Integration of the use of information and communication technologies in the teaching process
DOI:
https://doi.org/10.59654/wr9mgs28Keywords:
Integration of ICT in education, technological tools in pedagogy, pedagogical development of ICT, Educational innovation with ICT.Abstract
The learning process in educational institutions is the result of the development and society changes in benefic of the state. For this reason, the education system require changes to adapt to the needs of the education environment. With the digital age, the technologies are been used in all spaces of the daily life, including education, they are more frecuent, because it can be used it inside or ourside the classroom. In that sense, the porpouse of this investigation is manager to analize the technological tools used for the integration of ICT in the teaching process. The theoretical context that underpins the research contributed to the description of theories and concepts based on the technological tools implemented by teachers for pedagogical development. The research was developed with a qualitative methodology, with an interpretive approach, under the hermeneutic method in order to collect information from bibliographic reviews. It is concluded that there are various technological tools known to students but they are not addressed in a timely manner by teachers. They help in collective work, self-training, research, critical and reflective thinking, developing creative skills and actively participate in the development of the class.
Downloads
References
Acuña, M., Grinberg, S. y Núñez, C. (2024). La formación del docente artesano. Artesanías y tejidos para sostener lo escolar. ALTERIDAD. Revista De Educación, 19(1), 12-21. https://doi.org/10.17163/alt.v19n1.2024.01
Araya, I. y Majano, J. (2022). Didáctica universitaria en entornos virtuales. Experiencia en ciencias sociales. Revista Electrónica Educare. 26(3), 511-529. https://dx.doi.org/10.15359/ree.26-3.28
Caballero, F. y Brítez, R. (2024). Inteligencia Artificial en el mejoramiento de la enseñanza y aprendizaje, Ministerio de Educación y Ciencias. ACADEMO (Asunción), 11(2):99-108. http://scielo.iics.una.py/pdf/academo/v11n2/2414-8938-academo-11-02-99.pdf
Cerna, K. y Maguiña, J. (2022). Herramientas web en el proceso de enseñanza aprendizaje de educación primaria. Polo del Conocimiento. 7(3), 791-805. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3762
Céspedes, L., Augello, S. y Ulloa, H. (2020). Redes sociales en el proceso enseñanza-aprendizaje. Researchgate. Https://www.Researchgate.Net/Publication/345081961
Chávez, E. y Barahona, C. (2024). Influencia de las redes sociales en el proceso educativo de los estudiantes del tercer año de Bachillerato de Informática de la Unidad Educativa Pichincha (Ecuador). Revista Espacios, 45 (01), 43-50. http://ve.scielo.org/pdf/espacios/v45n1/0798-1015-espacios-45-01-43.pdf
De La Hoz, L., Acevedo, D. y Torres, J. (2015). Uso de Redes Sociales en el Proceso de Enseñanza y Aprendizaje por los Estudiantes y Profesores de la Universidad Antonio Nariño, Sede Cartagena. Formación Universitaria, 8(4), 77-84. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=373544191008
Gil, R. y Calderón, D. (2021). El uso de las redes sociales en educación: una revisión sistemática de la literatura científica. Digital Education. Vol. 40, 82-109. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8219965.pdf&ved=2ahUKEwj2ycqKmLSIAxX0RzABHTZIHkIQFnoECB0QAQ&usg=AOvVaw1mKp08mvlRzgUxBo05ZvgD
Espinoza, C., Otondo, M, y Leigton, E. (2023). Percepción de los docentes de matemática en la utilización de recursos tecnológicos de gamificación. Páginas de Educación UCU. 16(2), 1-19. https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/3085
Flores A. (2020). Relación entre los recursos tecnológicos y el logro de aprendizajes significativos de los estudiantes de posgrado. [Tesis de Doctorado] El Instituto Para La Calidad De La Educación De La Universidad De San Martin De Porres. https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12727/6831/flores_pae.pdf?sequence=1&isAllowed=yrecurso%20tecnologico,%20consultado%20el%2017/05/2023
