Motivational strategies for teachers for the planning of recreational didacticsin the physical education

Authors

  • Silvia Yasmirla Galaviz Meza Docente Especialista de Educación Física. Grupo Escolar Marqués De Pumar. Santa Bárbara de Barinas - Venezuela. Author https://orcid.org/0000-0002-8325-8204

DOI:

https://doi.org/10.59654/40m5fr44

Keywords:

Motivational strategies, recreational didactics, physical education, primary education, social integration.

Abstract

The following article aims to promote motivational strategies aimed at teachers for the planning of recreational didactics in the area of physical education. The same was determined within the qualitative methodology, relying on a documentary type research, because it studied the mentioned problem from a theoretical point of view, based on a bibliographic design, which was based on a systematic review of web material. The importance of generating innovative strategies for teachers was established as a fundamental means in physical education with the aim of increasing greater student participation from a motivational perspective, helping the teacher to promote the autonomous practice of physical activity. Likewise, it integrally develops their motor skills and abilities, strengthening their psychomotor development, allowing the pleasurable impulse fundamentally in primary school children; therefore, it was recommended to implement the use of innovative strategies in teachers when teaching physical education classes, helping to satisfy the basic psychological needs, giving a broad approach to didactics as a primary tool facilitating the teaching work within the sports area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Silvia Yasmirla Galaviz Meza , Docente Especialista de Educación Física. Grupo Escolar Marqués De Pumar. Santa Bárbara de Barinas - Venezuela.

    Magister Scientiarum en Educación mención Gerencia y Liderazgo, Instituto de Estudios Superiores de Investigación y Postgrado, San Cristóbal - Venezuela. Licenciada en Educación Física, Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora (Unellez), Barinas, Barinas – Venezuela. Email: yasmirla2@gmail.com

References

Baquerizo, P. C. M. y Pinto, C. B. O. (2019). Las estrategias motivacionales para mejorar la gestión del conocimiento en los estudiantes de 6° de la Escuela de Educación Básica “Miguel de Letamendi”, Universidad césar Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/39048

Boñón, M. (2017). programa Delaware estrategias didácticas motivacionales para desarrollar actitudes personales positivas en los estudiantes Delaware layomi Nº16001“Ramón castilla y marquesado”. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/18940

Cabell, R. N. B. y Perez, A. N. A. (2020). Estrategias motivacionales para el logro de los aprendizajes. Polo del Conocimiento, 54(6), 978-997. https://www.polodelconocimiento.com/files/journals/1/articles/2194/public/2194-11886-3-PB.pdf

Cusma, F. V. A. (2015). Estrategia motivacional para mejorar el nivel Delaware aprendizaje de los estudiantes de segundo grado de educacion secundaria en el area deHistoria, Geografía yeconomia, I.E. “Inmaculada Concepción”, Tumbes, Año 2014”. [Universidad Pedro RuízGallo]. https://repositorio.unprg.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12893/6934/BC-2880%20CUSMA%20FERNANDEZ.pdf?sequence=1&isAllowed=y

David González-Cutre. (2017). Estrategias didácticas y motivacionales en las clases de educación física desde la teoría de la autodeterminación. Universidad Miguel Hernández de Elche. http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/14277/Estrategias.pdf?sequence=2

Estrategias metodológicas para una educación física más activa. https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/prevPromocion/Estrategia/docs/UDA_EXPLICACION.pdf

Educrea. (s.f). Técnicas de enseñanza para mejorar la motivación de los estudiantes. Documento en línea en: https://educrea.cl/tecnicas-de-ensenanza-para-mejorar-la-motivacion-de-losestudiantes/

María Carmen González Torres. Claves para favorecer la motivación de los profesores ante los retos educativos actuales. Universidad de Navarra. https://core.ac.uk/download/pdf/83560487.pdf

Muñoz, G. (2017). Estrategias motivacionales del docente y la convivencia escolar, desdela perspectiva de la gerencia en el aula. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/UNEI_15133db875f600947694d63ea9b3d9ac

Venderll, G. E. y Vallés, C. A. (2017). Empresa e iniciativa emprendedora. Editorial Síntesis.

Published

2023-01-23

Issue

Section

Artículos de Investigación

How to Cite

Galaviz Meza , S. Y. . (2023). Motivational strategies for teachers for the planning of recreational didacticsin the physical education. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 4(7), 121-129. https://doi.org/10.59654/40m5fr44

Similar Articles

1-10 of 116

You may also start an advanced similarity search for this article.