Teacher ethics in the Colombian educational context

A transforming pedagogical practice

Authors

  • Reinaldo Casadiegos Lázaro Docente. Institución Educativa “Filipinas”, Arauca – Colombia. Author
  • José Luís Duarte Ramírez Coordinador Académico. Institución Educativa Manuela Beltrán. Yopal, Casanare - Colombia Author

DOI:

https://doi.org/10.59654/xz567h35

Keywords:

Teaching ethics, Colombia, pedagogical practice.

Abstract

The expression is one of the trends that occur in reality, therefore, it is taken into account. The following article analyzes the teacher's ethics in the Colombian educational context from a transformative pedagogical practice. It should be noted that the teaching discourse in its praxis has ethical implications apart from contributing to the training and development of student skills. The integral formation of the individual demands that the values are implicit in the educational praxis of the teacher and undoubtedly that the family and the context contribute to this.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Reinaldo Casadiegos Lázaro, Docente. Institución Educativa “Filipinas”, Arauca – Colombia.

    Posdoctor en Epistemología, conceptual, procedimental e Investigación Científica, Instituto de Estudios Superiores de Investigación y Postgrado, San Cristóbal - Venezuela. Doctor en Educación, Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora, Barinas - Venezuela.Magister en Gerencia Educativa, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Caracas – Venezuela. Especialista en Administración Educativa Unitolima. Estudios en Filosofía y Teología del Seminario Mayor San José de Cúcuta, Colombia. Administrador Ambiental y de los Recursos Naturales, USTA, Colombia. Normalista Superior, Escuela Normal de Arauca. Licenciado en Lengua Castellana y Comunicación Unipamplona. Email: reycasadiegos@gmail.com

  • José Luís Duarte Ramírez, Coordinador Académico. Institución Educativa Manuela Beltrán. Yopal, Casanare - Colombia

    Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora (Unellez), Barinas - Venezuela. Magister Scientiarum en Educación Mención: Gerencia y Planificación, Unellez, Barinas - Venezuela. Especialista en Pedagogía para el Desarrollo de la Inteligencia, de la Fundación Universitaria de San Gil – UNISANGIL, Colombia. Técnico laboral en Teología Superior con énfasis en Administración Eclesial, Asociación fraternidad Latinoamericana de estudios Teológicos, AFLET. Licenciado en Educación Básica Primaria,  Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Bachiller pedagógico de la Escuela Normal Nacional para varones, Pamplona, Norte de Santander. Colombia. Email: joseluisduarte01@gmail.com

References

Bourdieu, P. (1985). ¿Qué significa hablar? Economía de los intercambios lingüísticos. Editorial Akal.

Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1964). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. https://socioeducacion.files.wordpress.com/2011/05/bourdieu-pierr-los-herederos.pdf.

Camps, V. (1993). Los valores de la educación. Editorial Alauda.

Castro-Gómez, S. (1999). Teoría tradicional y teoría crítica de la cultura. En Castro-Gómez, S. (Ed.). La reconstrucción de las ciencias sociales en América Latina. Editorial Ceja.

Cortina, A. & Martínez, E. (2001). Ética. Editorial Akal.

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. (2 ed.). Siglo XXI Editores.

Gadotti, M. (1998). História das idéias pedagógicas. Ática.

Gimeno, J. y Pérez, A. (2008). La enseñanza: su teoría y su práctica. (6ª. ed.). Editorial Morata.

Habermas, J. (1981). Teoría de la Acción Comunicativa. Editorial Taurus.

Meumann, E. (1960). Pedagogía experimental. Editorial Losada.

Pozo, J., Scheuer, N., Pérez, M., Mateos, M., Martín, E. y De la Cruz, M. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Editorial Grao.

Prieto F. L. B. (1985). Principios generales de la educación. Ediciones Monte Ávila.

Suárez, J., Martínez, J., Mejía, D. y Acuña, E. (2016). Ética y práctica docente. Fundación Promigas. Editorial Universidad del Norte

Published

2022-07-01

Issue

Section

Artículos De Revisi´ón

How to Cite

Casadiegos Lázaro, R. ., & Duarte Ramírez, J. L. . (2022). Teacher ethics in the Colombian educational context: A transforming pedagogical practice. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 3(6), 83-92. https://doi.org/10.59654/xz567h35

Similar Articles

21-30 of 104

You may also start an advanced similarity search for this article.