Continuous professional development of the teacherfor inclusive education based onteaching by competence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59654/1zkt2j91

Keywords:

Ongoing training, educational inclusion, competency-based teaching, disability

Abstract

the current context, society seeks to redefine education and the continuous training of teachers and future professionals, with a focus on inclusion and competency-based methodology. This approach aims to empower educators to promote inclusive education with diverse perspectives, fostering changes to ensure effective outcomes and adaptation to high-quality methodological strategies. The main purpose of the article is to establish a relationship of inclusive training with teaching, based on competency-based methodology, emphasizing that this involves profound changes at all educational levels and requires a commitment to educational excellence to achieve optimal teacher training and inclusion in all educational contexts. The article integrates these concepts into a research project that aims to analyze ongoing training to build pedagogical knowledge and promote competency-based teaching, as fundamental factors for developing complex thinking and advancing in the educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dustin Martínez Mora, Ministerio del Poder Popular para la Educación

    Doctorando en Ciencias de la educación en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Unidad Educativa “Juan Bautista García Roa”. Docente Especialista de Aula integrada. Email: martinezdustin690@gmail.com

  • Zuly Yobana Ramírez García, Ministerio del Poder Popular para la Educación

    Doctorando en Ciencias de la educación en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Escuela Productiva “Carmen América de Leoni”. Directora encargada. Email:  iszugarcizyrg@gmail.com

References

Casanova, M. A. (2018). Educación inclusiva por que y para qué. Revista Portuguesa de Educação, 31, 42-54. https://www.redalyc.org/journal/374/37458867001/html/

Castillo, C. G. E., Sailema, M. J. E. Chalacón, M. J. B. et Calva, A. A. (2022). El rol del docente como guía y mediador del proceso de enseñanza. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 12. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/ 4409/6764

Cejas, M. M. F., Rueda Manzano, M. J., Cayo Lema , L. E., & Villa Andrade, L. C. (2019). Formación por competencias: Reto a la educación superior. Revista Ciencias Sociales, XXV(1). https://www.redalyc.org/journal/280/28059678009/28059678009.pdf

Davini, M. C. (2015). La formación práctica docente. Editorial Paidos .

Díaz, Q. V. (2006). Formación docente, práctica pedagógica y saber pedagógico. Laurus, 12, núm. Ext, 88-103. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76109906

Díaz, Q. V. (2013). La reflexión epistemológica en la práctica pedagógica como entidad de la formación docente. En D. Izarra y R. Ramírez (Comps.), Docente, enseñanza y escuela. (pp. 21-37). Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador. http://ciegc.org.ve/wp-content/uploads/2022/12/1-La-reflexion-epistemologica-en-la-practica-pedagogica.pdf

Flórez, O. R. y Vivas G. M. (2007). La formación como principio y fin de la acción pedagógica. Revista Educación y Pedagogía, XIX(47), 165-173. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/7041/1/OchoaRafael_2007_formacioncomoaccionpedagogica.pdf

Gorodokin, I. C. (. (2006). La formación docente y su relación con la epistemología. Revista Iberoamericana de Educación, 1-9. https://rieoei.org/historico/deloslectores/1164Gorodokin.pdf

Imbernón, M. F. (2011). Un nuevo desarrollo profesional del profesorado para una nueva educación. Revista de Ciencias Humanas, 12 (19), 75-86. http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/343

Monereo, C. (2010). La formación del profesorado: una pauta para el análisis e intervención a través de incidentes críticos. Revista Iberoamericana de Educación. 52, 149-178. https://rieoei.org/historico/documentos/rie52a08.pdf

Morin, E. (1998). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa Editorial.

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. 4ta. Ed. ECOE.

Published

2024-01-12

How to Cite

Martínez Mora, D., & Ramírez García, Z. Y. . (2024). Continuous professional development of the teacherfor inclusive education based onteaching by competence. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 5(9), 155-166. https://doi.org/10.59654/1zkt2j91

Similar Articles

1-10 of 111

You may also start an advanced similarity search for this article.