Influence of information and communication technologies on the university professional training process
DOI:
https://doi.org/10.59654/7nzg9f69Keywords:
proceso, formación, actualización, tecnologías de información y comunicaciónAbstract
This study examines the influence of Information and Communication Technologies (ICTs) on higher education professional training, highlighting their potential to enable flexible, personalized, and interactive teaching-learning methods. Through systematic literature review, the research analyzes the reconfiguration of university educational environments, revealing: (a) faculty efforts to implement technology-based teaching models, (b) persistent gaps in teachers' digital-pedagogical competencies for effective strategy design, and (c) the urgent need to update teaching profiles to meet student expectations. The findings demonstrate a contrast between technological adoption and actual pedagogical integration. From a pragmatic perspective, the study concludes universities must: Critically incorporate emerging technologies. Redesign ICT-based teaching strategies. Ensure continuous teacher training aligned with current trends. The research emphasizes the ongoing challenge of balancing technological innovation with educational quality, proposing targeted faculty development as key to bridging the gap between technology access and meaningful pedagogical application.
Downloads
References
Arbeláez, C.D. F., Villasmil, E.J. J. y Rojas, B. M. J. (2021). Inteligencia artificial y condición humana. Revista de Sociales, 27(2), 502-513. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7927679
Barragán, S., R., Llorente, C. M. D. C., Aguilar, G. S. y Benítez, G. R. (2022). Autopercepción inicial y nivel de competencia digital del profesorado universitario. Texto Livre, 15(e36032), 1-24. https://rodin.uca.es/handle/10498/26227
Delgado, G. J. G., Macías, V.J. C. y Franco, M. E. N. (2023). Las TIC en la Educación Universitaria en Tiempos de Postpandemia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 7 (5). 10-24. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/8373/12584
Espinoza, B. M. G., Ríos, Q. M. B., Castro, V., K. L., Velasco, M. C. B. y Feijoo, M. D. A. (2024). La influencia de tecnologías emergentes en la educación superior. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(1),894–904. https://doi.org/10.56712/latam.v5i1.1641
Ferrés, P. J., Masanet, J. M. J. y Marta, L. M. C. (2013). Neurociencia y educación mediática: carencias en el caso español. Historia y Comunicación Social. 18. Nº Especial. 129-144. https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/44317/41875
González, L.M., Rodríguez, R. A. y Padilla, C. M. T. (2022). La gamificación como estrategia metodológica en la Universidad. El caso de BugaMAP: percepciones y valoraciones de los estudiantes. Pixell-Bit. Revista de Medios y Educación, 63, 293-324. https://doi.org/https://doi.org/10.12795/pixelbit.90394
Jiménez, B. I. Salamanca, E. L. A. y López, L. L. G. (2018). Implementación de entornos personales de aprendizaje para fortalecer las habilidades comunicativas. Folios, (47), 119-132 https://revistas.upn.edu.co/index.php/RF/article/view/7401/7553 132
López, de la S. A., Bilbao, Q. N. y Romero, A. A. (2021). Motivación y pertenencia al grupo en las Comunidades Virtuales de Aprendizaje en la universidad. Estudio comparativo. EDMETIC Revista de Educación Mediática y TIC, 10(2), 227-249. https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i2.12998
Murillo, R. J., Rubio, G. S., Balda, M. M. A. y Muñoz, M. L. D. (2024). Influencia de las Tecnologías de la Información y Comunicación: Retos y Potencialidades en la Educación Superior. Revista San Gregorio, 1(57), 170–185. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2528-79072024000100170&lng=en&nrm=iso&tlng=es
Niño, C. S. A., Castellanos, R. J. C. y Huerta, D. L. (2021). Implicaciones de la Covid-19 en la educación escolar; una revisión temprana de los artículos publicados en revistas académicas. Noesis. Revista De Ciencias Sociales, 30(59), 20-40. https://doi.org/https://doi.org/10.20983/noesis.2021.1.
Núñez, R.M. A., Atila, L. J. D., Banegas, R. R. A. y Esperanza, G. I. G. (2021). Predictores de la intención hacia el uso de tecnologías de la información y la comunicación (TIC) por profesores universitarios en Bolivia durante la pandemia por COVID-19. Formación Universitaria. 14 (6), 109-118 https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062021000600109
Ortiz, G. D. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia: colección de Filosofía de la Educación, 19 (2), pp. 93-110. chromeg-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846 096005.pdf
Pagès, J. (1994). La didáctica de las ciencias sociales, el curriculum de historia y la formación del profesorado. Signos. Teoría y práctica de la educación, 8 (13), 38-51, https://historia1imagen.files.wordpress.com/2011/10/pages-la-didactica-de-las-cs-sociales-el-curriculum-de-historia-y-la-formacion-de-profesorado.pdf
Pérez, L. E., Vázquez, A. A. y Cambero, R. S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), pp. 331-350. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27855
Ramones, J. C. C., Hallal, P. C., y Lassonde, O. M. C. (2024). El Impacto del COVID-19 en la Educación Superior. https://cres2018mas5.org/wp-content/uploads/2024/03/EJE-8-Documento-Base-pre-CRES.pdf
Ruiz, C. B. I. (2024). Análisis de la implementación de las estrategias pedagógicas y recursos didácticos usados en la educación Universitaria. http://repositorio.uts.edu.co:8080/xmlui/handle/123456789/16097
Downloads
PDF (Spanish)PDF (French)
PDF (Portuguese)
HTML (Spanish)
HTML
HTML (French)
HTML (Portuguese)
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Digital de Investigación y Postgrado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.