Reading for understanding

The impact of narrative texts in primary education

Authors

  • Alexander Javier Leal Sulbarán Professor, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Maracaibo – Venezuela. Author https://orcid.org/0000-0002-8356-4746
  • Adalegnis Avilés Rangel Professor Researcher Universidad Metropolitana de Ciencia y Tecnología, UMECIT, Panamá city - Panamá. Author https://orcid.org/0000-0002-6345-8321
  • Lisbeth Villalobos Fernández Professor, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Maracaibo – Venezuela. Author https://orcid.org/0009-0006-9873-0993

DOI:

https://doi.org/10.59654/z5shzw95

Keywords:

Reading comprehension, reading difficulties, primary education, narrative texts.

Abstract

The objective of the study was to analyze the impact of narrative texts on reading comprehension in primary school students. The methodology adopted was documentary in nature, where 30 documents related to reading were analyzed. The study explored the connections between pleasurable reading and comprehension, identified both internal and external difficulties affecting reading, and evaluated the benefits of narrative texts. The results highlight the importance of narrative texts in the development of reading comprehension and suggest effective strategies for its improvement. It was concluded that reading comprehension in students is positively influenced by exposure to narrative texts, which foster imagination, enrich vocabulary, promote empathy, and stimulate critical thinking. Additionally, various internal and external difficulties that affect reading comprehension were identified, such as lack of motivation, cognitive difficulties, and a low vocabulary level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alexander Javier Leal Sulbarán, Professor, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Maracaibo – Venezuela.

    Master's student in Educational Research, Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL), Venezuela. Diploma in University Teaching, Instituto Universitario Adventista de Venezuela. Bachelor's in Social Communication, Specialization in Audiovisual Journalism, Universidad del Zulia (LUZ), Venezuela. Contact Email: alexdrjls@gmail.com

  • Adalegnis Avilés Rangel, Professor Researcher Universidad Metropolitana de Ciencia y Tecnología, UMECIT, Panamá city - Panamá.

    Doctor in Educational, Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL), Venezuela. Master's in Educational Informatics, Universidad Rafael Belloso Chacín (URBE), Venezuela. Bachelor's in Basic Education with an Emphasis on Natural Sciences and Environmental Education, Universidad de Pamplona, Colombia. Bachelor's in Basic Education with an Emphasis on Natural Sciences and Environmental Education. Contact Email: adaviles33@gmail.com

  • Lisbeth Villalobos Fernández, Professor, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Maracaibo – Venezuela.

    Doctor in Educational Sciences, Universidad Fermín Toro - (UFT). Master's in University Education, Specialization in Higher Education, UFT. Specialist in Research Methodology, Universidad Rafael Urdaneta (URU – Venezuela). Bachelor's in Education, Specialization in Language and Literature, Universidad Católica Cecilio Acosta (UNICA – Venezuela). Contact Email: lizvilfer69@gmail.com

References

Acosta, F. S. F. (2023). Competencias emocionales de los docentes y su relación con la educación emocional de los estudiantes. Revista Dialogus, 1(12), 53–71. https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i12.1192

Acosta, F. S. F., y Barreto-Rodríguez, A. (2023). Gestión educativa desde la perspectiva epistemológica de la complejidad en la gerencia del siglo XXI. Delectus, 6(2), 1-12. https://doi.org/10.36996/delectus.v6i2.208

Acosta, F. S. F., y Blanco Rosado, L. A. (2022). La inteligencia emocional: un concepto humanizador para la educación en tiempos postpandemia: Capítulo 1. Editorial IdicapPacífico, 7–25. https://doi.org/10.53595/eip.006.2022.ch.1

Acosta, S. (2024). La inteligencia emocional de los docentes para el aprendizaje de la biología en los estudiantes universitarios. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 5(9), 41-58. https://doi.org/10.59654/yebqpn54

Allington, R. L. (2006). What Really Matters for Struggling Readers: Designing Research-based Programs. Pearson/Allyn and Bacon.

Ascencio, J., Gonzales, V., Ibañez, A. y Ascencio, J. (2023). Uso de textos digitales para la comprensión lectora en la educación secundaria. Revista de Climatología Edición Especial Ciencias Sociales, 23, 644. https://rclimatol.eu/wp-content/uploads/2023/06/Articulo-CS23-Judith8-1.pdf

Blanco, R. L. A., y Acosta Faneite, S. F. (2023). La argumentación en los trabajos de investigación: un aporte científico al discurso académico. Delectus, 6(1), 29-38. https://doi.org/10.36996/delectus.v6i1.205

Bort, M. y Gil-Mediavilla, M. (2023). Intervención educativa con narrativas digitales en lengua y literatura española del grado universitario en educación primaria: una perspectiva en femenino. Formación universitaria, 16(4), 43-52. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-50062023000400043&script=sci_arttext&tlng=en

Bruner, J. (2015). La educación, puerta de la cultura. Machado Grupo de Distribución, S.L.

