Educational praxis from pedagogyand critical didactics

Authors

  • Yselia Yeniree López Galvis Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora (Unellez) Barinas - Venezuela. Author https://orcid.org/0009-0008-5591-9053

DOI:

https://doi.org/10.59654/de3jkx12

Keywords:

Critical pedagogy, didactics, Education, critical current

Abstract

Currently we are facing important debates in various fields of science, it is a matter of social, natural, mathematical and, above all, educational relevance, to strengthen the basic principles of the philosophical and epistemological critical current; In this context, there is great interest in
theoretical-practical reflection in the field of educational sciences, especially in the field of pedagogy and didactics. In addition to the basic principles of critical theory and the contributions
of the critical tradition in science and education, promoting the development of this pedagogical
and didactic direction responding to the needs and interests of our society, which seeks a path
towards sociopolitical, economic freedom and cultural, especially in this field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Yselia Yeniree López Galvis, Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora (Unellez) Barinas - Venezuela.

    Estudiante de doctorado en Educación. MSc. en Educación Mención Docencia Universitaria, Licenciatura en Educación Mención Matemática (Unellez). Licenciatura en Contaduría Pública (Unellez). Jefe del Subprograma Estadística de la Salud, Unellez, Programa Académico Santa Bárbara. Email: yselialopez@gmail.com

References

Cuesta, R., Mainer, J., Mateos, J. Merchán, J. y Vicente, M. (2005) Didáctica crítica. Allí donde se encuentran la necesidad y el deseo. Con-ciencia Social, 9, 17-54. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2307535.pdf

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Giroux, H. (2000). Democracia y el discurso de la diferencia cultural: hacia una política pedagógica de los límites. Kikirikí: Quaderns digitals, 31-32. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=1055

Giroux, H. (2003). Pedagogía y política de la esperanza. Teoría, Cultura y enseñanza. Amorrortu editores.

Piedad, O. V., López, C. D. y Tamayo, V. A. (2013). Pedagogía y didáctica: Desde una perspectiva crítica. Bogotá.

Ramírez, B. R. (2008). La pedagogía crítica. Una manera ética de generar procesos educativos. Folios, 28, 108-119. https://www.redalyc.org/pdf/3459/345941358009.pdf

Rojas, O. A. R. (2009). La didáctica crítica, critica la crítica educación bancaria. Integra Educativa, 4(2), 93-108. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-4043200900010 0006

Ortega, V. P. (2009). La pedagogía crítica: Reflexiones en torno a sus prácticas y desafíos. Pedagogía y Saberes, (31), 26-34. https://www.redalyc.org/pdf/6140/614064889003.pdf

Published

2024-01-12

How to Cite

Educational praxis from pedagogyand critical didactics. (2024). Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 5(9), 147-154. https://doi.org/10.59654/de3jkx12

Similar Articles

1-10 of 64

You may also start an advanced similarity search for this article.