Socio-formative competencies for non-licensed teachers in technology and informatics.

Challenges in Colombia

Authors

  • Juan Carlos Figueroa Rada Institución Educativa Departamental Liceo Ariguaní, Ariguaní - Magdalena, Colombia. Author https://orcid.org/0009-0008-0640-6358

DOI:

https://doi.org/10.59654/68pwpc23

Keywords:

Competencies, socio-formative, non-licensed professionals, technology, informatics.

Abstract

The objective of the study was to analyze the Socio-Formative Competencies for Non-Licensed Teachers in Technology and Informatics. An interpretative-postpositivist methodology was used, with a phenomenological-interpretative approach to understand the experiences of 8 non-licensed teachers but with training in informatics. A structured interview with 22 open-ended questions was used for data collection. Triangulation was applied to ensure the validity and reliability of the results. Findings revealed categories such as sensation of challenge, awareness oflimitations, updated perspective, motivation towards technological careers, innovation in the classroom, and connection with the industry. This leads to the conclusion that there is a need for specific training programs for non-licensed teachers in technological areas, in order to improve their pedagogical practice and their ability to effectively teach topics related to technology and informatics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Juan Carlos Figueroa Rada, Institución Educativa Departamental Liceo Ariguaní, Ariguaní - Magdalena, Colombia.

    Doctorante en Ciencias de la Educación en la Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología (UMECIT), Panamá. Magister en Gestión de le Tecnología Educativa de la Universidad de Santander. Especialista en Administración de la Informática Educativa de la Universidad de Santander. Ingeniero de Sistemas de la Universidad Autónoma de Colombia. Email de contacto: jcfigueroarada@hotmail.com

References

Acosta, S. (2023). Los enfoques de investigación en las Ciencias Sociales. Revista Latinoamericana Ogmios, 3(8), 82–95. https://doi.org/10.53595/rlo.v3.i8.084

Albadan, J. (2020). Identidad profesional docente como religación entre el pensamiento complejo y el campo educativo. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, (29), 127-156. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S1390-86262020000200127&script=sci_arttext

Alcántara, J. (2021). Estrategia de formación permanente basado en el modelo complejo desarrollador para las competencias profesionales. [Tesis doctoral. Universidad Señor de Sipán]. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/3060346

Álvarez, G., Viteri, J., Estupiñán, J., & Viteri, C. (2021). La formación continúa de los docentes de la educación superior como sustento del modelo pedagógico. Revista Conrado, 17(S1), 431-439. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1800

Aristizábal, D. (2022). Incidencia de un modelo de correlación semántico de datos socioformativos en la evaluación de la planeación curricular de una asignatura de aula presencial, 2019. [Tesis doctoral, Universidad Privada Norbert Wiene Perú]. https://repositorio.uwiener.edu.pe/handle/20.500.13053/6659

Arteaga, I., Meneses, J., & Luna, J. (2015). Estrategia didáctica: una competencia docente en la formación para el mundo laboral. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 11(1), 73-94. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134144226005.pdf

Barcos, I., Vinueza, N., &Arreaga, G. (2021). Perfil del docente del siglo XXI y sus desafíos. Revista Conrado, 17(S2), 410-420.

Bastos, A. (2016). La mediación del aprendizaje y su vinculación con la formación docente y las competencias del docente mediador. [Tesis doctoral] UPEL. https://espacio-digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/72

Beltrán, L. (2021). Análisis de las metodologías pedagógicas desarrolladas en el área de tecnología e informática para el fortalecimiento de las competencias digitales del colegio Técnico Tomás Rueda Vargas. [Tesis de maestría,Corporación Universitaria Minuto de Dios]. http://uniminuto-dspace.scimago.es/bitstream/10656/13424/1/TM.ED_Beltr%c3%a1nLiliana_2021.pdf

