Doctoral research
Narrative, an intellectual elaboration nuanced by interdisciplinarity and complexity
DOI:
https://doi.org/10.59654/eebne822Keywords:
Narrative, doctoral research, complexity, interdisciplinarity, multi-perspectivity, multi-contextuality.Abstract
The narrative that emerges from the development of a doctoral research, currently has to be pergeñada of aspects such as interdisciplinarity and complexity. In addition, the importance of multiperspectivity and multicontextuality must be understood. In view of this preceding criterion, the intention of this discourse is to reflect on how the researcher should transform the writing process when reporting findings, based on the approach to the cognizable object. The essay is
based on the examination of valuable literature, combined with documentary research, as well as the cogitations and maxims of the personal experiences of the person carrying out this intellectual
discourse. As a provisional truth: we aspire to continue in this line of thought to deepen the need to transform the feelthinking of doctoral thesis researchers, tutors (or thesis directors) and jurors, referees or members of a doctoral tribunal.
Downloads
References
Ander-Egg, E. (1995). Técnicas de investigación social. (24a ed.). Buenos Aires: Lumen.
Bacon, F. (1625). Essay 16: "Of Atheism". http://knarf.english.upenn.edu/EtAlia/bacon16.html
Balza, L. A. M. (2020). Complejidad, transdisciplinariedad y transcomplejidad. Los caminos de la nueva ciencia. Fondo Editorial Gremial. Asociación de Profesores Universidad Nacional Experimental “Simón Rodríguez” (APUNESR).
Barrera, M. M. F.. (2013). Qué es la hologogía. https://marfibamo.blogspot.com/2013/12/que-es-la-hologogia.html
Bonil, J., Sanmartí, N., Tomás, C. y Pujol, R. (2004). Un nuevo marco para orientar respuestas a las dinámicas sociales: el paradigma de la complejidad. Investigación en la escuela Número 53, (pp. 5-19). 2004. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/60999/Un%20nuevo %20marco%20para%20orientar%20respuestas%20a%20las%20din%c3%a1micas%20sociales.%20el%20paradigma%20de%20la%20complejidad.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Contreras, C. A. F. (2017). Objeto de conocimiento en tesis del Doctorado de Pedagogía: Perspectiva Onto-Epistémica. Su problematización. https://www.academia.edu/43980885/Objeto_de_Conocimiento_en_Tesis_del_Doctorado_de_Pedagog
Contreras, C. A. (2023). La fenomenología social de Alfred Schütz: un aporte desde mirad as complejas y transmetódicas de investigación. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 4(8), 27-43. https://redip.iesip.edu.ve/ojs/index.php/redip/article/view/94
Duque, H. R. (2000). Disciplinariedad, interdisciplinariedad, transdisciplinariedad–Vínculos y límites–. Semestre económico, 4(7), pp. 1 -10. https://revistas.udem.edu.co/index.php/economico/article/view/1412/1544
Encyclopaedia Britannica (2022). Deconstruction. https://www.britannica.com/topic/deconstruction
Etimologías de Chile (2020). Investigar. https://etimologias.dechile.net/?investigar
Fekete Zsoldos, J. (2008). Multiperspectival Narration: The Perspective Structure of Charles Dickens´ “Bleak House” and George Eliot´s “Middlemarch”. [Tesis de Maestría, publicada]. https://www.grin.com/document/177667
Grajales, T. (2000). El concepto de investigación. https://brd.unid.edu.mx/recursos/Metodologia_de_la_Investigacion/MI07/Concepto_de_investigacion.pdf
Klaassen, R., Kothuis, B. y Slinger, J. (2001). Engineering roles in Building with Nature interdisciplinary design. Educational experiences. Research in Urbanism Series. 7, 73-98. https://rius.ac/index.php/rius/article/view/129
Larkin, M., Shaw, R. y Flowers, P. (2019). Multiperspectival designs and processes in interpretative phenomenological analysis research. Qualitative Research in Psychology. 16(2), 182–198. https://doi.org/10.1080/14780887.2018.1540655
Mialaret, G. (1085). Introducción a las ciencias de la educacón. Unesco
Morin, E., Ciurana, E. R.y Motta, R. D. (2002). Educar en la era planetaria: el pensamiento complejo como método de aprendizaje en el error y la incertidumbre humana. Serie: FILOSOFÍA, número 16. Salamanca: Gráficas Varona.
Peñuela, V., L. A. (2005). La transdisciplinariedad. Más allá de los conceptos, la dialéctica. En Andamios. Año 1, número 2, 43-77. https://www.scielo.org.mx/pdf/anda/v1n2/v1n2a3.pdf
Pérez, M. N. y Setién, Q. E. (2008). La interdisciplinariedad y la transdisciplinariedad en las ciencias: una mirada a la teoría bibliológico-informativa. ACIMED. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 18(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008001000003
Platón (2016). El banquete. https://www.textos.info/platon/el-banquete/pdf
Popper, K. (2001). El conocimiento de la ignorancia. Polis [En línea], 1. Publicado el 30 noviembre 2012. http://journals.openedition.org/polis/8267
Sierra, W. (2007). Cosificación: avatares de una categoría crítica. Revista de Filosofía “Sophia”, Quito-Ecuador, 1, 1 -17). https://www.flacsoandes.edu.ec/sites/default/files/agora/files/1259788896.cosificacion_avateres_de_una_categoria_critica_0.pdf
Smith, Frank (1989). Comprensión de la lectura. Análisis psicolingüístico de la lectura y su aprendizaje. Trillas.
Souza, E. (2015). La idea de multiperspectividad en el aprendizaje histórico: una investigación a partir de películas sobre el nazismo. Clío & Asociados. (20-21), (pp. 84-96). http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/61551/Documento_completo__.pdf-PDFA.pdf?sequence=1
Valle, F. y Rodríguez, C. (2012). Running head: Multicontextuality. Leading the 21st Century Demographic: Multi Context Theory and Latina/o Leadership. 1-18. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED537728.pdf
Downloads
Art. 1 (Spanish)Art. 1
Art. 1 (French)
Art. 1 (Portuguese)
Art. 1_HTML (Spanish)
Art. 1_HTML
Art. 1_HTML (French)
Art. 1_HTML (Portuguese)
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Digital de Investigación y Postgrado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.