The role of epistemology in scientific production.
DOI:
https://doi.org/10.59654/kts59k42Keywords:
Epistemology, research paradigms, scientific production.Abstract
The essay analyzes the importance of epistemology in scientific production. Epistemology seeks to understand things in their essence and causes, reflecting on the creation of knowledge and scientific disciplines. This approach transforms ontological and gnoseological convictions into scientific work standards, linked to different scientific communities. Thus, it enables the management of perspectives to conceive, develop, and evaluate scientific processes, encompassing the production of research and epistemological trends. Science, in constant evolution, has developed an intimate relationship with epistemological reflection. The positivist paradigm is applied through the hypothetico-deductive research system, while the dialectical-critical and interpretative approaches are applied through hermeneutic research. Scientific production, a social process that occurs in an organized or institutionalized manner, has scientific communities as its main protagonists, highlighting the relevance of epistemology in this context.
Downloads
References
Bunge, M. (1981). Epistemología. Ciencia de la ciencia: Ariel
Brunet, I. y Morell, A. (2001). Epistemología y cibernética. Papers, 65. 31-45.
Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación acción en la formación del profesorado. Editorial Martínez Roca. Barcelona.
Cazau, P. (2011). Evolución de las relaciones entre la epistemología y la metodología de la investigación. Paradigmas, 3, 109-126.
Escudero, J. (1987). La investigación-acción en el panorama actual de la investigación educativa: algunas tendencias. Revista de Innovación e Investigación Educativa, 3, 5-39.
Habermas, J. (1988). La Lógica de las Ciencias Sociales. Madrid: Tecnos.
Kuhn, T. (1986). La Estructura de las revoluciones científicas: Fondo de cultura económica.
Miller, S. I. & Fredericks, M. (2002). Naturalistic inquiry and reliabilism: A compatible epistemological grounding. Qualitative Health Research, 12(7), 982-989.
Padrón, J. (2007). Tendencias epistemológicas de la investigación científica en el siglo XXI. Cinta de Moebio, 28. 1-28. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10102801.
Pérez, S., G. (2004), Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. I. Métodos: La Muralla, 230 pp.
Ricoy, M. C. (2005). La prensa como recurso educativo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(24), 125-163.
Sandin E. Ma. P. (2003). Investigación cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. Madrid: Mc Graw Hill.
Schmidt, V. H. (2001). Oversocialised epistemology: A critical appraisal of constructivism. Sociology, 35(1), 135-157.
Tamayo, M. (2003). El proceso de la investigación científica. Editorial: Limusa.
Vasilachis de G., I. (2007). El aporte de la epistemología del sujeto conocido al estudio cualitativo de las situaciones de pobreza, de la identidad y de las representaciones sociales. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 8(3), Art. 6, http://nbnresolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs070364.
Downloads
PDF (Spanish)PDF (French)
PDF (Portuguese)
HTML (Spanish)
HTML
HTML (French)
HTML (Portuguese)
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Digital de Investigación y Postgrado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.