The indivisible thread of pedagogy, philosophy and sociology in education

Authors

  • Alix Duarte Suescun Docente del área de Tecnología e Informática. Institución Educativa, San Francisco de Asís. Bucaramanga - Colombia. Author
  • Nubia Andrea Prada Quintero Coordinadora. Institución Educativa San Francisco de Asís. Bucaramanga - Colombia. Author
  • César Augusto Barajas Mendoza Docente de Matemáticas y Ciencias Naturales – Física. Institución Educativa, Faltriqueras, sede B Granadillo, Piedecuesta, Bucaramanga - Colombia Author https://orcid.org/0009-0007-9758-5584

DOI:

https://doi.org/10.59654/pe59v175

Keywords:

Dissemination of knowledge, research, ontology, epistemology, interpretation (diatopic hermeneutics), social phenomenology.

Abstract

The article analyzes the relationship between pedagogy, philosophy and sociology. The problems of education are approached from pedagogy. But, the principles of education are established from the philosophy of education, from that theoretical-practical reflection of pedagogy, on the meaning of education. However, when it is necessary to go towards an analysis of the educational system as a social reality from those interactions that exist with the parts of the global system that is society, it is necessary to resort to the sociological study of education to achieve this objective. These elements are contained in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alix Duarte Suescun , Docente del área de Tecnología e Informática. Institución Educativa, San Francisco de Asís. Bucaramanga - Colombia.

    Magister en Gestión de la Tecnología Educativa, Universidad de Santander, Bucaramanga - Colombia. 

  • Nubia Andrea Prada Quintero, Coordinadora. Institución Educativa San Francisco de Asís. Bucaramanga - Colombia.

    Magister en Gestión de la Tecnología Educativa, Universidad de Santander - Bucaramanga - Colombia.

  • César Augusto Barajas Mendoza , Docente de Matemáticas y Ciencias Naturales – Física. Institución Educativa, Faltriqueras, sede B Granadillo, Piedecuesta, Bucaramanga - Colombia

    Magister en Gestión de la Tecnología Educativa, Universidad de Santander - Bucaramanga - Colombia.

References

Abbagnano, N. y Visalbergi, A. (1990). Historia de la Pedagogía. Fondo de Cultura Económica. http://soda.ustadistancia.edu.co/enlinea/SandroMunevar_Recursos_didacticos/Abbagnano-Historia-de-La-Pedagogia.pdf

Bourdieu, P. J. (200). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. 3ra. ed. Madrid: Taurus.

Durkheim E. (1975). Educación y Sociología. Colofón, S.A.

Prieto, F. L. B. (1985). Principios generales de la educación o una educación para el porvenir. Monte Ávila Editores, C.A.

Urteaga, E. (2009). Las Teorías de la Sociología de la Educación en Francia. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 2(2), 46-58. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwip0ozh49qDAxXtDkQIHXTfBUYQFnoECBMQAQ&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F3039845.pdf&usg=AOvVaw2KuSXGrrDNtdusXXxpt9Dx&opi=89978449

Montes de Oca, N. E. (2017). La escuela racionalista. Una propuesta teórica metodológica para la escuela mexicana de los años veinte del siglo pasado. La Colmena, 97-105. https://lacolmena.uaemex.mx/article/view/6340

Serna, J. C. A. (febrero de 2019). Empirismo y educación. Otras voces en educación. https://otrasvoceseneducacion.org/archivos/301706

Touriñan, L. J. M. (2020). Importancia de la filosofía de la educación en pedagogía. Revista Boletín Redipe, 9 (12), 28-58. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1132

Published

2023-06-15

Issue

Section

Artículos De Revisi´ón

How to Cite

Duarte Suescun , A. ., Prada Quintero, N. A. ., & Barajas Mendoza , C. A. . (2023). The indivisible thread of pedagogy, philosophy and sociology in education. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 4(8), 55-63. https://doi.org/10.59654/pe59v175

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1-10 of 119

You may also start an advanced similarity search for this article.