Cyberspace and emerging research.
A transepistemic and transdialogic vision from transcomplexity.
DOI:
https://doi.org/10.59654/ncd55z06Keywords:
Cyberspace, transcomplexity, social research, paradigmatic migration, emerging state of the art.Abstract
This paper analyzes cyberspace as an emerging research setting from the perspective of transcomplexity, exploring humanity's migration towards digitality and the possibilities for transcending traditional research frameworks. Through an exhaustive literature review, concepts and theories related to cyberspace, transcomplexity, and social research are identified. The results suggest that cyberspace forms an integrative and extensive worldview through connectivity, interactivity, and immediacy. From the standpoint of transcomplexity, it enables research activities that challenge classical epistemic mapping, detaching from conventional gnoseological, methodological, and teleological structures. The emerging state of the art is configured as an expression of freedom and awareness, incorporating ontological, epistemic, praxeological, technological, methodological, axiological, and ecological dimensions. Thus, cyberspace is presented as a transdisciplinary and transmethodological research setting, challenging traditional frameworks and promoting a conscious and open-ended narrative.
Downloads
References
Balza, A. (2010). Educación, Investigación y Aprendizaje. Una hermeneusis del Pensamiento Complejo y Transdisciplinario. Asociación de Profesores Universidad Pedagógica Experimental Simón Rodríguez (APUNESR).
Balza, A. (2019). Del Reduccionismo de la materia a la transcomplejidad del espíritu. En Villegas et Al (Comp), Disquisiciones acerca de la investigación y la espiritualidad. (pp 22-32) Editorial: Fondo Editorial Red de Investigadores de la transcomplejidad. https://es.calameo.com/read/004347457208d6877aeda
Balza, A. (2019). Investigación social y desobediencia paradigmática. Un desafío transcomplejo para el docente del siglo XXI. Editorial Académica Española, Mauritius.
Bédard, R. (2003). Los fundamentos del pensamiento y las prácticas administrativas. El rombo y las cuatro dimensiones filosóficas. Revista AD MINISTER, Num 3 Jun-Dic Universidad EAFIT.
Campos, M. y Hernández, G. (2021). El estado del arte emergente. Un sendero desde la transcomplejidad. Ediciones Metropolitan International University.
Campos, M. y Hernández, G. (2022). La ética y la estética. Un sustrato clave en la investigación emergente en el marco de la tecnociencia. Aportes. Revista Internacional de Estudios Abiertos, Independientes y Alternativos, 2(1), pp. 1-14
Deroncele, A. Á., Gross, T. R. y Medina, Z. P. (2021). El mapeo epistémico: herramienta esencial en la práctica investigativa. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 172-188. https://acortar.link/PWtNTL
Hernández, G (2020). La Migración Digital Tansparadigmática. Un sendero integrador del hombre en su camino al ciberespacio. En Schavino, N (Ed), Conjunción Transparadigmática. Serie Visiones Transparadigmática (, pp 94-106). Editorial: Fondo Editorial Red de Investigadores de la transcomplejidad. https://es.calameo.com/read/00463414456782000f7b7
Hernández, G. (2024). Comunidades de Investigación e Investigación Doctoral. Una resignificación Cultural desde la Universidad Nacional Experimental “Simón Rodríguez”. Revista R-Egresar. Numero 7 enero-abril.
Maffesoli (1979). La conquête du présent: Pour une sociologie de la vie quotidienne. Editor: Presses universitaires de France
Martínez, M. (2015). La Epistemología y Metodología cualitativa en las ciencias sociales. Editorial Trillas.
Morin, E (1995). Introducción al Pensamiento complejo. Editorial Gedisa.
Negroponte, N (1995). El mundo digital. Ediciones B, S.A.
Pérez, A. (2011). Servicio Comunitario. Teoría y Práctica. Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (FEDUPEL).
Shamoo, A. y Resnik, D. (2009). Responsible conduct of research. Oxford: Oxford University Press
Toffler, A. (1980). La Tercera Ola. Ediciones Nacionales/Círculo de Lectores
Vilches, L. (2001). La Migración digital. Gedisa Editorial
Zemelman M. H. (2021). Pensar Teórico y Pensar Epistémico: los retos de las Ciencias Sociales latinoamericanas. Espacio Abierto, 30(3), 234-244. https://produccioncientificaluz.org/index.php/espacio/article/view/36823
Downloads
PDF (Spanish)PDF (French)
PDF (Portuguese)
HTML (Spanish)
HTML
HTML (French)
HTML (Portuguese)
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Digital de Investigación y Postgrado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.