Cabeza, L., Zapata, Á., & Lombana, J. (2018). Crisis de la profesión docente en Colombia: percepciones de aspirantes a otras profesiones. Educación y Educadores, 21(1), 51-72. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.1.3

Callealta L., Donoso, M., & Camuñas, N. (2020). Identidad profesional docente: la influencia de las competencias y la formación inicial de los aspirantes a profesores de Educación Secundaria. Revista de estilos de aprendizaje, 13(25), 84-98. https://doi.org/10.55777/rea.v13i25.1880

Castillo, R. (2020). Programa de formación de Competencias Profesionales, en los docentes de Educación Primaria, para la evaluación del proceso didáctico, del Área de Comunicación, en la jurisdicción de la UGEL–Lambayeque–2014. (tesis doctoral) Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/2837576

Cedeño, M. (2021). Los docentes sin formación pedagógica y su impacto en la calidad de los aprendizajes en estudiantes de la carrera de formación dual: Tecnología Superior en Procesamiento de Alimentos, Instituto Tecnológico Superior¨ Juan Bautista Aguirre”-Ecuador. (Tesis doctoral) Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/3071741

Cruz, E. (2019). Importancia del manejo de competencias tecnológicas en las prácticas docentes de la Universidad Nacional Experimental de la Seguridad (UNES). Revista Educación, 196-218. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v43n1/2215-2644-edu-43-01-00196.pdf

Durán, F., Acosta, D., & Espinel, Ó. (2014). Experiencia docente de profesionales no licenciados en la escuela pública del Distrito. Actualidades Pedagógicas, 1(63), 39-60. https://ciencia.lasalle.edu.co/ap/vol1/iss63/9/

Echeveste, M., & Martínez, M. (2016). Desafíos en la enseñanza de Ciencias de la Computación. Universidad Nacional de Córdoba. Centro de Estudios Avanzados; Virtualidad, Educación y Ciencia; 7; (12); 34-48 https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/156209

El-Sahili, L. (2010). Psicología para el Docente: Consideraciones sobre los riesgos y desafíos de la profesión magisterial. Universidad de Guanajuato.

Figueroa, J. (2024). Competencias socioformativas de profesionales no docentes que imparten clases en área de tecnología e informática. Revista Latinoamericana Ogmios, 4(9), 1-13. https://doi.org/10.53595/rlo.v4.i9.086

Gallardo, P., Gallardo, F., Gallardo, J. (2022). Desarrollo de las habilidades socioemocionales y de los valores en Educación Infantil y Primaria. España: Ediciones Octaedro.

González, S.., & Crispín, A.. (2022). Representaciones sociales de los maestros de Educación Básica sobre la evaluación docente en México. Educere: Revista Venezolana de Educación, (84), 685-698. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8558704

Joyanes, L. (2017). Industria 4.0: la cuarta revolución industrial. Alpha Editorial.

Unesco. (2021). Informe de seguimiento de la educación en el mundo los actores no estatales en la educación: ¿Quién elige? ¿Quién pierde? París. Francia. Composición: UNESCO

Unesco (2024) Conferencia de la UNESCO sobre Datos y Estadísticas de Educación. https://ces.uis.unesco.org/wp-content/uploads/sites/23/2024/01/EDS-5-Teachers-_SP_Final-WEB.pdf

Valenzuela, J., Muñoz, C., Silva-Peña, I., Gómez, V., & Precht, A. (2015). Motivación escolar: Claves para la formación motivacional de futuros docentes. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(1), 351-361. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000100021

Vera, C., & García, M. (2010). Estrategias didácticas en el aula. Buscando la calidad y la innovación. Editorial UNED.

Published

2024-07-30

Issue

Section

Artículos de Investigación

How to Cite

Figueroa Rada, J. C. . (2024). Socio-formative competencies for non-licensed teachers in technology and informatics.: Challenges in Colombia. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 5(10), 117-132. https://doi.org/10.59654/68pwpc23

Similar Articles

1-10 of 37

You may also start an advanced similarity search for this article.