Optimizing comprehensive care.

Current approaches in pedagogical didactics for students with special educational needs.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59654/8mjvtj42

Keywords:

Didactics, special educational needs, psychofunctions, globalizing didactics, technocratic education.

Abstract

Pedagogical didactics is considered an integrating element within the teaching-learning process, whose objective is to implement in the teacher a linkage of strategies for the education of students with special educational needs (SEN) from a social, educational, and pedagogical perspective, in an organized manner to achieve short, medium, and long-term objectives. It is imparted in various educational tasks by the teacher through a globalizingdidactics that ensures
the application of specific attention techniques, resulting in the real diagnosis corresponding to the functioning of the psychofunctions according to the interests and needs of each student, through technocratic education based on experience. This will facilitate the acquisition of competencies guided by the execution of educational programs that allow the application of strategies to maximize the development of skills and abilities within the different levels or modalities of the Venezuelan educational system

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dustin Martínez Mora, Unidad Educativa "Juan Bautista García Roa". San Cristóbal, Táchira - Venezuela.

    Doctorando en Ciencias de la Educación en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Email: martinezdustin690@gmail.com.

  • Vicenza Gil Zambrano, Centro de Formación Educativa Simón Rodríguez Internacional, Santiago - Chile.

    Psicopedagogo. Email: vicenzagilzambrano@gmail.com

References

Abreu O., Gallegos, M, Jacome, JG y Martínez, R. (2017). La Didáctica: Epistemología y Definición en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la Universidad Técnica del Norte del Ecuador. Formación Universitaria p. 81-92 (p.84) https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=373551306009

Clavijo Castillo, R. G., Bautista-Cerro, M. J. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad. Revista de Educación, vol. 15, núm. 1, pp. 113-124. (p.1)

https://www.redalyc.org/journal/4677/467761669009/html/

Dainase Roberto, (2016) Didáctica para la inclusión. Fundamentos Teóricos y Metodológicos para atender a Estudiantes con Necesidades Educativas Especiales. Editores MINED, EDUCAID. --1ª Edición.-- San Salvador, El Salvador. EDUCAID. pp 1-80 (p.22). https://www.educaid.it/wp-content/uploads/2020/09/Didactica-para-la-inclusion_Roberto-Dainese.pdf

Hernández C., Patricia (2014). La didáctica: un acercamiento al quehacer del docente. Revista PAPELES Volumen 6 No. 11 p. 98-106 (p.100) enero - junio de 2014. https://core.ac.uk/download/pdf/236383958.pdf

Lindao Santos, Miltón H., (2015), La Inclusión Educativa en la Educación General Básica. Universidad Regional Autónoma de los Andes (UNIANDES). pp. 1-86 (p6) https://dspace.uniandes.edu.ec/bitstream/123456789/1730/1/TUAEXCOMMGEA005-2015.pdf

Naciones Unidas (2018), La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una Oportunidad para América Latina y el Caribe. pp 1-93 (p.29). https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content

Pila Martínez, J. C., Quintuña Gómez, J. M., Pila Martínez, F. R., Salazar Ponce, S. A., & Analuisa Jacome, I. S. (2023). Didáctica, un breve análisis situacional para el profesorado ecuatoriano. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0 Vol. 27 Núm. 1, pp 375-385. https://revistas.investigacion-ueliob.com/index.php/educare/article/view/1623

Rojas N., Gabriela A. (2022). Estrategias didácticas para el desarrollo de la comprensión lectora en los y las estudiantes de séptimo año de E.G.B del paralelo “B” de la Unidad Educativa “Sayausí”2020–2021. Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica Salesiana Cuenca – Ecuador. pp. 1-81 (p34) https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/22046

Unesco, (2008), Conferencia Internacional de Educación, Cuadragésima octava reunión. Centro Internacional de Conferencias Ginebra, 25 a 28 de noviembre de 2008. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000161565_spa

Unesco, (2021) Informe sobre inclusión y Educación, pp 1-9 (p.5) https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379502_spa

Published

2024-07-30

How to Cite

Martínez Mora, D. ., & Gil Zambrano, V. . (2024). Optimizing comprehensive care.: Current approaches in pedagogical didactics for students with special educational needs. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 5(10), 267-279. https://doi.org/10.59654/8mjvtj42

Similar Articles

1-10 of 103

You may also start an advanced similarity search for this article.