Educommunication: A dialogic approach to innovate teaching practice
DOI:
https://doi.org/10.59654/8pgbxs47Keywords:
Educommunication, dialogic approach, innovation, teaching practice.Abstract
The objective of this study was to establish the importance of Educommunication as a dialogic approach to innovate teaching practices. It was addressed from five theoretical perspectives: educational, communicative, media-related, social, and technological. The methodology involved a documentary review of previous theories and approaches. For this purpose, 42 documents were selected, focusing on topics such as educommunication, educational innovation, and the integration of technologies in the classroom. Inclusion criteria were applied, such as open access, publication between 2010 and 2024, and availability in English and Spanish. Content analysis and theoretical synthesis were employed. The results showed that educommunication fosters participatory and critical learning, promotes teaching for empowerment, and cultivates citizens capable of analyzing, questioning, and producing ethical content. In conclusion, the study highlighted the need for teachers to redesign their practices using an educommunicative approach, incorporating dynamic and inclusive learning experiences that contribute to the development of collective knowledge.
Downloads
References
Aguaded, J. I. y Martín. P. D. (2013). Educomunicación y radios universitarias: panorama internacional y perspectivas futuras. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, (124), 65-72.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5791043
Álvarez, I. N. J. y Suarez, M. G. A. (2023). Educomunicación: estrategia de intervención pedagógica en adolescentes con impulsividad motora, cognitiva y no planeada. Rastros Rostros, 25(2), 1-18.https://revistas.ucc.edu.co/index.php/ra/article/view/4542
Anaguano, P. (2024). Educomunicación como parte del sistema educativo ecuatoriano. EDUCATECONCIENCIA, 32(3). https://doi.org/10.58299/edutec.v32i3.785
Andrade, D., Quevedo, J. y Márquez, L. (2018). Lineamientos Educomunicacionales desde el enfoque dialógico para innovar la práctica docente en la Institución educativa departamental “Luis Carlos Galán Sarmiento” del municipio Plato Magdalena. [Tesis de maestría. Universidad Autónoma del Caribe]. http://190.144.180.114/handle/11619/4039
Arias, F. (2016). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. 7ma. Edición. Episteme.
Arranz, P., Soláns, M., Feltrero, R. y Fernández, M. L. (2024). Educomunicación y transformación social. Editorial Dykinson
Badillo, M. (2014). Educomunicación y medio ambiente: en la búsqueda y construcción de fisuras. Revista de investigación agraria y ambiental, 5(1), 255-270.https://doi.org/10.22490/21456453.960
Bajaña, I., Menéndez, M., Chiriboga, W., Pico, R. y Picos, G. (2016). La comunicación, eje transversal en la formación del estudiante universitario en el siglo XXI. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 7(6), 173-182.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6672799
Barbas, Á., Aranda, D., y Creus, A. (2013). Volver a pensar la educomunicación. Aranda, D. Creus, A. y Sánchez-Navarro, J.(Eds.). Educación, medios digitales y cultura de la participación, 119-135. https://www.academia.edu/43540209/Volver_a_pensar_la_Educomunicación
Bonilla del Río, M., García, R. R., y Pérez, R. M. (2018). La educomunicación como reto para la educación inclusiva. EDMETIC, 7(1), 66-86.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6382216
Caballero, E. (2022). Venezuela y Colombia Aplicación de un modelo de educación comparada al desarrollo educomunicativo. Educación y Ciencia, 26. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/10611
Cárdenas, M., Hidalgo, M. y Samaniego, N. (2024). Educomunicación y desarrollo de habilidades digitales en la educación. Polo del Conocimiento, 9(3), 2611-2631. https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/6810
Cerna, B. C. A. (2024). Educomunicación: vigencia como praxis actual de la Comunicación Social. Revista INVECOM, Estudios transdisciplinarios en comunicación y sociedad 4(1), 1-17. https://doi.org/10.5281/zenodo.10520480
Coslado, Á. (2012). Educomunicación: desarrollo, enfoques y desafíos en un mundo interconectado. Foro de educación, 10(14), 157-175.https://www.redalyc.org/pdf/4475/447544618012.pdf
Crovi, D. (2024). Comunicación educativa en pospandemia. Factores que interpelan a la formación digital universitaria. Inmediaciones de la Comunicación, 19(1), 180-194. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S1688-86262024000100180&script=sci_arttext
Díaz, B., Tobar, D., Buenaño, A., Ramos, B. y Pérez, M. (2024). Comunicación Asertiva y su Influencia en el Aprendizaje de los Estudiantes en la Unidad Educativa San Francisco de las Pampas del Cantón Sigchos, Provincia de COTOPAXI. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 5054-5065. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10921
Downer, J, Stuhlman, M., Schweig, J., Martínez, J. y Ruzek, E. (2015). Medición de interacciones efectivas entre maestros y estudiantes desde la perspectiva del estudiante: un análisis de varios niveles. El diario de la adolescencia temprana, 35 (5-6), 722-758. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0272431614564059?journalCode=jeaa.
