Relation ship between vocational guidance and multiple intelligences: an inseparable scientific perspective

Una perspectiva científica inseparable

Authors

  • Carlos Andrés Vesga Galvis Colegio Miguel Sánchez Hinestroza del municipio de Girón (Santander - Colombia) Author https://orcid.org/0009-0004-5034-3658
  • Katherine Johana Ramírez Jiménez Instituto Educativo Club Unión Sede B del municipio de Bucaramanga (Santander - Colombia) Author https://orcid.org/0009-0005-3327-3704
  • Edilsa Flórez Zambrano Colegio Miguel Sánchez Hinestroza del municipio de Girón (Santander - Colombia) Author https://orcid.org/0009-0008-6435-7662

DOI:

https://doi.org/10.59654/c3bbwe78

Keywords:

Vocational guidance, vocational choice, substantive theories, multiple intelligences.

Abstract

The article deals with the relationship between vocational guidance and multiple intelligences.
People can experience and explore different career options and paths, which involves conducting research, talking to people working in different industries, doing internships or professional practice, and engaging in personal and professional development activities. It is necessary for the activities and decisions made during this process to be in line with the student's goals and objectives, so as to generate a sense of coherence and purpose in their developmental path.
However, most of the time, this responsibility is left in the hands of the students. Teachers, counselors, or career advisors in educational institutions make little effort to develop guidance that promises better achievements for students when choosing their college major. In this sense, the article analyzes vocational guidance from the perspective of different theories and how a better purpose can be achieved if Howard Gardner's theory of multiple intelligences is considered in relation to vocational guidance and choice. Finally, some practical resources for making educational decisions are mentioned..

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carlos Andrés Vesga Galvis, Colegio Miguel Sánchez Hinestroza del municipio de Girón (Santander - Colombia)

    Magister en Tecnologías Digitales Aplicadas a la Educación.  Docente de la básica secundaria y media en el área de tecnología e informática en el municipio de Girón Santander. Email de contacto: carlos.vesga30@gmail.com 

  • Katherine Johana Ramírez Jiménez, Instituto Educativo Club Unión Sede B del municipio de Bucaramanga (Santander - Colombia)

    Magister en Tecnologías Digitales Aplicadas a la Educación.  Docente de todas las áreas en la básica primaria en el municipio de Bucaramanga Santander. Email de contacto: katycada@gmail.com 

  • Edilsa Flórez Zambrano, Colegio Miguel Sánchez Hinestroza del municipio de Girón (Santander - Colombia)

    Magister en Gestión de la Tecnología Educativa. Docente de la básica secundaria en el área de inglés. Docente de la básica secundaria en el área de inglés el municipio de Girón Santander. Email de contacto: edilsaflorezzambrano@gmail.com

References

Busot, J. A. (1995). Elección y Desarrollo Vocacional. Ediluz.

Cano, C. M. (2008). Motivación y elección de carrera. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 5(13), 6-0. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/remo/v5n13/v5n13a03.pdf

D'Egremy, A. F. (2022). Cómo descubrir tu vocación. España: Anaya.

De La Mano, M. y. (2013). Motivaciones en la elección de la carrera universitaria: metas y objetivos de los estudiantes de Traducción y Documentación de la Universidad de Salamanca. Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca.

Ducoing, P. (. (2005). Sujetos, actores y procesos de formación. México, DF, México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa. https://es.scribd.com/doc/33557860/COMIE-Actores-y-procesos-de-formacion-Tomo-II-estado-del-conocimiento

González, B. J. Lessire, O. (2005). Aspectos más recientes en orientación vocacional. Revista Iberoamericana de Educación. www.rieoei.org/deloslectores/876Gonzalez.PDF

Heppner, M. J., Hinkelman, O. J., & Humphrey, C. F. (1994). Shifting the Paradigm: The use of Creativity in Career Counseling. Journal of Career Development, 21(1), 77-86. https://link.springer.com/article/10.1007/BF02117430

Ministerio de Educación. (2007). Manual de Tutoría y Orientación Educativa. Lima: Autor. https://data.miraquetemiro.org/sites/default/files/documentos/MANUAL%20DE%20TUTORIA%20%20Y%20ORIENTACION%20EDUCATIVA%20copy.pdf

Pelletier, D. (1978). L'approche opératoire du développement personnel et vocationnel: ses. Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy, 12(4), 207-2017. de https://cjc-rcc.ucalgary.ca/article/view/60195/45557

Romero, R. S. (1994). Orientación vocacional no discriminatoria. Propuestas desde el modelo de activación del desarrollo vocacional y persona. En M. Irradier (Ed.), Orientación académico-vocacional para una toma de decisión no discriminatoria (págs. 25-38). EMAKUNDE / Instituto Vasco de la Mujer. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3143950

Vidales, I. (2013). Nuevas prácticas de orientación vocacional. México, DF: Trillas. https://www.scribd.com/document/370270279/Libro-Nuevas-Practicas-de-OrientacionVocaional-de-Ismael-Vidales-Delgado

Quispe, Z. M. (2014). Motivos ocupacionales y autoconcepto en la elección de carrera. Tesis para optar por el título de Licenciada en Psicología con mención en Psicología Educacional que presenta la Bachiller. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/5549/QUISPE_ZUNIGA_MELISSA_MOTIVOS_OCUPACIONALES.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Yamada, G. y Castro, F. J. (2013). Calidad y acreditación de la Educación Superior: retos urgentes para el Perú. Lima: Universidad del Pacífico - Consejo de Evaluación, Acreditación y Certificación. https://repositorio.up.edu.pe/bitstream/handle/11354/1916/Yamada Gustavo2013.pdf

Published

2024-01-12

Issue

Section

Artículos De Revisi´ón

How to Cite

Vesga Galvis, C. A., Ramírez Jiménez, K. J. ., & Flórez Zambrano, E. . (2024). Relation ship between vocational guidance and multiple intelligences: an inseparable scientific perspective: Una perspectiva científica inseparable. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 5(9), 123-135. https://doi.org/10.59654/c3bbwe78

Similar Articles

31-32 of 32

You may also start an advanced similarity search for this article.