Latin America demonym, poetry avive in the ethics of an indigenous reality “an approach to the real”

Authors

  • Danny Soledad Méndez Márquez Docente. Doctora en Innovaciones Educativas. Universidad Nacional Experimental “Simón Rodríguez”, La Grita, Táchira - Venezuela. Author

DOI:

https://doi.org/10.59654/0xrfpz20

Keywords:

Latin America, epistemology, ethics, epistemology of the South, native reality.

Abstract

Latin America has been approached from a Eurocentric perspective with categories that are not typical of our reality. However, for some years now, a movement has emerged that responds to our indigenous reality from an ethical perspective. This is how figures such as Enrique Dussel and Boaventura de Sousa can be seen, who give a philosophical and epistemological response from the South; this being more in line with reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Danny Soledad Méndez Márquez, Docente. Doctora en Innovaciones Educativas. Universidad Nacional Experimental “Simón Rodríguez”, La Grita, Táchira - Venezuela.

    Doctora  en Innovaciones Educativas. Universidad Nacional Experimental “Simón Rodríguez”. Email: dsmendezmar@hotmail.com

References

Aguirre, J. C. & Jaramillo, L. G. (2010). El otro en Lévinas: Una salida a la encrucijada sujeto‒ objeto y su pertinencia en las Ciencias Sociales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 4 (2), pp. 1‒17. http://revistaumanizales.cinde.org.co/index.Php/Revista‒Latinoamericana/article/view/395/230.

Castells, M. (1998). Hacia el Estado. Red de Globalización Económica e Instituciones Políticas en la Era de la Información. Universidad de California.

Cioran, E. M. (1960). Historia y utopía. A propósito de dos clases de sociedad. Carta a un amigo lejano.

Córdoba, M. E. VélezDe La Calle, C. (2015). La alteridad desde la perspectiva de la trasnmodernidad de Enrique Dussel. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, niñez y juventud. 14 (2), pp. 1001-1015. http://doi.org/10.11600/1692715x.14208160615

Cornejo, J. (2012). Educación, interculturalidad y ciudadanía. Educar em Revista, 43, pp. 239‒254. http://www.scielo.br/pdf/er/n43/n43a16.pdf.

Cortés, A. (2014). Antropología, desarrollo e interculturalidad: Propuestas desde América Latina. Revista de Antropología Social, 23, pp. 9‒28. Doi:org./10.5209/rev_RASO.2014.v23.46725.

De Sousa, S. B. (2009). Una epistemología del Sur. La reinvención del conocimiento y la emancipación social. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales/Siglo XXI Editores.

Dussel, E. (1995). Introducción a la filosofía de la Liberación. Ensayos preliminares y bibliografía. Nueva América.

Dussel, E. (2001). Hacia una filosofía política crítica. Bilbao: Declée de Brouwer, S. A. http://enriquedussel.com/txt/Textos_Libros/53.Hacia_filosofia_politica_critica.pdf

Dussel, E. (2005). Transmodernidad e Interculturalidad: Interpretación desde la Filosofía de la Liberación. En E. Lander (comp.) La colonialidad del saber: Eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Unesco, Ciccus, Clacso.

Dussel, E. (2012). Para una ética de la liberación latinoamericana. Siglo XXI.

García, G. C. (1995) Conocimiento, educación superior y sociedad en América Latina. Caracas: Editorial Nueva Sociedad.

García, M. G. (1982). El discurso de Gabo al recibir el Premio Nobel en 1982. El Cultural. https://elcultural.com/El-discurso-de-Gabo-al-recibir-el-Premio-Nobel-en-1982

González, G. G. (2007). La filosofía de la liberación de Enrique Dussel en “Para una ética de la liberación latinoamericana”. A Parte Rei,(49), pp. 1‒13. http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/dussel49.pdf

Hopenhay N, M. (1992). Pensar lo Social sin Planificación ni Revolución. Documentos del Doctorado en Ciencia Sociales. Faces – UCV. Caracas.

Jaramillo, L. G. y Aguirre, J. C. (2010). Lévinas y las ciencias sociales: Fundamentos epistémicos desde la alteridad. Folios, (31), pp. 3‒20. http://revistas.pedagogica.edu.co/...cle/view/891/91.

Leff, E. (2007). La complejidad ambiental. Polis, 16, pp. 1-16. http://polis.revues.org/4605.

Lind, A. B. (2013). Modernidad/Colonialidad y Otredad: El mundo alucinante de Reinaldo Arenas. Tesis de maestría, Universidad de Oslo, Oslo, Noruega. https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/38461/Riktig-versjon-av-masteroppgave-til-trykking.pdf?sequence=7&isAllowed=y

Mignolo, W. (2003). Pensamiento decolonial, desprendimiento y apertura. http://www.olimon.org/uan/18-decolonial-mignolo.pdf

Lyotard, J. F. (1992). Qué es lo Posmoderno. Zona Erógena, (12), pp. 1‒10. http://inabima.gob.do/descargas/bibliotecaFAIL/Autores%20Extranjeros/P/Postmodernidad/Lyotard,%20Jean%20Francois/Lyotard,%20Jean%20Francois.%20Que%20es%20lo%20posmoderno.pdf.

Márquez, E. (2006). Sociología de la Educación. FEDUPEL Polo.

Seminario de Historia. Política, Sociedad y Educación Latinoamericana. Material Mimeografiado.

Sonntag, H. y N. Arenas (2005) Lo global, lo local, lo híbrido. UNESCO, Documento de Debate N° 6.

Sousa, E. (2011). La espacialidad urbana en una metrópoli prematura: Su visión imaginaria desde la otredad. Cuadernos del Cendes, 28 (76), pp. 23‒47. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40319833003#.

Tenzer, N. (1995). La Sociedad Despolitizada. Editorial Paidós.

Toffler, A. (1995). El Cambio del Poder. (4ta. Edición). P y J Editorial Tribuna.

Walcott, D. (2005). Las Antillas: Fragmento de una Memoria Épica. Clave, Revista de Poesía. Número 4, febrero de 2005. http://www.revistadepoesiaclave.com/content/las-antillas-fragmentos-de-una-memoria-epica

Published

2021-06-04

Issue

Section

Artículos Científicos

How to Cite

Méndez Márquez, D. S. (2021). Latin America demonym, poetry avive in the ethics of an indigenous reality “an approach to the real”. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 1(1), 37-54. https://doi.org/10.59654/0xrfpz20

Similar Articles

1-10 of 119

You may also start an advanced similarity search for this article.