The indivisible thread of pedagogy, philosophy and sociology in education
DOI:
https://doi.org/10.59654/pe59v175Keywords:
Dissemination of knowledge, research, ontology, epistemology, interpretation (diatopic hermeneutics), social phenomenology.Abstract
The article analyzes the relationship between pedagogy, philosophy and sociology. The problems of education are approached from pedagogy. But, the principles of education are established from the philosophy of education, from that theoretical-practical reflection of pedagogy, on the meaning of education. However, when it is necessary to go towards an analysis of the educational system as a social reality from those interactions that exist with the parts of the global system that is society, it is necessary to resort to the sociological study of education to achieve this objective. These elements are contained in this article.
Downloads
References
Abbagnano, N. y Visalbergi, A. (1990). Historia de la Pedagogía. Fondo de Cultura Económica. http://soda.ustadistancia.edu.co/enlinea/SandroMunevar_Recursos_didacticos/Abbagnano-Historia-de-La-Pedagogia.pdf
Bourdieu, P. J. (200). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. 3ra. ed. Madrid: Taurus.
Durkheim E. (1975). Educación y Sociología. Colofón, S.A.
Prieto, F. L. B. (1985). Principios generales de la educación o una educación para el porvenir. Monte Ávila Editores, C.A.
Urteaga, E. (2009). Las Teorías de la Sociología de la Educación en Francia. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 2(2), 46-58. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwip0ozh49qDAxXtDkQIHXTfBUYQFnoECBMQAQ&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F3039845.pdf&usg=AOvVaw2KuSXGrrDNtdusXXxpt9Dx&opi=89978449
Montes de Oca, N. E. (2017). La escuela racionalista. Una propuesta teórica metodológica para la escuela mexicana de los años veinte del siglo pasado. La Colmena, 97-105. https://lacolmena.uaemex.mx/article/view/6340
Serna, J. C. A. (febrero de 2019). Empirismo y educación. Otras voces en educación. https://otrasvoceseneducacion.org/archivos/301706
Touriñan, L. J. M. (2020). Importancia de la filosofía de la educación en pedagogía. Revista Boletín Redipe, 9 (12), 28-58. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1132
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Digital de Investigación y Postgrado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.