Doctoral research

Narrative, an intellectual elaboration nuanced by interdisciplinarity and complexity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59654/eebne822

Keywords:

Narrative, doctoral research, complexity, interdisciplinarity, multi-perspectivity, multi-contextuality.

Abstract

The narrative that emerges from the development of a doctoral research, currently has to be pergeñada of aspects such as interdisciplinarity and complexity. In addition, the importance of multiperspectivity and multicontextuality must be understood. In view of this preceding criterion, the intention of this discourse is to reflect on how the researcher should transform the writing process when reporting findings, based on the approach to the cognizable object. The essay is
based on the examination of valuable literature, combined with documentary research, as well as the cogitations and maxims of the personal experiences of the person carrying out this intellectual
discourse. As a provisional truth: we aspire to continue in this line of thought to deepen the need to transform the feelthinking of doctoral thesis researchers, tutors (or thesis directors) and jurors, referees or members of a doctoral tribunal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Adrián Filiberto Contreras Colmenares, Universidad de Los Andes - Táchira, Venezuela.

    Profesor Emérito de la Universidad de Los Andes - Táchira, Venezuela. Abogado, Doctor en Educación y Postdoctor en Investigación. Categoría Titular. Excoordinador Académico. Investigador. Email: adrianfilidi@gmail.com

References

Ander-Egg, E. (1995). Técnicas de investigación social. (24a ed.). Buenos Aires: Lumen.

Bacon, F. (1625). Essay 16: "Of Atheism". http://knarf.english.upenn.edu/EtAlia/bacon16.html

Balza, L. A. M. (2020). Complejidad, transdisciplinariedad y transcomplejidad. Los caminos de la nueva ciencia. Fondo Editorial Gremial. Asociación de Profesores Universidad Nacional Experimental “Simón Rodríguez” (APUNESR).

Barrera, M. M. F.. (2013). Qué es la hologogía. https://marfibamo.blogspot.com/2013/12/que-es-la-hologogia.html

Bonil, J., Sanmartí, N., Tomás, C. y Pujol, R. (2004). Un nuevo marco para orientar respuestas a las dinámicas sociales: el paradigma de la complejidad. Investigación en la escuela Número 53, (pp. 5-19). 2004. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/60999/Un%20nuevo %20marco%20para%20orientar%20respuestas%20a%20las%20din%c3%a1micas%20sociales.%20el%20paradigma%20de%20la%20complejidad.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Contreras, C. A. F. (2017). Objeto de conocimiento en tesis del Doctorado de Pedagogía: Perspectiva Onto-Epistémica. Su problematización. https://www.academia.edu/43980885/Objeto_de_Conocimiento_en_Tesis_del_Doctorado_de_Pedagog

Contreras, C. A. (2023). La fenomenología social de Alfred Schütz: un aporte desde mirad as complejas y transmetódicas de investigación. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 4(8), 27-43. https://redip.iesip.edu.ve/ojs/index.php/redip/article/view/94

Duque, H. R. (2000). Disciplinariedad, interdisciplinariedad, transdisciplinariedad–Vínculos y límites–. Semestre económico, 4(7), pp. 1 -10. https://revistas.udem.edu.co/index.php/economico/article/view/1412/1544

Encyclopaedia Britannica (2022). Deconstruction. https://www.britannica.com/topic/deconstruction

Etimologías de Chile (2020). Investigar. https://etimologias.dechile.net/?investigar

Fekete Zsoldos, J. (2008). Multiperspectival Narration: The Perspective Structure of Charles Dickens´ “Bleak House” and George Eliot´s “Middlemarch”. [Tesis de Maestría, publicada]. https://www.grin.com/document/177667

Grajales, T. (2000). El concepto de investigación. https://brd.unid.edu.mx/recursos/Metodologia_de_la_Investigacion/MI07/Concepto_de_investigacion.pdf

Klaassen, R., Kothuis, B. y Slinger, J. (2001). Engineering roles in Building with Nature interdisciplinary design. Educational experiences. Research in Urbanism Series. 7, 73-98. https://rius.ac/index.php/rius/article/view/129

Larkin, M., Shaw, R. y Flowers, P. (2019). Multiperspectival designs and processes in interpretative phenomenological analysis research. Qualitative Research in Psychology. 16(2), 182–198. https://doi.org/10.1080/14780887.2018.1540655

Mialaret, G. (1085). Introducción a las ciencias de la educacón. Unesco

Morin, E., Ciurana, E. R.y Motta, R. D. (2002). Educar en la era planetaria: el pensamiento complejo como método de aprendizaje en el error y la incertidumbre humana. Serie: FILOSOFÍA, número 16. Salamanca: Gráficas Varona.

Peñuela, V., L. A. (2005). La transdisciplinariedad. Más allá de los conceptos, la dialéctica. En Andamios. Año 1, número 2, 43-77. https://www.scielo.org.mx/pdf/anda/v1n2/v1n2a3.pdf

Pérez, M. N. y Setién, Q. E. (2008). La interdisciplinariedad y la transdisciplinariedad en las ciencias: una mirada a la teoría bibliológico-informativa. ACIMED. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 18(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008001000003

Platón (2016). El banquete. https://www.textos.info/platon/el-banquete/pdf

Popper, K. (2001). El conocimiento de la ignorancia. Polis [En línea], 1. Publicado el 30 noviembre 2012. http://journals.openedition.org/polis/8267

Sierra, W. (2007). Cosificación: avatares de una categoría crítica. Revista de Filosofía “Sophia”, Quito-Ecuador, 1, 1 -17). https://www.flacsoandes.edu.ec/sites/default/files/agora/files/1259788896.cosificacion_avateres_de_una_categoria_critica_0.pdf

Smith, Frank (1989). Comprensión de la lectura. Análisis psicolingüístico de la lectura y su aprendizaje. Trillas.

Souza, E. (2015). La idea de multiperspectividad en el aprendizaje histórico: una investigación a partir de películas sobre el nazismo. Clío & Asociados. (20-21), (pp. 84-96). http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/61551/Documento_completo__.pdf-PDFA.pdf?sequence=1

Valle, F. y Rodríguez, C. (2012). Running head: Multicontextuality. Leading the 21st Century Demographic: Multi Context Theory and Latina/o Leadership. 1-18. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED537728.pdf

Published

2024-01-12

Issue

Section

Artículos De Revisi´ón

How to Cite

Doctoral research: Narrative, an intellectual elaboration nuanced by interdisciplinarity and complexity. (2024). Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 5(9), 61-80. https://doi.org/10.59654/eebne822

Similar Articles

1-10 of 49

You may also start an advanced similarity search for this article.