Virtual education in Nicaragua.
A challenge for university teachers.
DOI:
https://doi.org/10.59654/tcspwy90Keywords:
Training, virtual education, tools, Moodle platform, teaching challenges, technologiesAbstract
The article addresses the challenges that teachers face in higher education to enhance student knowledge through digital platforms. The importance of dedication and training for both students and teachers is emphasized, as they must foster a dynamic environment. The research was based on a quantitative methodology, surveying teachers in virtual environments to analyze skills, knowledge, and challenges. These challenges include adapting to changes in virtual education, using digital tools to create interactive materials, and training in Information and Communication Technologies (ICT). In conclusion, the need to empower student knowledge is highlighted, underscoring the importance of teachers adapting to virtual education and mastering digital tools, requiring training programs that provide them with essential skills and knowledge.
Downloads
References
Aloguín, A., y Feixas, M. (2009). La incorporación y acogida en la escuela infantil y primaria en Cataluña: Percepciones de maestros, tutores y directores. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(1), 141-155. https://www.redalyc.org/pdf/567/56711733011.pdf.
Ardini, C., Herrera, M. M., González Angeletti, V., y Secco, N. E. (2020). Docencia en tiempos de coronavirus: una mirada al trabajo docente y la experiencia educativa en entornos virtuales en el marco del ASPO por la pandemia COVID-19. Publicación Digital. Mutual Conexión. Facultad de Ciencias de la Comunicación Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, Argentina. 2020. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/15887
BID. (2020). La educación superior en tiempos de COVID-19. Washington DC: Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/es/la-educacion-superior-en-tiempos-de-covid-19-aportes-de-la-segunda-reunion-del-dialogo-virtual-con
Eirín, N. R., García, R., H.M., y Montero, M. L. (2009). Profesores principiante e iniciación ´profesional. Estudio exploratorio. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(1), 101-115. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/issue/view/2356.
Guaña, E., Llumiquinga, S. y Ortiz, K. (2015). Caracterización de entornos virtuales de enseñanza aprendizaje (EVEA) en la educación virtual. Ciencias Holguín, 21(4), 1-16. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181542152006
Lalangui, J., & Valarezo, J. (2017). El aprendizaje, la era del conocimiento y las TICs ante la realidad Universitaria Ecuatoriana. Atenas, 2 (38). pp. 51-65. http://atenas.mes.edu.cu
Maraza, B. (2016) Hacia un aprendizaje personalizado en ambientes virtuales. Campus Virtuales, 5(1), 20-29. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/111
Marcelo, C. (2009). Los comienzos de la docencia: un profesorado con buenos principios. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 13(1), 1-25. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41898.
Mata, M. C. y Macassi, S. (1997). Cómo elaborar muestras para los sondeos de audiencias. Cuadernos de investigación No 5. ALER, Quito.
Mera, M. A. y Mercado, B. J. (2019). Educación a distancia: un reto para la educación superior en el siglo XXI. Revista dominio de las ciencias, 5(4), 357-376. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7152645
Palloff, R. M.; Pratt, K. (2003). The Virtual Student. A Profile and Guide to Working with Online Learners. San Francisco, EE.UU.: Jossey-Bass.
Rizo, R. M. (2020). Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Revista Multi-ensayos 6(12). https://camjol.info/index.php/multiensayos/article/download/10117/11796?inline=1
Roger, M. (2020). Aulas virtuales: Una alternativa para la educación en tiempos de pandemia. Revista de Educación a Distancia, 23(1), 1-12. file:///C:/Users/Hp/Downloads/El%20aula%20virtual%20en%20la%20educaci%C3%B3n%20a%20distancia%20durante%20la%20pandemia%20de%20COVID-19.pdf
Verdún, N. (2016). Educación virtual y sus configuraciones emergentes: Notas acerca del elearning, b-learning y m-learning. Háblame de TIC, 3, 67-88. https://www.uv.mx/blogs/brechadigital/files/2015/05/HdT3_Verd%C3%83%C2%BAn.pdf.
Downloads
PDF (Spanish)PDF (French)
PDF (Portuguese)
HTML (Spanish)
HTML
HTML (French)
HTML (Portuguese)
Infografía (Spanish)
Infografía
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Digital de Investigación y Postgrado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.