Feltrero, R., Hernando, S. y Acosta, S. L. (2023). Educomunicación contra las fake news: una experiencia en sMOOC para el desarrollo de la alfabetización mediática crítica. Revista Mediterránea de Comunicación. htps://www.mediterranea-comunicacion.org/article/view/24635
García, M. C., Ortega, Q. V. y Gil, P. C. (2024). El papel de las emociones en la enseñanza de la Educomunicación en Educación Primaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 99(38.2), 181-202. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/69661
Gil, I. y Marzal, F. J. (2023). ¿Cómo impulsar la educomunicación y la alfabetización mediática desde el sistema educativo en España? Diagnóstico, problemática y propuestas por los expertos. Revista Mediterránea de Comunicación. https://www.mediterranea-comunicacion.org/article/view/24011
González, Q. F., Tarango, J. y Castro, R. (2024). Educomunicación en estudiantes adolescentes: Uso de la radio y el podcast como instrumentos para la educación sexual. Cuadernos de documentación multimedia, (35), 95578. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9777500
Gozálvez, P. V. y Contreras, P. P. (2014). Empowering Media Citizenship through Educommunication. Empoderar a la ciudadanía mediática desde la educomunicación. Comunicar, 21(42), 129-136. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1988-32932014000100014&script=sci_abstract
Guzmán, D. y Castillo, A. (2022). Cambios en el proceso de enseñanza aprendizaje: desafíos en la práctica docente desde análisis de carrera universitaria chilena. Revista Educación, 46(1), 278-295. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v46n1/2215-2644-edu-46-01-00278.pdf
Hergueta, C. E. (2017). Educación mediática. Propuesta metodológica para el desarrollo de la competencia mediática en la práctica educativa. [Tesis Doctoral. UNED] https://www.researchgate.net/publication/326803672
Koffermann, M. (2023). EduComunicar para a formação integral na Sociedade da Infodemia. [Tesis Doctoral. Universidad de Huelva]. Https://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/22022
Lara, E. (2016). Educomunicación. Los primeros 60 años de una historia polisémica. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 1(2), 103-119. https://www.redalyc.org/pdf/6731/673171012006.pdf
Leite, A. (2013). Paulo Freire, comunicación y educación. Aularia: Revista Digital de Comunicación, 2(2), 265-279. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4406996.pdf
López, C., Loor, D., López, R., Hernández, D. A. M. y León, D. C. (2023). Edu-comunicación como herramienta de apoyo a la cultura ambiental en niños de edad escolar. Caso de estudio. Polo del Conocimiento, 8(4), 1445-1461. https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/5510
Martini, R. (2020). Educomunicación: ¿Contracampo o intersección? In Redes sociales y ciudadanía: hacia un mundo ciberconectado y empoderado (pp. 677-685). Editorial Grupo Comunicar.
Medina A. G. (2024). Pedagogía latinoamericana y organizaciones: hacia una nueva gestualidad comunicacional. Cuadernos. info, (58), 70-90. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0719-367X2024000200106&script=sci_arttext&tlng=pt
Miranda, M. V. y Sandoval, O. E. (2024). La educación expandida en contextos educativos formales e informales. Región Científica, 3(2), 2024321-2024321. https://rc.cienciasas.org/index.php/rc/article/view/321
Morales, K., Estupiñán, K., Rodríguez, O. y Gamboa, H. (2024). La educomunicación como recurso para la cualificación de Educadores en Ejercicio. Propuesta de material para el fomento de la inclusión en el Aula a nivel de básica primaria. [Tesis de maestría. Universidad El Bosque] https://repositorio.unbosque.edu.co/server/api/core/bitstreams/06f42757-900e-4563-92d1-5a366a7888ef/content
Pac, A. (2024). La educomunicación en el contexto posthumano.: Una reflexión filosófica. Tsafiqui: Revista científica en ciencias sociales, 14(1), 79-89. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9406396
Palacios, M., Caceres, M. y Figuera, M. (2024). Compromiso cívico juvenil y educomunicación en contextos vulnerables. Caso de estudio con entidad socioeducativa en Barcelona. Index. comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 14(1), 31-54. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9280364
Paz, S. (2024). La educomunicación como herramienta para la formación de competencias transversales en estudiantes de una universidad privada de Guayaquil, 2023-2024. [Tesis de maestría. Universidad Estatal de Milagro] https://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/7315
Prietom M. C., García, R. A., Gómez, Á. y Prieto, F. (2024). TIC y educomunicación en la pedagogía Montessori del contexto digital andaluz. Education in the knowledge society (EKS), 25, e31560-e31560. https://revistas.usal.es/tres/index.php/eks/article/view/31560
Rodríguez, N., Salinas, N., Salcedo, Á., y Monserrate, S. (2024). Educomunicación en entornos virtuales, enfoque Psico–Educativo. Reincisol., 3(6), 4314-4333. https://doi.org/10.59282/reincisol.V3(6)4314-4333
Romero, R. J., Gómez, Á, y Islas, O. (2024). Referentes iberoamericanos en la Alfabetización Mediática Informacional (AMI). ALTERIDAD. Revista de Educación, 19(1), 72-83. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86422024000100072
Santos, M., Agirreazkuenaga, I. y Peña, S. (2023). Educomunicación en la era de la hiperconectividad: Educación libertadora para fomentar la ciudadanía crítica. Comunicaçao, midia e consumo, 20(58). https://addi.ehu.es/handle/10810/62343
Trocoso, A. (2024). Educomunicación como Herramienta Didáctica de Enseñanza-Aprendizaje. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(5), 849-865. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i5.13460
Vásconez, G., Murillo, M., Bravo, A. J. y Erazo, M. (2024). Procesos educomunicativos para la ejecución de actividades de vinculación con la sociedad en tiempos de pandemia. Praxis, 20(1), 32-47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9624052
Downloads
PDF (Spanish)PDF (French)
PDF (Portuguese)
HTML (Spanish)
HTML
HTML (French)
HTML (Portuguese)
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Digital de Investigación y Postgrado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.