The systematization in the educational dialectic
DOI:
https://doi.org/10.59654/4tywts84Keywords:
Systematization, critical reflection, critical dialectics, knowledge.Abstract
The systematization in the educational context offers the possibility of reflecting with a critical and self-critical attitude with methodological rigor. From this, it is proposed the realization of a doctoral thesis with the purpose of generating a theoretical approach to systematization in the educational dialectic. A look from the complexity, through a critical paradigm supported by the hermeneutical phenomenological method, using methodological procedures in which it was applied techniques to gather information such as interview, discussion groups and observation to three informants with fifth academic level through an interview script and an observation guide. In addition, the information was analyzed through triangulation, allowing a categorization, structuring and theorization, which will make possible a systematization process of the theoretical approach. However, for the purposes of this article is directed to the understanding of the epistemological vision of the process of systematization in the educational dialectic, making it important to reflect on educational practices as a source of knowledge production, taking into account the axiological dimension to through ethical, sociocultural and political values in specific situations. The findings highlight the need to introduce attitude changes in the way of generating, disseminating and socializing knowledge so that educational actors become aware of what they know and the learning acquired in practice, because in this they face problems that are going to be solved through the intervention.
Downloads
References
Aravena, M., Ascencio, S. y Zuñiga, J. (Comp.) (2010). Sistematización y evaluación de experiencias en educación. Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas. Universidad de Chile. http://www.cfrd.cl/~moises/magisteredu/sistematizacion/Sistematizacion_y_Evaluacion.pdf
Bernechea, M., González, E. y Morgan, M. (1992). ¿Y Cómo lo hace? Propuesta de Método de Sistematización. Taller Permanente de Sistematización-CEAAL-Perú, Lima. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjDgtqzk6qBAxVvSTABHTfMAP4QFnoECA8QAQ&url=https%3A%2F%2Fcentroderecursos.alboan.org%2Fsistematizacion%2Fes%2Fregistros%2F690-y-como-lo-hace&usg=AOvVaw1L0Yz7jSgx-MZ_AjxCnrik&opi=89978449
Cardona, D. (2013). Aproximación crítica al enfoque estatal de educación por competencias en Colombia: una mirada desde el perfil del docente como sujeto político. Tesis Doctoral. Universidad Pontificia Javeriana. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwidiuegk6qBAxVMRzABHWSXA_8QFnoECBQQAQ&url=https%3A%2F%2Frepository.javeriana.edu.co%2Fhandle%2F10554%2F15282&usg=AOvVaw26RfOLDKjS-ZmEd-dAEbwb&opi=89978449
Carrillo, A. (1999). La sistematización de experiencias educativas: Reflexiones sobre una práctica reciente. Pedagogía y Saberes, Nº 13. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/5983/5535.
Chacín, B. (2008). Modelo teórico-metodológico para generar conocimiento desde la extensión universitaria. Laurus, vol. 14, núm. 26, enero-abril, 2008, pp. 56-88 Universidad Pedagógica Experimental Libertador Caracas, Venezuela. http://www.redalyc.org/pdf/761/76111491004.pdf.
Díaz, J. (2014). Propuesta didáctica para la comprensión crítica en la Universidad La Gran Colombia. Cuadernos de Lingüística Hispánica n°. 25. Enero-Junio 2015, pp. 165-180. http://www.scielo.org.co/pdf/clin/n25/n25a09.pdf.
Echeverría, A. (2018). Teoría educativa desde el paradigma de la complejidad para formar pensamiento crítico y complejo. http://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/238/232.
Guijt, I., Berdegue, J., Escobar, G., Ramírez, E. y Keitaanranta, J. (2006). Institucionalización del aprendizaje en iniciativas de alivio de la pobreza rural. https://www.researchgate.net/publication/251845406_Institucionalizacion_del_aprendizaje_en_iniciativas_de_alivio_de_la_pobreza_rural.
Jara, O. (2001). Dilemas y desafíos de la sistematización de experiencias. http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/icap/unpan033278.pdfl.
Jara, O. (2012). Sistematización de experiencias, investigación y evaluación: aproximaciones desde tres ángulos. Revista Internacional sobre Investigación en Educación Global y para el Desarrollo. http://educacionglobalresearch.net/wp-content/uploads/02A-Jara-Castellano.pdf.
Melchor, J. y Martínez, A. (2002). Los sistemas de investigación en México. Cinta de Moevio, Núm. 14, septiembre de 2002, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile, Santiago de Chile: p. 5, http://www.facso.uchile.cl/publicaciones/moebio/14/melchor.htm.
Ministerio Popular para la Educación (2007). Currículo nacional bolivariano: Diseño curricular del sistema educativo bolivariano. Caracas: El autor.
Morin, E. (2005). Introducción al Pensamiento Complejo. Editorial Esfera.
Ortiz, I. (2011). Curso de investigación cualitativa. Bogotá: UNAD. http://datateca.unad.edu.co/contenidos/401122/Contenido%20para%20descarga/MODULO_3_Credito s_IC_12.pdf.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Digital de Investigación y Postgrado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.