Transmetodology

An option that pays tribute to the transcomplex integrative appro

Authors

  • Cerbeleón Murillo Ruiz Docente jubilado de la Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Núcleo de Postgrado Caracas, Venezuela. Author

DOI:

https://doi.org/10.59654/rgmng267

Keywords:

Research, multiple realities, multi-ethics, trans-methodology.

Abstract

Research in the social and human sciences over the course of this century has shown the need for a new episteme that can be taken up with a new world view in which knowledge and cultures are integrated and the existence of multiple realities is recognized. From there arises what has been called trans-methodology, which articulates diverse techniques and methods in a way that is coherent with the theoretical position of the researcher for the production of scientific knowledge in an innovative way. This requires a practice of interrelations in which a broad, organized and deep epistemic vision is combined with bold reflections and experiments, where multiple logics of understanding socio-cultural reality also intervene. It is concluded that thinking about the approach to the problem of an investigation that is developed from the trans-methodological proposal, implies the integration of three fundamental dimensions that are: the contextualization of the problem, with the purpose of locating it in the context from which it is approached; the empirical investigation as a methodological resource and the theoretical practice as a work means.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cerbeleón Murillo Ruiz , Docente jubilado de la Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Núcleo de Postgrado Caracas, Venezuela.

    Profesor en Educación Integral, mención Matemáticas (UPEL-IMPM), (IMPM). Magíster en Gerencia, mención Sistemas Educativos (UBA). Magister en Educación Robinsoniana (UNESR). Doctor en Ciencias de la Educación (UBA). Postdoctor en Ciencias de la Educación (UNESR). Postdoctor en Coaching Personal y Organizacional, de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL-IPM), Postdoctor en Investigación Transcompleja (UBA). Miembro de la Red de Investigadores de la Transcomplejidad (REDIT). Profesor Titular a dedicación Exclusiva, UNESR-NREAC). Email: cermurilloruiz1@gmail.com

References

Braga, J. (2011). La Práctica de la Investigación en Comunicación. Enfoque metodológico para la toma de decisiones. Revista de la Asociación Nacional de Programas de Postgrado en Comunicación E-compós.

Bonilla, E. y Rodríguez, P. (1997). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. Santafé de Bogotá: Norma.

Carvajal, A. (2012). Elementos de investigación social aplicada. 1ª. Reimpresión de la 3ª. Edición, Cali, Escuela de Trabajo Social y Desarrollo Humano, Universidad del Valle.

Costa, B. M. E. (2011). Grupo focal. In: Duarte, Jorge; Barros, Antonio (Org.). Métodos e técnicas de investigación em comunicação. (2. ed. 5. reimpr. pp. 180-92). São Paulo: Atlas.

Maldonado, G de La Torre, A. E. (2008). Perspectiva Transmetodológica en el Contexto del Cambio Civilizatorio a principios del siglo XXI. Joao Pessoa: Editorial universitaria de la UFPB.

Maldonado, A. E. (2009). Transmetodología de la investigación teórica en comunicación: análisis de la vertiente Verón en América Latina. Quito: CIESPAL.

Maldonado, G de La Torre, A. E. (2016). Contribuciones transmetodológicas para el análisis de procesos comunicativos contemporáneos. Mediaciones Sociales, nº 15, pp. 1‐15. DOI:http://dx.doi.org/10.5209/MESO.54540.

Massé, N. C. E. (2008). Nuevos Presupuestos en las Ciencias. Caos y Complejidad. Revista antropología Experimental. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/rae/article/view/1997/1745

Morin, E. (2001). Introducción al Pensamiento Complejo. España. Gedisa

Orozco-Gómez, G. y González, R. (2012). Una Coartada Metodológica: Abordajes Cualitativos en la Investigación en Comunicación, Medios y Audiencias. Tintable.

Ruiz B, C. (2008). El enfoque multimétodos en la investigación social y educativa: Una mirada desde el paradigma de la complejidad. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2785456.pdf

Schavino, N y Villegas C. (2006a). El Paradigma Integrador Transcomplejo. En ensayos de investigaciones. Publicación del centro de investigación de Postgrado de la Universidad Bicentenaria de Aragua. (2006) Año 1 – N 1. UBA.

Schavino, N y Villegas C. (2006b). La investigación: Un enfoque integrador transcomplejo. Revista del Decanato de Investigación, Extensión y Postgrado de la Universidad Bicentenaria de Aragua. Venezuela. UBA.

Villegas, C. (2009). Una aproximación a la concepción de investigación transcompleja. http://crisalidavillegas.blogspot.com

Published

2024-01-02

Issue

Section

Artículos Científicos

How to Cite

Transmetodology: An option that pays tribute to the transcomplex integrative appro. (2024). Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 1(2), 9-22. https://doi.org/10.59654/rgmng267

Similar Articles

1-10 of 65

You may also start an advanced similarity search for this article.