School desertion, access and permanence strategies in the official educational institutions of Tunja

Authors

  • Jorge Fernando Vargas Cruz Full professor, Boyacá, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja, Boyacá. Author https://orcid.org/0000-0002-7165-7152

DOI:

https://doi.org/10.59654/fbhdfj24

Keywords:

School dropout, academic failure, school attendance, educational inclusion.

Abstract

Student retention constitutes a fundamental educational challenge, as no child should remain outside the education system. This study critically examines the structural, contextual, and individual causes of school dropout—manifested through abandonment, exclusion, and academic failure—to understand its multiple consequences on social fabric and human development. Framed within a critical paradigm, this qualitative research employs basic descriptive methodology with correlational scope, utilizing documentary analysis and information systems while incorporating enrollment data and interviews with staff from Official Educational Institutions in Tunja. The analysis reflects on local strategies for educational access and retention, proposing transformative approaches through initiatives like the Educational Trajectories Observatory. These evidence-based strategies aim to enhance permanence and academic success for vulnerable student populations by addressing systemic barriers to continuous education, ultimately contributing to more equitable educational outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jorge Fernando Vargas Cruz, Full professor, Boyacá, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja, Boyacá.

    Master of Science in Education with an emphasis on research. Contact email: jorgefernando.vargas@uptc.edu.co

References

Alcaldía de Tunja. (31 de 05 de 2020). Plan de Desarrollo Municipal de Tunja _2020-2023. https://www.tunja-boyaca.gov.co/planes/plan-de-desarrollo-municipal-de-tunja-_20202023

Astorga, M. (2023). Factores y/o dinámicas familiares asociadas al ausentismo escolar. Perspectivas: revista de trabajo social (41), 159-190. DOI: https://ediciones.ucsh.cl/index.php/Perspectivas/article/view/3426

Bañuelos, L. P. y Salas, M. K. (2024). Propuesta metodológica para la adquisición de la lectoescritura en niños con bajo rendimiento escolar. Intervenciones Psicológicas, pp. 35-56. En Baltazar, R. A. M. (2024). Estudio de Casos y Grupo. Universidad Nacional Autónoma de México.

Cárcamo, V. H. y Gubbins, F. V. (2020). Representaciones de la relación familia-escuela de los formadores del profesorado para la enseñanza básica. Revista mexicana de investigación educativa, 25(86), 549-573. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=14065614003

Dávila, M. R., Martin, B. M., Zapana, D. D. y Velarde, D. L. (2022). La educación universitaria y el emprendimiento de los estudiantes de una universidad limeña. Revista Universidad y sociedad, 4(14), 486-494. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3070

Hernández, S. R. y Mendoza, T. C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

Maldonado, M. D. (2023). Impacto de la gerencia para el desarrollo sostenible y sustentable. Gestión y producción. Revista Electrónica de Ciencias Gerenciales. https://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S2739-00392023000200001&script=sci_arttext

Martínez, C. X. (2024). Abuso de la repetición escolar, sobre-exigencia académica y violencia simbólica. (G. eta, Ed.) La repetición y el abandono educativo. Reflexiones y propuestas Errepikatzea eta hezkuntza uztea, 58. https://www.researchgate.net/publication/380606091_Abuso_de_la_repeticion_escolar_sobre-exigencia_academica_y_violencia_simbolica

Ministerio de Educación Nacional. (2012). Estrategias de permanencia escolar. estrategias de permanencia escolar. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-310052_archivo_pdf_31_julio_p5.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (5 de 08 de 2022). https://www.mineducacion.gov.co/. https://www.mineducacion.gov.co/: https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_34.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (07 de 2022). Deserción escolar en Colombia: análisis, determinantes y política de acogida, bienestar y permanencia. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_34.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (19 de 12 de 2023). El derecho fundamental a la educación: un gran proyecto de nación. El derecho fundamental a la educación: un gran proyecto de nación: https://www.mineducacion.gov.co/

Ministerio de Educación Nacional. (29 de 08 de 2023). Estadísticas de deserción y permanencia en educación superior spadies 3.0 - Indicadores 2022. https://www.mineducacion.gov.co/sistemasinfo/spadies/secciones/Estadisticas-de-desercion/

Ministerio de Educación Nacional. (1 de 04 de 2024). Sistema Educativo Colombiano. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Educacion-superior/Sistema-de-Educacion-Superior/231235:Sistema-Educativo-Colombiano

Muga, H. (2023). La convivencia escolar, desde la perspectiva del estudiante. (2, Ed.) Revisión del concepto: School coexistence, from the student's perspective, 429.

Naciones Unidas. (1948). La Declaración Universal de los Derechos Humanos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000388399

Senado Colombia. (21 de 12 de 2001). LEY 715 DE 2001. Diario Oficial No 44.654 de 21 de diciembre de 2001. Colombia: http://www.secretariasenado.gov.co/. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0715_2001.html

Senado de la Republica de Colombia. (2024). Colombia. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/constitucion_politica_1991_pr002.html

Solórzano, L. S. (2024). La comunidad educativa ante los retos de la inteligencia artificial en el proceso de enseñanza aprendizaje (Doctoral dissertation, Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Santo Domingo.). https://repositorio.puce.edu.ec/items/fb85cbf1-2223-413c-bedb-7047e8ca11c9

Turbay, R. C. (06 de 2000). El derecho a la educación. https://www.unicef.org/colombia/informes/el-derecho-la-educacion

Unesco (2024). Recomendación sobre la educación para la paz, los derechos humanos y el desarrollo sostenible. Recomendación sobre la educación para la paz, los derechos humanos y el desarrollo sostenible: Nota explicativa. https://www.unesco.org/es/articles/recomendacion-sobre-la-educacion-para-la-paz-los-derechos-humanos-y-el-desarrollo-sostenible-nota

Wasserman, M. (1 de 02 de 2021). La educación en Colombia. https://books.google.com/books?id=e5MdEAAAQBAJ&lpg=PA1&hl=es&pg=PA1#v=onepage&q&f=false

Zárate, M. V. & Moreno, S. R. (2023). The impact of smart specialization strategies on sub-cluster efficiency: simulation exercise for the case of Mexico. Competitiveness Review: An International Business Journal, 364-394. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/cr-01-2021-0010/full/html

Published

2025-07-20

Issue

Section

Artículos de Investigación

How to Cite

Vargas Cruz, J. F. (2025). School desertion, access and permanence strategies in the official educational institutions of Tunja. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 6(12), 167-185. https://doi.org/10.59654/fbhdfj24

Similar Articles

1-10 of 94

You may also start an advanced similarity search for this article.