The UNA

Challenges and trends guiding our future

Authors

  • Dilia Josefina Padrón Noriega Tenured Associate Professor, Universidad Nacional Abierta, Anzoategui Local Center, Venezuela. Author https://orcid.org/0009-0005-0261-0034

DOI:

https://doi.org/10.59654/80pwz224

Keywords:

Higher Education, National Open University (UNA), hybrid pedagogies, educational challenges.

Abstract

“The UNA: Challenges and trends shaping our future" is a reflective analysis on the present and future of higher education, with a specific focus on the National Open University (UNA). It examines the adoption of hybrid pedagogies, which play a substantial role in the educational debate. The essay discusses the role of universities in being a key player in society and advocates for a strong commitment to creativity and improvement. The future of the NOU is promising; it can be achieved through careful planning and visionary leadership, in order to overcome challenges and establish itself as a leading institution in the training of professionals committed to the future. Overall, this study provides a comprehensive and structured overview of university challenges and trends, emphasizing the need for adaptation and continuous improvement in the field of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Dilia Josefina Padrón Noriega, Tenured Associate Professor, Universidad Nacional Abierta, Anzoategui Local Center, Venezuela.

    Doctorate in Management, Postdoctorate in Postconventional Management, Master's in Managerial Sciences with a specialization in Finance. Contact email de: diliapadron@gmail.com

References

Aponte, E. (2008). Desigualdad, Inclusión y Equidad en la Educación Superior en América Latina y el Caribe: Tendencias y Escenario Alternativo en el Horizonte 2021. En Tendencias de la Educación Superior de América Latina y el Caribe. Gazzola, A. y Didriksson, A. (Editores). UNESCO. http://www.unesco.org.ve/dmdocuments/biblioteca/publicaciones2008/LibroTENDENCIAS_espanol. Pdf [Consulta: 27-01-2024]

Arias, E., Brechner, M., Perez, M., & Vázquez, M. (2020). De la educación a distancia a la híbrida: elementos clave para hacerla realidad. Política Educativa Hablemos de América Latina y El Caribe, Vol. 0, pp. 1–21. BID. https://blogs.iadb.org/educacion/es/eduhibrida/

Bauman Z. (2008). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Gedisa

Bauman, Z. (2003). Comunidad. En busca de seguridad en un mundo hostil. Siglo XXI.

Brunner, J. (2000). “Globalización y el futuro de la educación: tendencias, desafíos, estrategias”. Documento presentado en el Seminario sobre Prospectiva de la Educación en América Latina y el Caribe (2000, agosto). http://mt.educarchile.cl/archives/Futuro_EDU%25UNESCO2000.pdf

Duart, J. M., Gil, M., Pujol, M. y Castaño, J. (2008). La universidad en la sociedad red. UOC-Ariel.

Graham, C. R. (2006). Blended learning systems. definition. current trends, and future directivos. The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs (pp. 3-18). San Francisco: Pfeiffer.

Linder, K. (2017). Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje híbridos. Nuevas direcciones para la enseñanza y el aprendizaje, (149). 11-18. https://doi.org/10.1002/tl.20222

Universidad Nacional Abierta. (s/f). Un modelo de innovación en Educación Superior a Distancia. [Página Web en Línea]. Disponible: http://www.una.edu.ve/

Reyes, G. E. (2008). Teoría de la Globalización: Bases Fundamentales. http://www.monografias.com/trabajos7/bafux/bafux.shtml

Published

2025-01-20

Issue

Section

Artículos De Revisi´ón

How to Cite

Padrón Noriega, D. J. (2025). The UNA: Challenges and trends guiding our future. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 6(11), 155-169. https://doi.org/10.59654/80pwz224

Similar Articles

1-10 of 128

You may also start an advanced similarity search for this article.