Educational methodologies based on Maturana and Varela's theory of knowledge for teaching natural sciences.

Authors

  • Deinny José Puche Villalobos Universidad Experimental Pedagógica Libertador. Facultad de Humanidades y Educación. Escuela de Educación. Caracas-Venezuela. Author https://orcid.org/0009-0003-9646-2356

DOI:

https://doi.org/10.59654/z4qpj721

Keywords:

Educational methodologies, theory of knowledge, natural sciences.

Abstract

The study arises in response to the low performance and lack of interest of students in physics, chemistry and biology. Observing that natural science teachers focus on rigid and traditional methodologies, disconnected from the reality of the students. The objective was to analyze the possibilities offered by Maturana and Varela's theory of knowledge for the development of educational methodologies in the teaching of natural sciences. The socio-critical paradigm and participatory action research were used, with diagnosis, planning, implementation and evaluation phases, carried out with 5th year students in the three subjects, collecting data from 12 teachers and students. The study concludes that the methodology based on the theory of knowledge positively impacts the performance and motivation of students. The information obtained guides transformations in educational practices, revitalizing the teaching of natural sciences and strengthening student commitment in these disciplines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Deinny José Puche Villalobos, Universidad Experimental Pedagógica Libertador. Facultad de Humanidades y Educación. Escuela de Educación. Caracas-Venezuela.

    Doctorado Latinoamérica en Educación: Políticas Públicas y Profesión Docente, Universidad Experimental Pedagógica Libertador (UPEL). MSc. en Enseñanza de la Biología. Lcdo. en Educación Biología.

References

Ansoleaga, K. (2019). La educación rural transformadora. Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (FEDUPEL).

Arnold, M., Urquiza, A., &Thumala, D. (2011). Recepción del concepto de autopoiesis en las ciencias sociales. Sociológica (México), 26(73), 87-108. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0187-01732011000200004&script=sci_arttext

Ball, S., & Gutiérrez, M., &Tallaferro D. (2014). Planteamientos epistemológicos de la obra" El árbol del conocimiento" de Humberto Maturana y Francisco Varela (Doctoral dissertation, Universidad del Zulia). http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/anuariodoctoradoeducacion/article/view/3863

Bedoya, M. (2023). De la colonización hacia la decolonización en la Educación Matemática: Aportes de la liberación. Revista Educar Mais, 7, 506-520. https://doi.org/10.15536/reducarmais.7.2023.3335

Busquets, T., Silva, M., & Larrosa, P. (2016). Reflexiones sobre el aprendizaje de las ciencias naturales: Nuevas aproximaciones y desafíos. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(ESPECIAL), 117-135. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000300010

Correa-Díaz, A., Benjumea-Arias, M., & Valencia-Arias, A. (2019). La gestión del conocimiento: Una alternativa para la solución de problemas educacionales. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-27. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-2.1

De La Aldea, E. (2019). Los cuidados en tiempos de descuido. Chile: LOM Ediciones.

De la Fuente, J. (1997). El lenguaje desde la biología del amor. Literatura y lingüística, (10), 0. https://www.redalyc.org/pdf/352/35201009.pdf

Di Pasquo, F., Busan, T., Ocampo, C., Rodríguez, E., Klier, G., & Del Castillo, D. (2020). Teoría del conocimiento, ecología y problemática ambiental. MAD, (42), 33-44. https://revistateoria.uchile.cl/index.php/RMAD/article/view/59297

Flores, R. (2021). IAP: Intensificación para la transformación social. Portugal: Amazon Digital Services LLC - KDP Print US.

Gorostiza, A. (2021). Humberto Maturana: biología y comunicación (Bachelor'sthesis, Universidad Nacional de Rosario). https://rephip.unr.edu.ar/items/0e2ef500-95a8-42f7-84b0-d2194d0669af

Hernández, C. (2009). El sentido de lo humano en el contexto educativo venezolano (visto desde la teoría de Humberto Maturana). Facultad de Ciencias de la Educación, 3 (4) 121-136. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/arje/arj04/art07.pdf

Jové, M. (2022). Humberto Maturana: Ciencia, educación y democracia desde la biología del amor. Bajo palabra. Revista de filosofía, (30), 139-154. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8724145

Maturana, H. (2004). Transformación en la convivencia. JC Sáez Editor.

Maturana, H. R., & Maturana, H. (2003). El sentido de lo humano. JC Sáez editor.

Maturana, H., & Davila, X. (2006). Desde la matriz biológica de la existencia humana. Editorial, Universidad academia de humanismo cristiano.

Maturana, H. R., Varela, F. J. (1990). El árbol del conocimiento: las bases biológicas del conocimiento humano. Chile: Debate.

Méndez, I. (2018). La teoría biológica del conocimiento como puente de articulación entre las ciencias naturales y sociales. Humanidades Médicas, 18(2), 176-194. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202018000200176&script=sci_arttext

Mendoza, E.., & Godoy, N. (2016). El Aprendizaje desde un enfoque holístico e integrador. Revista Científica Teorías, Enfoques y Aplicaciones en las Ciencias Sociales, 9(19), 39-54. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6577479

Obando, O., Galviz, S. (2023). Voces subjetivas diversas: Reflexiones polifónicas para la construcción de una cultura de paz. Colombia: Universidad del Valle.

Olivo-Franco, J., & Corrales, J. (2019). De los entornos virtuales de aprendizaje: hacia una nueva praxis en la enseñanza de la matemática. Revista Andina de Educación, 3(1), 8-19. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2631-28162019000300008&script=sci_arttext

Ortiz, A. (2015). La concepción de Maturana acerca de la conducta y el lenguaje humano. CES Psicología, 8(2), 182-199. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2011-30802015000200011%20&script=sci_arttext

Parada, A. (2023). Reflexiones para una nueva enseñanza ciudadana a partir de la Biología Cultural de Humberto Maturana. Revista Estudios en Educación, 6(10), 82-98. http://ojs.umc.cl/index.php/estudioseneducacion/article/view/289

Rodríguez, D., & Torres, J. (2003). Autopoiesis, la unidad de una diferencia: Luhmann y Maturana. Sociologías, 106-140. https://www.scielo.br/j/soc/a/FGbCQNG5DBVHjSR78fTjpVP

Rojas, R. (2002). Investigación Acción en el aula. Enseñanza-aprendizaje de la metodología Editorial Plaza y Valdés, S.A.

Ruiz, G. (2008). Reflexiones y definiciones desde la teoría biológica del conocimiento: aprendizaje y competencia en la universidad actual. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 34(1), 199-214. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052008000100012

Ruiz, Á., & Abad, J. (2019). El lugar del símbolo: El imaginario infantil en las instalaciones de juego. España: Editorial Grao.

Santos, A. (2022). Lo uno y lo múltiple en la información desde la perspectiva bibliotecológica. Editorial. Universidad Nacional Autónoma De México

Scribano, A. O. (2007). El proceso de investigación social cualitativo. Argentina: Librería Guadalquivir.

Toro, S., & Vega, J. (2021). Manifestaciones de la motricidad humana: Brotes desde el sur. Chile: Ediciones Universidad Austral de Chile.

Published

2024-07-30

Issue

Section

Artículos de Investigación

How to Cite

Puche Villalobos, D. J. . (2024). Educational methodologies based on Maturana and Varela’s theory of knowledge for teaching natural sciences. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 5(10), 59-81. https://doi.org/10.59654/z4qpj721

Similar Articles

11-20 of 119

You may also start an advanced similarity search for this article.