Participatory school management as a basis for the family-school link

Authors

  • Reinaldo Casadiegos Lázaro Author

DOI:

https://doi.org/10.59654/tdcsh709

Keywords:

School management, family, school, comprehensive training.

Abstract

In the educational field, through school management, institutions achieve their mission. Therefore, it is through school management that it becomes possible to demonstrate the academic achievements of the actors participating in the educational event. In this sense, the family-school relationship takes on great value, derived from the importance of the perception that children and young people have, that there is a community made up of (parents, managers, teachers and members of the community), that is pending and takes care of their training. The foregoing constitutes a form of recognition by students of the need, validity and essence of the two fundamental pillars for the concretion of their integral formation process: family and school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antúnez, S. (2000). Organización escolar y acción directiva. México: Editorial SEP, Biblioteca para la actualización del maestro.

Boberiene, L. V. (2013). Can policy facilitate human capital development? The critical role of student and family engagement in schools. American Journal of Orthopsychiatry, 83(2), 346-351. doi:10.1111/ajop.12041.

Bourdieu, P. (2002). Campo de poder, campo intelectual. Itinerario de un concepto. Editorial Montessor.

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Paidós.

Brunet, G. J. J. y Negro, F. J. L. (1995). ¿Cómo organizar una escuela de padres? Temas para reuniones de formación con padres. Ediciones San Pío.

Cagigal de Gregorio, V. (2007). La relación familia-escuela: un entramado de crecimiento hoy. En C. Benso Calvo y C. Pereira Domínguez (coords.). Familia y escuela. El reto de educa en el Siglo XXI. Ourense: SM.

Díez, J. J. (1982). Familia-escuela una relación vital. Madrid: Narcea.

Domingo, J. (1995). Las Escuelas de Padres en los Centros Educativos: catalizadoras de formación permanente y desarrollo organizativo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24, 183-192. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=117887

García de Dios, J. M. (1972). Número monográfico “Escuelas de Padres”. Padres y Maestros, 33.

García Sanz, Mª P., Hernández, P. Mª Á., Parra, M. J., Gomariz, V. Mª Á. (2016). Participación familiar en la etapa de educación primaria. Perfiles Educativos, vol. XXXVIII, núm. 154, octubre-diciembre, 97-117. http://www.redalyc.org/pdf/132/13248313006.pdf

Gil, J. (2009). Hábitos y actitudes de las familias hacia la lectura y competencias básicas del alumnado. Revista de Educación, 5(350), 301-322. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/77870/HÁBITOS%20Y%20ACTITUDES%20DE%20LAS%20FAMILIAS%20HACIA%20LA%20LECTURA%20Y%20COMPETENCIAS%20BÁSICAS%20DEL%20ALUMNADO.pdf?sequence=1&isAllowed=y

IPE Buenos Aires – Unesco. (2000). Diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa: Módulo 2, Gestión educativa estratégica. Ministerio de Educación de la Nación.

Kñallisky, E. (1999). La participación educativa: familia y escuela. Zaragoza: Universidad de las Palmas de Gran Canarias.

Latapí, P. (1996). Tiempo educativo mexicano I. México: UAG.

Loera, V. A. (2003). El estado inicial de las escuelas secundarias del Programa Escuelas de Calidad. Informe ejecutivo sobre los indicadores de línea base. Subsecretría de Educación Básica. Herística Educativa. Secretaría de Educación Pública. México

Martín, E. y Solé, I. (2011). Orientación Educativa: Modelos y Estrategias de Intervención. Graò.

Martínez, A. (2012). La gestión escolar. URL. http://psicopangela. blogspot.com/2012/06/gestion-escolar-evaluacion.html.

Mejía, M. N. (1992). Propuesta Curricular de Capacitación en Escuela de padres para Docentes de Escuela Nueva. Tesis de grado.

Orealc-Unesco. (2007a). El derecho a una educación de calidad para todos en América Latina y el Caribe. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (Reice), vol. 5, núm. 3. http://www.rinace.net/vol5num3/art1.pdf.

Orealc-Unesco (2007b). Educación de calidad para todos: Un asunto de derechos humanos. Documento de discusión sobre políticas educativas en el marco de la II Reunión Intergu-bernamental del Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000150272

Rivera, M., & Milicic, N. (2006). Alianza familia-escuela: percepciones, creencias, expectativas y aspiraciones de padres y profesores de enseñanza general básica. Phsyke, 15(1), 119-135. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282006000100010

Scjelmekes, S. (1995). La calidad educativa y la formación de docentes. Sinéctica 7, jul-dic. pp. 1—11. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/download/507/500

Sosa, J.A. (2009). Evolución de la relación familia-escuela. Tendencias Pedagógicas, 14, 251-265. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1917

Stern, H.H. (1968). La Educación de los Padres. Argentina: Kapeluz.

Trujillo, V. J. (2012). Las Escuelas de Padres más allá del enfoque transmisivo. Revista Odiseo. 9(18), http://odiseo.com.mx/bitacoraeducativa/2012/01/escuelas-padres-más-allá-del-enfoque-transmisivo

Published

2021-06-04

Issue

Section

Resumen de Tesis Doctoral

How to Cite

Casadiegos Lázaro , R. . (2021). Participatory school management as a basis for the family-school link. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 1(2), 159-180. https://doi.org/10.59654/tdcsh709

Similar Articles

11-20 of 72

You may also start an advanced similarity search for this article.