The ontocreative scriptural art and scientific transdiscursivityin a doctoral research

A transepistemic vision

Authors

  • Antonio María Balza Laya Docente jubilado de la Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. San Juan de Los Morros, Venezuela. Author
  • Nancy Schavino Docente investigadora. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez, Núcleo San Juan de Los Morros – Venezuela. Author

DOI:

https://doi.org/10.59654/mt5ymh76

Keywords:

Doctoral research, ontocreative scriptural art, translanguage, transdiscursivity, transepistemology.

Abstract

The epistemic claim to delve into the texture of the into epistemological rhizome of into creative scriptural art and scientific transdiscursivity in the context of a doctoral level research, constitutes an attractive intellectual challenge, even more so when this fascinating journey takes place from a
transepistemological perspective. Here is the cardinal teleology of this scientific article, which led us to reflect in depth about the epistemic urgency of re-linking ontocreative scriptural art, translanguage and scientific transdiscursivity in the context of a doctoral-level research. Theoretically, the work is based on the vision of Beaugrande (2004) about scientific transdiscursivity, when he contributes that a transdiscourse comes from a multisystem of ideas and related texts that coincide in the same teleology. Methodologically, the article is structured according to a critical and transformational hermeneutic, which will re-signify and contextualize the most important gnoseological predicates of the topics under study and give birth to an important epistemic sentence according to which: An ontocreative
scriptural art constitutes the axis cardinal of a scientific transdiscursivity in the context of a
doctoral-level research, since from transcomplexity, if there is no transepistemic thinking, there cannot be scientific transdiscursivity either.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Antonio María Balza Laya , Docente jubilado de la Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. San Juan de Los Morros, Venezuela.

    Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad Santa María, Caracas - Venezuela. Postdoctor en Educación, Universidad Bicentenaria de Aragua (UBA), Maracay, Aragua - Venezuela. Postdoctor en Investigación Transcompleja, UBA, Maracay, Aragua - Venezuela. Magister en Economía, Universidad Central de Venezuela, Caracas - Venezuela. Economista, Universidad de Carabobo, Valencia, Carabobo - Venezuela.

  • Nancy Schavino, Docente investigadora. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez, Núcleo San Juan de Los Morros – Venezuela.

    Doctora y Postdoctora en Ciencias de la Educación. Magister en Educación, mención Andragogía. Licenciada en Educación, mención Ciencias Pedagógicas. Investigadora acreditada por el PEI, Nivel A.  Vicepresidenta de la REDIT, Venezuela. Articulista en revistas nacionales e Internacionales. Autora y coautora de libros sobre transcomplejidad e investigación.

References

Balza, A (2020). El Eidos Ontológico de la Transcomplejidad. https://reditve.wordpress.com/2020/09/14/eidos-ontologico-de-la-transcomplejidad/

Balza, A y Schavino, N (2020). El Umbral de las Transciencias Sociales. Un debate necesario desde la transcomplejidad. Fondo Editorial Red de Investigadores de la Transcomplejidad. FEREDIT. Venezuela.

Beaugrande, R (2004). La saga del análisis del discurso. El discurso como estrategia y proceso. Gedisa

Camana, R (2016). ¿Cuál es el Objetivo de la Escritura Científica? https://robertocamana.wordpress.com/2016/10/25/objetivo-escritura-cientifica/Wordpress.com/2016/1025/objetivos-de-la-escritura-científica/#html.

CNU. (2001). Normativa general de los estudios de Postgrado para las universidades e instituciones debidamente autorizadas por el Consejo Nacional de Universidades. Gaceta Oficial No. 37328. Caracas. Autor.

Fernández, S. A y Jiménez, A (2008). Pensar nos Hace Libres. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2723739

Corrales, V. B. G. (1987). Hegel y el Lenguaje. Consideraciones en torno a la producción de sentido. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/praxis/article/download/5082/4867/

Mignolo, W (2007). La idea a América latina. La herida colonial y la opción decolonial. Barcelona. Gedisa.

Rodríguez, R. (2015). Cohesión y Coherencia Textual. www.esslidershare.net/jlando 1907/cohesión-y-coherencia-textual.Pdf.Van

Salazar, S (2015) Reflexiones sobre el Uso del Lenguaje en la Investigación Transcompleja. La Transcomplejidad una nueva visión. Ediciones REDIT.

Salcedo, Y (2016). La Trama Teórica Transcompleja e Irreverencia de un Nuevo Lenguaje Científico. http://doctoradoulacyordis.blogspot.com/2016/03/la-trama-teorica-irreverencia-un-nuevo.html

Schavino, N. (2010). Epistemología del Enfoque Integrador Transcomplejo. En Investigación Transcompleja: De la Disimplicidad a la Transdisciplinariedad. Universidad Bicentenaria de Aragua.

Stela, M (2014). Reflexiones acerca de la Ética Transcompleja. http://www.Reditve.Worspress.com.

Van Dijk, T. (1989). Cohesión y Coherencia. www.elies.rediris.es/elies15/cap 52.html

Villegas. C (2010). Praxiología de la Investigación Transcompleja. En Investigación Transcompleja: De la Disimplicidad a la Transdisciplinariedad. Universidad Bicentenaria de Aragua. Maracay.

Zaá, J. (2017). Hacia la Investigación Transcompleja por la Estética Filosófica. En Transperspectivas Epistemológicas. Educación, Ciencia y Tecnología. Venezuela: Red de Investigadores de la Transcomplejidad

Published

2021-12-21

Issue

Section

Artículos De Revisi´ón

How to Cite

Balza Laya , A. M. ., & Schavino, N. (2021). The ontocreative scriptural art and scientific transdiscursivityin a doctoral research: A transepistemic vision. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 3(5), 18-34. https://doi.org/10.59654/mt5ymh76

Similar Articles

21-30 of 86

You may also start an advanced similarity search for this article.