Pedagogical model for the active school as the axis of education in values

A multidimensional vision in the learner subject

Authors

  • Sandra Milena Miranda Mendoza Docente. Centro Educativo Rural La Laguna de Silos, Norte de Santander - Colombia. Author

DOI:

https://doi.org/10.59654/pbxq2k48

Keywords:

Active school, school, family, society, values, learning.

Abstract

The active school allows a pedagogy that demands the global society and needs a trained teacher, trained in concepts in pedagogy that really serve him in the working world to apply a participatory didactics in the learner, satisfying and raising awareness through behavior: compliance with the duty of citizenship,
exercising the profession characterized by dedication, time, effort and honesty with himself. Therefore, the research aims to generate a pedagogical model for the active school as the axis of education in values, a multidimensional vision in the learner subject in the Rural Educational Center "La Laguna" in the municipality of Silos Norte de Santander Colombia. As for the paradigmatic level, the study was under a quantitative approach according to the interest of the researcher. The quantitative methods for this type of research only provide objective knowledge of this reality. Consequently, the researcher focused as descriptive type, field design, non-experimental, transactional. Likewise, as a researcher and author of this theoretical model, it is recommended that it be complemented with a theoretical contribution that is considered a contribution to Colombian education, and that the Ministry of National Education develop it in the curriculum of basic primary education as a way of interrelating values in educational
contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sandra Milena Miranda Mendoza, Docente. Centro Educativo Rural La Laguna de Silos, Norte de Santander - Colombia.

    Dra. en Ciencias de la Educación, UNELLEZ: Barinas-Venezuela. Magister en Informática Educativa, Universidad Privada "Norbert Wiener": Lima-Perú. Especialista en Informática Educativa, Corporación Universitaria Remington, Medellín - Colombia. Licenciada en Comercio, Universidad de Pamplona, Colombia.

References

Andonegui, J. (2000). Valores y Evaluación. Un Apoyo para el Docente. Editorial Tondona.

Balestrini, M. (2003). Como se elabora Proyectos de Investigación. 2da Edición. B.I Consultores Asociados. Editorial.

Bolaños, S. (2011). Corrientes Pedagógicas. https://constructivismo.webnode.es/

Escobar, L (2009). Análisis Comparado de dos Modelos de Cambio Social en la Comunidad. AVEPSO V N°. 3, 1-14

Frondizi, R. (2006). ¿Qué son los Valores? Editorial Fondo de la Cultura Económica

Guerra (2004). Ética y Axiología en una Sociedad Libre de Conflictos. Editorial Panapo.

Jones, B., Polincsar, A., Ogle, D. y Carr, E. (2008). Estrategias para Enseñar a Aprender. Aique

Méndez, J. (2017). Holopraxis Educativa. Material Revisado. San Cristóbal: Enlauniv.

Obín, J. (2009). Ejerciendo la Ética en la Escuela. CINTERPLAN.

Paccotti, A. (2013). La escuela Cossettini viaja: Recorridos para construir un puente entre el pasado y nuestro presente. https://www.eba.ufmg.br/revistapos/index.php/pos/article/view/91

Ramírez, T. (2002). Como Hacer un Proyecto de Investigación. Editorial PANAPO.

Rebrul, O. (1999). Culpabilidad Educacional Catarata. España. 2da Edición. Editorial Taurus.

Ruíz, B. C. (2002). Instrumentos de Investigación Educativa: Procedimientos para su Diseño y Validación. CIDEG.

Santos, L (2008). Aprender a Instruir Valores. Editorial Morata.

Savater, F. (1999). El Valor de Educar. Ariel.

Tamayo, M. (1999). Proceso de la Investigación Científica. Tercera Edición. Editorial Limusa.

Yslado, R. (2003). Educación en valores. (CD Room). Trujillo-Venezuela.

Published

2021-06-04

Issue

Section

Resumen de Tesis Doctoral

How to Cite

Miranda Mendoza, S. M. . (2021). Pedagogical model for the active school as the axis of education in values: A multidimensional vision in the learner subject. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 2(3), 63-78. https://doi.org/10.59654/pbxq2k48

Similar Articles

11-20 of 76

You may also start an advanced similarity search for this article.