Quality Indicators System: Evaluation of research training in higher education in Nicaragua, 2021–2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59654/zjcv8v41

Keywords:

Quality, Indicators, Research, System, University.

Abstract

Indicators have become key instruments to improve decision-making in the research management of institutions and for better definition, development, and evaluation of policies, reforms, and programs. Under this reality, the present research is developed, which arises from the doctoral thesis in Gestión de la Calidad de Investigación Científica. The methodology was characterized by a constructivist paradigm, a mixed approach, and an explanatory type of study. methods, techniques, tools, and instruments were used to collect and process data. The objective of the research is: to develop a quality indicators system for the evaluation of research in the university context, based on efficacy, effectiveness, and efficiency.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jossarys Gazo Robles, Research professor, Universidad Nacional Autonoma de Nicaragua.

    Doctor in Quality Management of Scientific Research, Master in Scientific Research Methods and Bachelor in Social Anthropology, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN-Managua, Nicaragua). Email: jgazo@unan.edu.ni

References

Águila, C. V. (2012) El concepto calidad en la educación universitaria: clave para el logro de la competitividad institucional. Revista Iberoamericana, 36(12),1-6. https://rieoei.org/rie/article/view/2886

Becerra, L. F. Á. Andrade, O. A. M. y Díaz, G. L. I. (2018). Sistema de gestión de la calidad para el proceso de investigación: Universidad de Otavalo, Ecuador. Actualidades Investigativas en Educación, 19(1), 1-32. https://www.redalyc.org/journal/447/44759854020/html/

Berger, P. L. y Luckman, T. (2003). La construcción social de la realidad. Amorrortu.

Consejo Superior de las Universidades Privadas. (2000). Informe del Congreso Académico. Managua, Nicaragua: COSUP.

García, P. M., Ráez G., L., Castro, R. M., Vivar, M. L. y Oyola, V. L. (2003). Sistema de Indicadores de Calidad I. Industrial Data, 6(2), 63-65. https://www.redalyc.org/pdf/816/81660210.pdf

Martín, G. A., Viltes, S. H., Batista, V. J. Romero, G. M. (2024). Evaluación de las competencias profesionales de egresados de la Universidad de las Ciencias Informáticas. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 18(2), . http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992024000200003&lng=es&tlng=es

Mora, A. y Hernández, A. (2024). Entrevista al Doctor Luis Alfredo Lobato Vicerrector de la UNAN-Managua. el19digital. https://www.el19digital.com/articulos/ver/159623-entrevista-al-doctor-luis-alfredo-lobato-vicerrector-de-la-unan-managua

Horruitiner, S. P (2007). Modelo de acreditación de carreras de la educación superior cubana. Revista Iberoamericana de Educación, 44(2), 1-13. https://rieoei.org/RIE/article/view/2252/3261

Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua - Managua. (Agosto de 2020). Proyecto Institucional. Managua: UNAN. https://www.unan.edu.ni/wp-content/uploads/unan-managua-proyecto- institucional.pdf

Published

2025-07-20

Issue

Section

Artículos de Investigación

How to Cite

Gazo Robles, J. . (2025). Quality Indicators System: Evaluation of research training in higher education in Nicaragua, 2021–2023. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 6(12), 187-197. https://doi.org/10.59654/zjcv8v41

Similar Articles

1-10 of 105

You may also start an advanced similarity search for this article.