The competences seen from the perspective of the intellectual field

Authors

  • Freddy Martin Duarte Ramírez Rector. Institución Educativa La Medalla Milagrosa: Bucaramanga, Colombia. Author https://orcid.org/0000-0002-5065-1464
  • Edgar Hernández Hernández Rector. Institución Educativa Club Unión de Bucaramanga, Colombia. Author

DOI:

https://doi.org/10.59654/dhj5df97

Keywords:

Competencies, intellectual field, taxonomies, competency-based curriculum.

Abstract

The article contains an analysis of competencies using the metaphor of the intellectual field. The term competencies is polysemic, although it is often used in different fields such as economics, psychology, pharmaceuticals, administrative sciences and education, among others. This situation offers the possibility of generating different taxonomies that present hierarchies in which competencies are usually grouped, but also from a theoretical foundation where each group is unique. In education, the notion of competencies is not detached from the context, but the discourse makes it possible to create specialized skills through learning that implies knowing what, knowing how and being able to do; that is, different contexts of learning, but also different contexts of action. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Freddy Martin Duarte Ramírez , Rector. Institución Educativa La Medalla Milagrosa: Bucaramanga, Colombia.

    Post-doctor en Epistemología conceptual, Procedimental e Investigación Científica, Instituto de Estudios Superiores de Investigación y Postgrado: San Cristóbal, Táchira, Venezuela. Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora: Barinas, Barinas, Venezuela. Email: martinramirez4@gmail.com

  • Edgar Hernández Hernández, Rector. Institución Educativa Club Unión de Bucaramanga, Colombia.

    Magister en Dirección y Liderazgo de Centros Educativos, Universidad de la Rioja. Administrador Público, Escuela superior de Administración Publica Esap: Bucaramanga, Santander, Colombia. Contador Público, Fundación Universitaria de San Gil: San Gil, Santander, Colombia. Email: edgaher@hotmail.com

References

Barnett, R. (2003). Los límites de la competencia. El conocimiento, la Educación Superior y la Sociedad. Gedisa.

Bourdieu, P (2002). Campo de poder, campo intelectual. Itinerario de un concepto. Editorial Montressor.

Bunk, G. P. (1994). La transmisión de las competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales de la RFA. Revista Europea de Formación Profesional, 1, 8-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo= 131116

Díaz, V. M. (1998). La Formación Académica y la Práctica Pedagógica. Instituto Colombiano Para el Fomento de la Educación Superior -ICFES-.

Díaz, V. M. y Gómez V. (2003). Formación por Ciclos en la Educación Superior. Instituto Colombiano Para el Fomento de la Educación Superior - ICFES-.

Echeverría, B. S. (2002). Gestión de la competencia de acción profesional. Revista de Investigación Educativa, 1(20), 7-43. https://revistas.um.es/rie/article/view/97411

Escalona, V. O. (2021). Educación y Sociedad: Un asunto complejo no superado. San Cristóbal: Instituto de Estudios Superiores de Investigación y Postgrado. Material mimeografiado.

Gil, V. J. M. (2000). Diez errores en la gestión de recursos humanos: innovación y nuevas tendencias. Capital humano: revista para la integración y desarrollo de los recursos humanos, (130), 32-44.

Le Boterf, G. (1990). Ingeniería de las competencias. Gestión 2000.

Maldonado, M.A. (2002). Las competencias una opción de vida. Ecoe ediciones.

Tobón, S. (2006a). Las competencias en la educación superior. Ecoe ediciones.

Tobón, S. (2006b). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. Talca: Proyecto Mesesup. https://maristas.org.mx/gestion/web/doctos/aspectos_basicos_formacion_competencias.pdf

Vigotsky, L. S. (1985). Pensamiento y Lenguaje. La Pléyade.

Published

2023-06-15

Issue

Section

Artículos De Revisi´ón

How to Cite

Duarte Ramírez , F. M. ., & Hernández Hernández, E. . (2023). The competences seen from the perspective of the intellectual field. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 4(8), 45-53. https://doi.org/10.59654/dhj5df97

Similar Articles

11-20 of 106

You may also start an advanced similarity search for this article.