al ciberespacio. En Schavino, N (Ed), Conjunción Transparadigmática. Serie Visiones Transparadigmática (, pp 94-106). Editorial: Fondo Editorial Red de Investigadores de la transcomplejidad. https://es.calameo.com/read/00463414456782000f7b7

Hernández, G. (2024). Comunidades de Investigación e Investigación Doctoral. Una resignificación Cultural desde la Universidad Nacional Experimental “Simón Rodríguez”. Revista R-Egresar. Numero 7 enero-abril.

Maffesoli (1979). La conquête du présent: Pour une sociologie de la vie quotidienne. Editor: Presses universitaires de France

Martínez, M. (2015). La Epistemología y Metodología cualitativa en las ciencias sociales. Editorial Trillas.

Morin, E (1995). Introducción al Pensamiento complejo. Editorial Gedisa.

Negroponte, N (1995). El mundo digital. Ediciones B, S.A.

Pérez, A. (2011). Servicio Comunitario. Teoría y Práctica. Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (FEDUPEL).

Shamoo, A. y Resnik, D. (2009). Responsible conduct of research. Oxford: Oxford University Press

Toffler, A. (1980). La Tercera Ola. Ediciones Nacionales/Círculo de Lectores

Vilches, L. (2001). La Migración digital. Gedisa Editorial

Zemelman M. H. (2021). Pensar Teórico y Pensar Epistémico: los retos de las Ciencias Sociales latinoamericanas. Espacio Abierto, 30(3), 234-244. https://produccioncientificaluz.org/index.php/espacio/article/view/36823

Published

2024-07-30

Issue

Section

Artículos De Revisi´ón

How to Cite

Hernández Buenaño, G. R. . (2024). Cyberspace and emerging research.: A transepistemic and transdialogic vision from transcomplexity. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 5(10), 233-246. https://doi.org/10.59654/ncd55z06

Similar Articles

1-10 of 102

You may also start an advanced similarity search for this article.