Bruner, J. (2018). Desarrollo cognitivo y educación. Ediciones Morata.

Bruner, J. S. (2003). La fábrica de historias: derecho, literatura, vida. Ediciones Morata.

Ccoa, O. (2023). Padlet: una alternativa para mejorar la comprensión lectora. Technological Innovations Journal, 2(1), 7-21. http://tijournal.science/index.php/tij/article/view/39

Ccoyo, M., y Turpo, J. (2023). Cuentos y Leyendas Ancestrales para Mejorar la Comprensión Lectora. [Trabajo de investigación para optar al grado de bachiller en Educación. Escuela De Educación Superior Pedagógica Privada Pukllasunchis, Cusco, Perú] http://repositorio.pukllasunchis.org/xmlui/handle/PUK/71

Certeau, M., Julia, D., Revel, J. y Cinta, M. (2008). Una política de la lengua. Universidad Iberoamericana.

Chacaguasa, E., y Larreal, A. (2023). Comprensión lectora: una vía de práctica para el desarrollo de la metacognición. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 9244-9261. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.5047

Chall, J. S. (1983). Stages of reading development. McGraw-Hill.

Cieza, W. (2023). Análisis de la comprensión lectora en la educación. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(31), 2699-2710. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i31.695

Díaz, X. (2011). Metodología de la Investigación Documental. Editorial Académica Española.

Ferreiro, E. (2016). Pasado y presente de los verbos leer y escribir. Fondo de Cultura Económica.

Herrera, C., y Villafuerte, Á. C. (2023). Estrategias didácticas en la educación. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 758-772. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2616-79642023000200758&script=sci_arttext

Juana, J. y Mateo, H. (2023). Relación entre autoestima y comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Revista de Investigación Psicológica, (29), 51-64. https://doi.org/10.53287/edec2750th81u

Leal, S. A. J. (2023). Cine venezolano: una alternativa educativa para estimular el pensamiento crítico. Revista Honoris Causa, 15(1), 27–43. https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/280

Maina, M., y Papalini, V. (2023). Potencialidades del uso de actividades lúdico-literarias en la comprensión lectora inicial. Pensamiento educativo, 60(1), 1-19. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0719-04092023000100102&script=sci_abstract&tlng=en

Palma, S. (2023). Beneficios de la leyenda para la comprensión lectora, un estudio en Madrid, España. Revista Educación, 47(1), 318-336. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442023000100318

Paredes, J., y Paredes, N. (2023). Los textos narrativos y su relación con los niveles de la comprensión lectora en estudiantes de una institución educativa-Loreto-2022. [Tesis de grado en educación primaria, Universidad César Vallejo, Lima, Perú] https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/119510

Puche, D, y Acosta, S. (2024). Educando en tiempos de violencia: Mecanismos de acción pedagógica para la educación secundaria. Conocimiento Libre y Licenciamiento (CLIC), (29), 109-123. https://convite.cenditel.gob.ve/publicaciones/revistaclic/article/view/1263

Quezada, C., Aravena, S., Maldonado, M. y Coloma, C. J. (2023). Desarrollo de las habilidades lingüísticas y lectoras y su relación con la comprensión de textos narrativos y expositivos en estudiantes de segundo y tercer grado. Investigaciones Sobre Lectura, 18(2), 115-144. https://doi.org/10.24310/isl.2.18.2023.16511

Rivera, L., Carrillo, G. y Carbajal, L. (2023). Modelo de estrategias didácticas para mejorar la comprensión lectora en niños (as) de 05 años, de PRONOEI-Perú. Encuentros: Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, (17), 171-181. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8750573

Smith, F. (1990). Para darle sentido a la lectura. Visor Libros.

Solé, G. I. (1992). Estrategias de lectura. Editorial Grao.

Published

2025-01-20

Issue

Section

Artículos de Investigación

How to Cite

Leal Sulbarán, A. J. ., Avilés Rangel, A., & Villalobos Fernández, L. (2025). Reading for understanding: The impact of narrative texts in primary education. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 6(11), 137-152. https://doi.org/10.59654/z5shzw95

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1-10 of 114

You may also start an advanced similarity search for this article.