Experimental spaces for the teaching of biology in university education
DOI:
https://doi.org/10.59654/7peppt81Keywords:
fieldwork, biology teaching, university education, experimental spaces, fieldwork, biology teachingAbstract
The study presents an analysis of the importance of experimental spaces in the teaching of biology in university classrooms, specifically in the Bachelor's Degree in Education, Biology emphasis, and Animal Production Engineering. The methodology used was quantitative in nature, with a descriptive type of research and a non-experimental cross-sectional design, involving a population of twenty (20) students. The technique employed was a survey, complemented by observation. The results revealed weaknesses in practical biology activities, particularly in field trips and experimental work. These findings suggested responses to real challenges in the biological field, through the development of skills using tactical elements that foster abilities in thinking, observation, analysis, integration, organization, creativity, decision-making, problem-solving, reflection, and evaluation. This was achieved through the planning of objectives, practical exercises, familiarization with phenomena, illustrative activities, concept learning, and research.
Downloads
References
Aragón, R. L. A., y Cabarcas, B. K. (2023). Entorno social vivencial de los estudiantes y la contextualización de los contenidos para el aprendizaje de la Química. Revista Latinoamericana Ogmios, 3(7), 1–13. https://doi.org/10.53595/rlo.v3.i7.059 (Original work published 1 de febrero de 2023)
Bermúdez, G. M. A. y Occelli M. (2020). Enfoques para la enseñanza de la biología: Una mirada para los contenidos; Universidad de Valencia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (39), 135-148.https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/138931
Caicedo, P. L., Valverde, M, L., y Estupiñán, N. I. (2017). Estrategias didácticas para la enseñanza de biología y química en la enseñanza media. Polo del Conocimiento, 2(5), 1175-1186. doi:https://doi.org/10.23857/pc.v2i5.205
Gener, C. J., Armiñana, G. R., Piclín, M. J., Gasca, C, D. A., Fimia, D. R., De La Cruz, T. J. A., Gonzales, G.L. A., y Iannacone, O. J. (2023). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la práctica de campo en la formación inicial del profesor de biología. Paideia XXI, 12(1), 79–105. https://doi.org/10.31381/paideia.v12i1.4839
Giraldo, M. J. A. (2016). El experimento en la enseñanza de la biología. Un estudio de caso con licenciados en biología de tres instituciones educativas distritales. [Tesis de licenciatura, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia] Repositorio de la UPN. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/1745
Hernández, S. R., Fernández, C. L. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Sexta edición. Editorial Mc Graw Hill.
Hernández, S. R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación: Las rutas cuantitativas, cualitativas y mixtas. McGraw-Hill Interamericana.
Leal, A. (2019, 23 Febrero). Problemas y desafíos de la situación universitaria en Venezuela. Otras voces en educación. http://otrasvoceseneducacion.org/archivos/302266
Leite, L. y Figueroa, A. (2004). Las actividades de laboratorio y la explicación científica en los manuales escolares de ciencias. Alambique, 39, 20-30.
López, R. A. M., y Tamayo, A. O. E. (2012). Las prácticas de laboratorio en la enseñanza de las Ciencias Naturales. Latinoamericana de Estudios Educativos, 8(1), 145–166. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/5036
Lorenzo, M. (2020). Revisando los trabajos experimentales en la enseñanza universitaria; Universidad Nacional del Litoral. Facultad de Bioquímica y Ciencias Biológicas. Gabinete Pedagógico. Aula Universitaria, (21), 15-34. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/170694
Maturana, C. O. Y. (2022). Integración Teoría y Práctica desde el Enfoque de Aprendizaje por Descubrimiento en la asignatura Biología Molecular del programa de Licenciatura en Biología y Química de la Universidad Tecnológica del Chocó Diego Luis Córdoba. Revista Latinoamericana de Educación Científica, Crítica y Emancipadora, 1(1), 441–459. https://revistaladecin.com/index.php/LadECiN/article/view/1
Muschietti, P. M. del P., Civeira, G., y Muschietti, P. M. (2017). La intervención docente en educación universitaria: una experiencia con prácticas de laboratorio para estudiantes de ciencias ambientales. Revista de Educación en Biología, 20(2), (pp. 28–40). https://doi.org/10.59524/2344-9225.v20.n2.22513
Palella, S. S. y Martins, P. F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. Tercera edición. Editorial FEDUPEL.
Parada, O. A. (2023). Reflexiones para una nueva enseñanza ciudadana a partir de la Biología Cultural de Humberto Maturana. Revista Estudios En Educación, 6(10), 82-98. http://ojs.umc.cl/index.php/estudioseneducacion/article/view/289
Pineda, R. E. (2021). Estrategias didácticas constructivistas para el desarrollo de competencias genéricas en la asignatura de Biología del Nivel Medio Superior. Revista Electrónica Sobre Tecnología, Educación Y Sociedad, 8(15). https://ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/739
Puche, V. D. J. (2024). Metodologías educativas desde la teoría del conocimiento de Maturana y Varela para enseñanza de las ciencias naturales. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 5(10), 59-81. https://doi.org/10.59654/z4qpj721
Zorrilla, E., Mazzitelli, C., Calle, R. A., Angulo, D. F. y Soto, L. C. A. (2022). Representaciones sociales sobre las prácticas de laboratorio: implicaciones epistemológicas y prácticas para la formación inicial de docentes. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (52), 101-116. https://doi.org/10.17227/ted.num52-13392
Downloads
PDF (Spanish)PDF (French)
PDF (Portuguese)
HTML (Spanish)
HTML
HTML (French)
HTML (Portuguese)
INFOGRAFÍA (Spanish)
INFOGRAFÍA
INFOGRAFÍA (French)
INFOGRAFÍA (Portuguese)
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Digital de Investigación y Postgrado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.