Virtual education in Nicaragua.

A challenge for university teachers.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59654/tcspwy90

Keywords:

Training, virtual education, tools, Moodle platform, teaching challenges, technologies

Abstract

The article addresses the challenges that teachers face in higher education to enhance student knowledge through digital platforms. The importance of dedication and training for both students and teachers is emphasized, as they must foster a dynamic environment. The research was based on a quantitative methodology, surveying teachers in virtual environments to analyze skills, knowledge, and challenges. These challenges include adapting to changes in virtual education, using digital tools to create interactive materials, and training in Information and Communication Technologies (ICT). In conclusion, the need to empower student knowledge is highlighted, underscoring the importance of teachers adapting to virtual education and mastering digital tools, requiring training programs that provide them with essential skills and knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sergio Alberto Mejía Rivera, Universidad de Tecnología y Comercio, Nicaragua.

    Master en Docencia Universitaria, Universidad de Tecnología y Comercio (UNITEC). Licenciado en Ciencias de la Educación con mención en Informática Educativa, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN). Email: sabanagrande2003@yahoo.es

References

Aloguín, A., y Feixas, M. (2009). La incorporación y acogida en la escuela infantil y primaria en Cataluña: Percepciones de maestros, tutores y directores. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(1), 141-155. https://www.redalyc.org/pdf/567/56711733011.pdf.

Ardini, C., Herrera, M. M., González Angeletti, V., y Secco, N. E. (2020). Docencia en tiempos de coronavirus: una mirada al trabajo docente y la experiencia educativa en entornos virtuales en el marco del ASPO por la pandemia COVID-19. Publicación Digital. Mutual Conexión. Facultad de Ciencias de la Comunicación Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, Argentina. 2020. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/15887

BID. (2020). La educación superior en tiempos de COVID-19. Washington DC: Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/es/la-educacion-superior-en-tiempos-de-covid-19-aportes-de-la-segunda-reunion-del-dialogo-virtual-con

Eirín, N. R., García, R., H.M., y Montero, M. L. (2009). Profesores principiante e iniciación ´profesional. Estudio exploratorio. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(1), 101-115. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/issue/view/2356.

Guaña, E., Llumiquinga, S. y Ortiz, K. (2015). Caracterización de entornos virtuales de enseñanza aprendizaje (EVEA) en la educación virtual. Ciencias Holguín, 21(4), 1-16. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181542152006

Lalangui, J., & Valarezo, J. (2017). El aprendizaje, la era del conocimiento y las TICs ante la realidad Universitaria Ecuatoriana. Atenas, 2 (38). pp. 51-65. http://atenas.mes.edu.cu

Maraza, B. (2016) Hacia un aprendizaje personalizado en ambientes virtuales. Campus Virtuales, 5(1), 20-29. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/111

Marcelo, C. (2009). Los comienzos de la docencia: un profesorado con buenos principios. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 13(1), 1-25. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41898.

Mata, M. C. y Macassi, S. (1997). Cómo elaborar muestras para los sondeos de audiencias. Cuadernos de investigación No 5. ALER, Quito.

Mera, M. A. y Mercado, B. J. (2019). Educación a distancia: un reto para la educación superior en el siglo XXI. Revista dominio de las ciencias, 5(4), 357-376. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7152645

Palloff, R. M.; Pratt, K. (2003). The Virtual Student. A Profile and Guide to Working with Online Learners. San Francisco, EE.UU.: Jossey-Bass.

Rizo, R. M. (2020). Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Revista Multi-ensayos 6(12). https://camjol.info/index.php/multiensayos/article/download/10117/11796?inline=1

Roger, M. (2020). Aulas virtuales: Una alternativa para la educación en tiempos de pandemia. Revista de Educación a Distancia, 23(1), 1-12. file:///C:/Users/Hp/Downloads/El%20aula%20virtual%20en%20la%20educaci%C3%B3n%20a%20distancia%20durante%20la%20pandemia%20de%20COVID-19.pdf

Verdún, N. (2016). Educación virtual y sus configuraciones emergentes: Notas acerca del elearning, b-learning y m-learning. Háblame de TIC, 3, 67-88. https://www.uv.mx/blogs/brechadigital/files/2015/05/HdT3_Verd%C3%83%C2%BAn.pdf.

Published

2024-07-30

Issue

Section

Artículos de Investigación

How to Cite

Mejía Rivera, S. A. . (2024). Virtual education in Nicaragua.: A challenge for university teachers. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 5(10), 161-169. https://doi.org/10.59654/tcspwy90

Similar Articles

1-10 of 88

You may also start an advanced similarity search for this article.