Learning by discovery.

The key to revolutionizing the teaching of biology in Colombia.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59654/1bdrzq77

Keywords:

Discovery learning, revolution, teaching, biology, Colombia.

Abstract

This bibliographic review article focuses on discovery learning as a key to revolutionizing the teaching of biology in Colombia. The central objective of the study is to exhaustively analyze how this methodology can improve scientific education in the country. To do this, different research and theories related to discovery learning and its application in the field of biology were reviewed. The theoretical findings highlight that it promotes critical thinking, creativity and motivation in students, which can potentially lead to greater interest and understanding of the area. In addition, it was found that it promotes autonomy and the development of cognitive skills in students. In conclusion, it is postulated that discovery learning could be an effective tool to improve the teaching of biology in Colombia, allowing students a greater understanding and appreciation of this scientific discipline. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lenis María Rosenstiehl Pachecho, Universidad de Santander, Colombia.

    Estudiante del Doctorado en Educación, mención Humanidades, Instituto de Estudios Superiores de Investigación y Postgrado, San Cristóbal, Táchira / Venezuela. Magister en Gestión de la Tecnología Educativa, Universidad de Santander, Colombia. Email: electrónico: lenis_ros@hotmail.com

References

Abreu O., Gallegos, M, Jacome, JG y Martínez, R. (2017). La Didáctica: Epistemología y Definición en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la Universidad Técnica del Norte del Ecuador. Formación Universitaria, 10(3), 81-92 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=373551306009

Clavijo, C.R. G. y Bautista, C. M. J. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad. Revista de Educación, 15(1), 113-124. https://www.redalyc.org/journal/4677/467761669009/html/

Dainase, R. (2016). Didáctica para la inclusión. Fundamentos Teóricos y Metodológicos para atender a Estudiantes con Necesidades Educativas Especiales. Editores MINED, EDUCAID. San Salvador, El Salvador. EDUCAID. https://www.educaid.it/wp-content/uploads/ 2020/09/Didactica -para-la-inclusion_Roberto-Dainese.pdf

Hernández C., Patricia (2014). La didáctica: un acercamiento al quehacer del docente. Revista PAPELES 6(11), 98-106. https://core.ac.uk/download/pdf/236383958.pdf

Lindao, S. y Miltón, H. (2015). La Inclusión Educativa en la Educación General Básica. Universidad Regional Autónoma de los Andes (UNIANDES). https://dspace.uniandes.edu.ec/bitstream/123456789/1730/1/TUAEXCOMMGEA005-2015.pdf

Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una Oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content

Pila, M. J. C., Quintuña, G. J. M., Pila, M. F. R., Salazar, P. S. A. & Analuisa, J. I. S. (2023). Didáctica, un breve análisis situacional para el profesorado ecuatoriano. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0. 27(1), 375-385. https://revistas.investigacion-ueliob.com/index.php/educare/article/view/1623

Rojas N., Gabriela A. (2022). Estrategias didácticas para el desarrollo de la comprensión lectora en los y las estudiantes de séptimo año de E.G.B del paralelo “B” de la Unidad Educativa “Sayausí”2020–2021. Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica Salesiana Cuenca – Ecuador. pp. 1-81 (p34) https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/22046

Unesco, (2008). Conferencia Internacional de Educación, Cuadragésima octava reunión. Centro Internacional de Conferencias Ginebra, 25 a 28 de noviembre de 2008. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000161565_spa

Unesco. (2021). Informe sobre inclusión y Educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379502_spa

Published

2024-07-30

Issue

Section

Artículos De Revisi´ón

How to Cite

Rosenstiehl Pachecho, L. M. . (2024). Learning by discovery.: The key to revolutionizing the teaching of biology in Colombia. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 5(10), 209-219. https://doi.org/10.59654/1bdrzq77

Similar Articles

1-10 of 106

You may also start an advanced similarity search for this article.