Universe of environmental education linked to presocratic philosophy from the perspective of complexity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59654/khnk8q35

Keywords:

Environmental education, development, progress, philosophy, pre-Socratics, nature, human being

Abstract

The critical review of the development and progress of philosophical humanity where the pre- Socratics instructed the so-called myth to the logos, where rational thought begins. In this way, man is the place par excellence where nature and human thin beings converge, occupying thekers of Miletus towards the basic principle of things, nature or the element that makes up the world and universe. From the methodological point of view, the study is located within the qualitative paradigm in which the dialectical hermeneutic method is used. However, the absence of ethics and ignorance of the sensitivity of the habitat has allowed the irrational destruction of human beings in their path. This is how Aristotle chronologically organized the preclassical history of Western philosophy where the Greeks inherit objects from the Egyptians and Babylonians. In the same way, they give this heritage a vigorous effort provided with lucidity, reason and logic, likewise, it corresponds to the improvement of environmental education, by virtue of these points, the need arises to consider a study oriented to document the environmental concern that show their relationships, ecological behavior and cognitive models from the pre-Socratics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carlos Liborio Camacho Quintero, Universidad de Los Andes, Mérida - Venezuela.

    Dr. en Gerencia Avanzada, Universidad Fermín Toro, Venezuela. Dr. En Educación, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Maestría en Gerencia Empresarial, Universidad Fermín Toro, Venezuela. Especialidad en Telemática, Universidad Nacional Abierta, Venezuela. Especialidad en Derecho Laboral. Universidad de Los Andes, Venezuela. Ingeniero de sistemas, Instituto Politécnico Santiago Mariño, Venezuela. Licenciado en Administración de Empresas, Universidad Nacional Abierta, Venezuela. Abogado, Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora, Venezuela. Contador Público. Universidad Nacional Abierta. Email: clcamachoq71@gmail.com

References

Abbagnano, N. (1996). Diccionario de filosofía. Tercera edición. Fondo de cultura económica S.A.

Arias, A y Ramírez, L (2018). Revista EAN. La organización-empresa: ¿un sistema vivo? Aportes de la teoría de la complejidad y la filosofía ambiental a la teoría administrativa y organizacional. Núm. 86, 2019, enero-junio, pp. 133-150. Universidad EAN. https://doi.org/10.21158/01208160.n86.2019.2298.

Chagollán, López, Ávila, Del Campo, Reyes y Cervantes (2006). Cultura escolar, apropiación tecnológica y democracia. Universidad Pont.

Eggers, C. y Juliá, V. (1978). Los filósofos presocráticos. Biblioteca Clásica Gredos.

García, B. J. (1963). Fragmentos filosóficos de los presocráticos. Ediciones del Ministerio de Educación.

Gil, R. (2015) Alternativa metodológica interdisciplinaria entre el proceso de enseñanza aprendizaje de la matemática y la física. Revista Didáctica y Educación. Vol. VI. Número 2. Venezuela.

Gutiérrez, J. (2011). La Educación Ambiental. (2da Edic). Ediciones Muralla.

Hurtado, J. y Toro. (2004). Paradigmas y métodos de investigación en tiempos de cambio. Episteme. Consultores Asociados C.A.

Leff, E. (2006). Racionalidad Ambiental. Ediciones SXXI.

Martínez, M. (2011). Epistemología y metodología cualitativa en las ciencias sociales. Editorial Trillas.

Montesquieu (1748). El espíritu de las leyes. Primera parte, Libro I. Sarpe, 1984. Traducción de Mercedes Blázquez y Pedro de Vega. Filosofía Digital, 2006.

Morin, E. (2003). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.

Velásquez De C. F. (1998). Temas de Educación Ambiental en las Ciencias de la Vida. Narcea.

Published

2024-07-30

Issue

Section

Artículos De Revisi´ón

How to Cite

Camacho Quintero, C. L. . (2024). Universe of environmental education linked to presocratic philosophy from the perspective of complexity. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 5(10), 221-232. https://doi.org/10.59654/khnk8q35

Similar Articles

11-20 of 99

You may also start an advanced similarity search for this article.