Philosophical perspectives and implications of constructivism as epistemic model for education

Authors

  • Carmen Eloísa Sánchez Molina Docente Ordinario, categoría asistente. Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora. Santa Bárbara de Barinas – Venezuela. Author

DOI:

https://doi.org/10.59654/kzafrw32

Keywords:

Constructivism in antiquity, Piagetian constructivism, sociocultural constructivism, radical constructivism.

Abstract

The content map developed in this article contains several essential aspects that are likely to be unfinished due to the enormous complexity involved in the subject in question. The vision of constructivism goes back to the presocratic, but also in the modern age there are Descartes, Galileo, Newton and Kant. Subsequently, constructivism is developed formally through principles and concepts with Piaget, Vigotsky, Foerster and Glasersfeld. Consequently, the purpose of the article is to interpret constructivism from Greek antiquity to the present day with its contributions to education. It is concluded that knowledge can be built, the student is an active entity and the teacher must generate strategies that allow the development of knowledge construction by the student. Likewise, it is concluded that in the modern age the experiments developed by Newton and Galileo served as a guideline for the construction of hypotheses and verification of theories. Likewise, knowledge is constructed individually through a psychological process (Piaget); while Vigotsky assigns an important role to culture and context in the construction of knowledge. There are also some theses that are shared among the three constructivisms, but they are different proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carmen Eloísa Sánchez Molina , Docente Ordinario, categoría asistente. Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora. Santa Bárbara de Barinas – Venezuela.

    Magister en Docencia Universitaria. Cursante del Doctorado en Educación de la Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora. Barinas, Barinas - Venezuela.

References

Barrera, M. M. F. (2010). Modelos epistémicos en investigación y educación. Sexta edición. Sypal-Quirón editores.

Coll, C., Martín, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, I. y Zabala, A. (Coords.). (1999). El Constructivismo en el aula. Editorial Graó.

Ferrater, M. J. (1994). Diccionario de Filosofía. Vol. 2. 3a. Reimpresión (2004). Editorial Ariel.

Foucault, M. (Ed). (1995). La arqueología del saber. Editorial Siglo XXI.

Gallego-Badillo, R. (1997). Discurso sobre constructivismo. Nuevas estructuras conceptuales, metodológicas y actitudinales. Segunda reimpresión. Colección Mesa Redonda. Cooperativa Editorial Magisterio.

Glasersfeld, E. V. (2001). El constructivismo radical y la enseñanza. Perspectivas, 31(2), 171-184.

Jenófanes. Poema. En García, B. J. D. (Compilador). (1979). Los presocráticos. Colección Popular 177. Fondo de cultura económica.

Kant, I. (2009). Pedagogía. Editorial Universidad Nacional de Córdoba.

Kant, I. (2007). Crítica de la razón pura. Editorial Cohhue

Londoño, R. C. A. (2007). Avatares del constructivismo: De Kant a Piaget. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 10, 73-96. https://www.redalyc.org/pdf/869/86901006.pdf

Piaget, J. (1970). Lógica y conocimiento científico. Naturaleza y métodos de la epistemología. Buenos Aires, Proteo. Madrid, Ciencia Nueva.

Piaget, J. (1980). Psicología y pedagogía. Editorial Ariel.

Hernández, R. G. (2008). Los constructivismos y sus implicaciones para la educación. Perfiles Educativos, XXX(122), 38-77. https://www.redalyc.org/pdf/132/13211181003.pdf

Rosero, C. O. A. (2021). Métodos de investigación desde los modelos epistémicos. Dialogus, 2(2), 10-20. https://dx.doi.org/10.37594/dialogus.v1i2.479

Serrano, G-T. J. M. y Rosa, M. P. P. (2011). El Constructivismo hoy: enfoques constructivistas en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(1), 1-27. https://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v13n1/v13n1a1.pdf

Published

2023-06-15

Issue

Section

Artículos De Revisi´ón

How to Cite

Sánchez Molina , C. E. . (2023). Philosophical perspectives and implications of constructivism as epistemic model for education. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 4(8), 77-86. https://doi.org/10.59654/kzafrw32

Similar Articles

11-20 of 108

You may also start an advanced similarity search for this article.