Flores, D., Sabag, C. y Martínez, J. (2024). Aprendizaje presencial y a distancia en la Universidad Iberoamericana Torreón. ALTERIDAD. Revista de Educación, 19(1), 84-95. https://doi.org/https://doi.org/10.17163/alt.v19n1.2024.07
Gómez, A., Restrepo, E. y Becerra, R. (2021). Fundamentos pedagógicos para la creación y producción de recursos educativos abiertos (REA). Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 19(38), 35-68. https://doi.org/10.22395/angr.v19n38a3
Izquierdo, F. (2021). Los Recursos Tecnológicos Y El Rendimiento Académico De Estudiantes De Administración Industrial En Una Institución Superior Tecnológica Descentralizada. [Tesis en Docencia]. Universidad Peruana Cayetano Heredia https://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12866/9054/Recursos_UbillusIzquierdo_Francisco.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kerr, J. y Mckensy, S. (2022). Internet como medio de transformación en el proceso educativo en las comunidades de la Región Autónoma Costa Caribe sur de Nicaragua. Revista Científica de FAREM-Estelí. Año 11. (44), 24-34. https://doi.org/10.5377/farem.v11i44.15684
Mesa, D., Valle, F. y Artiles, I. (2019). La internet como herramienta para la mejora del proceso de enseñanza y aprendizaje en la Universidad de Managua Doris María Mesa Cornavata1 Universidad de Managua Nicaragua. Revista Ensayos Pedagógicos, 14(1), 161-185. http://dx.doi.org/10.15359/rep.14-1.7
Mejías, G. y Gómez, R. (2017). Internet como herramienta didáctica en la formación académica en alumnos de nivel medio superior. RICSH Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas. 6(11), 171-187. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=503954319010
Montes, S. (2023). El acompañamiento docente en la mejora de la práctica pedagógica. Revista Universidad y Sociedad, 15(4), 252-259. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000400252&lng=es&tlng=es
Montoya, L., Parra, M., Arias, M. Cabello, O. y Coloma, G. (2019). Teorías pedagógicas que sustentan el aprendizaje con el uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Revinfcientifica. 98(2), 241-255. http://scielo.sld.cu/pdf/ric/v98n2/1028-9933-ric-98-02-241.pdf
Pandolfi, J. (2024). Brechas de acceso digital: cambio histórico y ciclo vital. Revista de Ciencias Sociales, DS-FCS. 37(54), 1-22. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://rcs.cienciassociales.edu.uy/index.php/rcs/article/download/261/151/375&ved=2ahUKEwjTs8CsgOSHAxXpQjABHfroIOEQFnoECBIQAQ&usg=AOvVaw0xB3pVW3GVPJ7OI1e6JPJ_
Paredes, R., Ramírez, I. y Ramírez, C. (2024). La competencia digital y desempeño docente en instituciones educativas públicas: estudio bibliométrico en Scopus. Uisrael Revista Científica. 11(1), 31-48. https://doi.org/10.35290/rcui.v11n1.2023.1066
Rosendo, F., Domínguez, N., Serna, D. y Vilches, E. (2023). Estrategia de gamificación para la enseñanza de solfeo a niños. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(27), e536. https://doi.org/10.23913/ride.v14i27.1611
Tapia, H., Campaña, K. y Castillo, R. (2023). ¿Qué están aprendiendo los futuros profesores sobre el uso de las tecnologías en educación? Revista Calidad En La Educación. 58, 138-173. http://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1329
Toro, S. (2017). Conceptualización de currículo: su evolución histórica y su relación con las teorías y enfoques curriculares en la dinámica educativa. Revista Publicando, Vol. 4 Núm. 11(1), 459-483 https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/576/pdf_397
Downloads
PDF (Spanish)PDF (French)
PDF (Portuguese)
HTML (Spanish)
HTML
HTML (French)
HTML (Portuguese)
INFOGRAFÍA (Spanish)
INFOGRAFÍA
INFOGRAFÍA (French)
INFOGRAFÍA (Portuguese)
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Digital de Investigación y Postgrado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.