Educational praxis from pedagogyand critical didactics
DOI:
https://doi.org/10.59654/de3jkx12Keywords:
Critical pedagogy, didactics, Education, critical currentAbstract
Currently we are facing important debates in various fields of science, it is a matter of social, natural, mathematical and, above all, educational relevance, to strengthen the basic principles of the philosophical and epistemological critical current; In this context, there is great interest in theoretical-practical reflection in the field of educational sciences, especially in the field of pedagogy and didactics. In addition to the basic principles of critical theory and the contributions of the critical tradition in science and education, promoting the development of this pedagogical and didactic direction responding to the needs and interests of our society, which seeks a path towards sociopolitical, economic freedom and cultural, especially in this field.
Downloads
References
Cuesta, R., Mainer, J., Mateos, J. Merchán, J. y Vicente, M. (2005) Didáctica crítica. Allí donde se encuentran la necesidad y el deseo. Con-ciencia Social, 9, 17-54. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2307535.pdf
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
Giroux, H. (2000). Democracia y el discurso de la diferencia cultural: hacia una política pedagógica de los límites. Kikirikí: Quaderns digitals, 31-32. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=1055
Giroux, H. (2003). Pedagogía y política de la esperanza. Teoría, Cultura y enseñanza. Amorrortu editores.
Piedad, O. V., López, C. D. y Tamayo, V. A. (2013). Pedagogía y didáctica: Desde una perspectiva crítica. Bogotá.
Ramírez, B. R. (2008). La pedagogía crítica. Una manera ética de generar procesos educativos. Folios, 28, 108-119. https://www.redalyc.org/pdf/3459/345941358009.pdf
Rojas, O. A. R. (2009). La didáctica crítica, critica la crítica educación bancaria. Integra Educativa, 4(2), 93-108. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-4043200900010 0006
Ortega, V. P. (2009). La pedagogía crítica: Reflexiones en torno a sus prácticas y desafíos. Pedagogía y Saberes, (31), 26-34. https://www.redalyc.org/pdf/6140/614064889003.pdf
Downloads
Ens. 2 (Spanish)Ens. 2
Ens. 2 (French)
Ens. 2 (Portuguese)
Ens. 2_html (Spanish)
Ens. 2_html
Ens. 2_html (French)
Ens. 2_html (Portuguese)
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Digital de Investigación y Postgrado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.